Jag hittar inget riktigt elschema till den.
Sprängskissen visade iaf 2 brytare men inte hur dom är kopplade.
Den ena verkar sitta under sitsen, har du ström där? På båda sidor om kontakten om du (eller någon annan för enkelhetens skull) sitter på klipparen.
Den andra verkar vara vid manöverhandtaget till klippbordet, kolla den på samma sätt med ström på båda sidor när aggregatet är uppfällt/avstängt hur det nu fungerar på din maskin.
 
M Moneygod skrev:
Hej,
har en Mcculloch åkgräsklippare som stått över vintern. Jag visste att jag hade problem med remmen under maskinen som driver aggregatet så jag bytte den och ett remhjul men sedan när jag försöker starta den så händer absolut ingenting.
Har köpt nytt batteri, bytt solenoid och säkring. Upptäckte att kabeln från solenoiden till motorn inte satt fast (muttern måste skakats av) så jag skruvade dit den med en ny mutter men inget händer ändå.
Någon som har någon aning om vad det kan vara?
Finns det någon "säkerhetsgrej" som måste återställas efter att man skruvat på den?
Tacksam för svar.

//Martin
På min Mcculloch gick det en kabelstam från kåpan under sadeln som var slarvigt monterad så den låg och skavde
Mot ramen vilket ledde till kortslutning mot jord och säkringen gick direkt!
Så kolla att inte någon kabel/kabelstam ligger mot chassiet, syns tydlig om du tittar mellan sadel och motor.

Hoppas detta hjälper
 
  • Gilla
Moneygod
  • Laddar…
Och batteriet är bra? Och anslutningarna sitter fast?
 
T Tykon skrev:
Jag hittar inget riktigt elschema till den.
Sprängskissen visade iaf 2 brytare men inte hur dom är kopplade.
Den ena verkar sitta under sitsen, har du ström där? På båda sidor om kontakten om du (eller någon annan för enkelhetens skull) sitter på klipparen.
Den andra verkar vara vid manöverhandtaget till klippbordet, kolla den på samma sätt med ström på båda sidor när aggregatet är uppfällt/avstängt hur det nu fungerar på din maskin.
Kopplade jord från ena flatstiftet (högra) till muttern som fäster solenoiden samt en sladd med strömbrytare från pluspol till andra flatstiftet (vänstra) så nu fungerar den igen.
Orkar inte felsöka så detta blev enklaste lösningen, tack för all hjälp(y):D
 
  • Gilla
Tykon
  • Laddar…
Enligt manualen måste du trycka ner koppling/broms (brukar vara så på åkisar) innan den startar:

https://www.manualslib.com/manual/770262/Mcculloch-M105-97f.html?page=18#manual

Både den strömbrytaren som sitter där, samt säkerhetsströmbrytaren under sadeln, kan bli slitna och ärgiga och behöva bytas.

Kan även vara något relä som är kasst.

Ska fortsätta jaga kopplingsschema...

(EDIT: Tvåa på bollen - se ovan.)
 
  • Gilla
Moneygod
  • Laddar…
M Moneygod skrev:
Kopplade jord från ena flatstiftet (högra) till muttern som fäster solenoiden samt en sladd med strömbrytare från pluspol till andra flatstiftet (vänstra) så nu fungerar den igen.
Orkar inte felsöka så detta blev enklaste lösningen, tack för all hjälp(y):D
ok, hela klipparen är igång nu?
 
ricebridge ricebridge skrev:
ok, hela klipparen är igång nu?
Hann inte med att fixa allt idag, återkommer under morgondagen med förhoppningsvis positiva nyheter.
 
Säkerhetsbrytarna vill man ha på plats, de finns ju där av en anledning. Lite trist både om barn kan starta av misstag eller om maskinen fortsätter att gp om man ramlar av den.
Hur som helst, brytarna brukar oftast vara en helt vanlig slutande brytare på de klippare jag servat. Isf mäter du bara att du har kontakt igenom dem. (lossa kabeln och mät ohm när du trycker på kontakten)
Om samtliga brytare fungerar och det ändå inte startar när alla brytare är i rätt läge så leta efter ifall någon mus käkat kablar under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.