Jag har en Jonsered åkgräsklippare som jag tänkte ta i drift nu. Vid rengöringen såg jag att den var rostangripen:
Kåpan i klippaggregatet har stora ytrostangrepp frasförallt runt hål där skruvar eller annat är fastsatt. Det verkar som om dom har målat kåpan innan håltagning.
Lacken bubblar rund fotplattorna. Troligen otillräcklig vattenavrinning.
Maskinen har stått under tak hela tiden (sedan 2012) och har använts endast sparsamt.
Dessutom var det en del annat strul genom åren. Elsystemet verkar vara på ghetto-nivå. Fick byta förgasaren. Byta olja krävde egentillverkad specialverktyg för att inte söla ned hela gräsmattan. B&S motor.
Kommer jag inte köpa flera gånger.
 
J
Att det rostar beror på att gräsklipp fastnar under och blir till en stor kaka, då blir det en fin tillvaro för att rosta, jag har satt ett par genomgående munstycken på båda sidorna och kopplat vattenslangen till dom, Och kör full fart på knivarna, det blir då ett vispande med vatten och knivar som rensar upp under och inga gräskockor blir kvar, samt ingen rost heller
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jesper33 skrev:
Att det rostar beror på att gräsklipp fastnar under och blir till en stor kaka, då blir det en fin tillvaro för att rosta, jag har satt ett par genomgående munstycken på båda sidorna och kopplat vattenslangen till dom, Och kör full fart på knivarna, det blir då ett vispande med vatten och knivar som rensar upp under och inga gräskockor blir kvar, samt ingen rost heller
Det tror jag inte på min maskin. Rosten är på ovansida kåpan, t ex i anslutning till spolmunstycket och andra hål. Inga gräskakor där. För mig är det klart ett kvalitetsproblem vid tillverkning.
 
Är tyvärr så dåligt med allt idag, ser bara på cyklar som står ute, solstolar mm, tunn/dålig färg och utan grundfärg i botten..
 

Bästa svaret

På min HQ traktorklippare började det rosta efter 3 klippningar... reklamerade detta till säljaren men fick bara svar att klippdäcket behöver man inte titta på så det gör inget. Jag hade Stiga Park före det ock den rostade inte alls på 2 säsonger, den gula färgen blev lite grönaktig av gräsklippet bara. Men HQ traktorn var tillverkad i USA och där är det en billig slit o släng modell som man ska byta ut när garantin upphört, slår vad om att din Jonsered är av samma slag. Rider modellerna som är gjorda i Sverige är mycket bättre avs. lack, plåt tjocklek, funktion och allmän finish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.