S
L lat skrev:
Dig lär jag aldrig få till granne
Du vet inte vad du missar!
 
S SueCia skrev:
Inte viktigare kanske men lika viktigt helt klart :) hus utan möjlighet till fiber går fetbort och är värda noll enligt mig och många med mig. Går helt enkelt inte att bo i hus utan fiber.
Är det därför fritidshusen är så billiga i dalarna? :)
Här i Stockholm säljs objekten till dyra pengar oavsett fiber eller ej.
 
Det finns flera trådar här i forumet där köpare har valt bort ett hus eftersom det inte funnits möjlighet att få fiber eller ens ADSL. Idag jobbar många på distans och är då beroende av bredband för att kunna sköta sitt jobb. Då kan man inte köpa ett hus som saknar vettigt bredband.

Min sambos arbetsgivare tillåter inte heller att de använder WiFi eller mobilt bredband (jag håller väl inte riktigt med om rimligheten i det då de ändå kör VPN), hon skulle alltså inte få jobba hemifrån för sin arbetsgivare om vi bara hade mobilt bredband.
 
N Nerre skrev:
Det finns flera trådar här i forumet där köpare har valt bort ett hus eftersom det inte funnits möjlighet att få fiber eller ens ADSL. Idag jobbar många på distans och är då beroende av bredband för att kunna sköta sitt jobb. Då kan man inte köpa ett hus som saknar vettigt bredband.

Min sambos arbetsgivare tillåter inte heller att de använder WiFi eller mobilt bredband (jag håller väl inte riktigt med om rimligheten i det då de ändå kör VPN), hon skulle alltså inte få jobba hemifrån för sin arbetsgivare om vi bara hade mobilt bredband.
Ja det finns dem som väljer att avstå från att att köpa om det ej finns fiber.
Intressant att att de inte tillåter wifi eller mobilt bredband, vad är kravet, att alla som kopplar ur sig hemifrån ska ansluta fibern direkt till sin dator eller är nätverkskabel till routern tillåtet?
Har samma arbetsgivare som regel att inga anställda får läsa mail i mobilen?
 
Redigerat:
Nätverkskabel är tillåten, eller snarare kravet. Jag tror inte ens de kan läsa mail i mobilen, inloggning på datorn sker med smartcard (räcker inte med enbart lösenord).

Kan ju tillägga att det i princip handlar om en statlig myndighet, där all mail ska diarieföras.
 
N Nerre skrev:
Nätverkskabel är tillåten, eller snarare kravet. Jag tror inte ens de kan läsa mail i mobilen, inloggning på datorn sker med smartcard (räcker inte med enbart lösenord).

Kan ju tillägga att det i princip handlar om en statlig myndighet, där all mail ska diarieföras.
Låter som om de har satt hög känslighetsgrad på informationen och då finns det skrivningar som gör det helt rimligt (utifrån regleverken - inte tekniken) att inte tillåta radiobaserade nät.

Sen var någon inne på det där med vad fibern kostar i verkligheten inklusive avskrivningar.
För mig så ser det ut så här:
Bredband via Fiber + Ip telefoni 244:- (inklusive nätavgift)
Tidigare så kostade det 468:- för bredband + iptelefoni via ADSL

Dvs det det finns 224:- per månad att skriva av fibern med. Då den gick på 20700:- om man räknar med kostnaden för telefonidosan så tar det lite knappt 8 år innan den är "intjänad".

Sen finns det ju andra faktorer som att man väldigt lätt skaffar ett snabbare bredband än vad som gick att få med ADSL vilket höjder kostnaden.
Å andra sidan slipper jag nu åskskador som kom in via teleledningen och hur värderar man den utökade förmågan att kunna jobba hemifrån vid behov?
 
Nej, om du inte tillåter någon typ av radiokommunikation ska du inte använda internet heller. Det är inte rimligt.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Hej!

Det görs nu en fiberräd hos oss och jag är tveksam till att koppla (något som kan diskuteras i en annan tråd). En bekant som har jobbat med fiber berättade att när de kopplade in hans villa så förberedde bolaget alla villor för anslutning genom att dra fram fiber till alla fastigheter.

Fråga - Har någon erfarenhet av senare anslutning till fiber? Är det krångligt eller inga problem? Saltar bolagen prisen rejält eller ligger de plus minus 10%? Någon som har koll?
Hej
De allra flesta lägger idag så att alla får en så kallad dukt in på sin tomt när det sedan är dax för husägaren att instalera gör man själva tomtgrävningen .
Att göra detta jobb i efterhand brukar bli dyrare då du både behöver ha ut ett gäng som gräver din tomt plus en tekniker som blåser in fibern åt dig och kopplar .
 
P Per1234 skrev:
Hej
De allra flesta lägger idag så att alla får en så kallad dukt in på sin tomt när det sedan är dax för husägaren att instalera gör man själva tomtgrävningen .
Att göra detta jobb i efterhand brukar bli dyrare då du både behöver ha ut ett gäng som gräver din tomt plus en tekniker som blåser in fibern åt dig och kopplar .
Det är min uppfattning att alla får det utdraget .

Vad det gäller pris så har jag hört om både de som får dyrare, samma och billigare pris :)
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, om du inte tillåter någon typ av radiokommunikation ska du inte använda internet heller. Det är inte rimligt.
Tekniskt rimlighet är en sak men det som i allmänhet är styrande är hur man uppfyller de förordningar och regelverk man är ålagd att uppfylla.
Och med avseende på vissa av de regelverken är det klart rimligt (tyvärr)
 
De drar oftast bara duct till oanslutna fastigheter som ligger längs vägen till anslutna. De gräver inte ett dike bara för att lägga ner tomduct till fastigheter som inte har beställt.

Jag tror det var här på forumet som nån som bodde på en återvändsgata berättade att de hade bara grävt till de två första huset på gatan, husen som låg längre in fick ingen tomduct.

Det handlar nog mycket om att de som drar in fibern får inte mer betalt för efteranslutningar, för då har de lämnat över fibernätet till den som ska driva det. Det är bara i de fall det är samma bolag som driver fibernätet som drar in det som man kan räkna med att det dras extra tomducter.

I vårt fall var det t.ex. Svensk Infrastruktur som drog fibern, men sen var det Zitius som drev nätet. Och Svensk Infrastruktur vill ju inte lägga ut mer pengar än de behöver.
 
När jag var med i projektgruppen för vårt område så kom vi och fiberleverantören överens om att "aldrig ta mindre än 50% mer än ursprungligt pris i fast penningvärde" för efteranslutningar.

Nej hus blir inte osäljbara, men skillnaden mellan installerad fiber eller inte ligger på ca 100 000:- detta då köparna förväntar sig fiber i ett område. Och det finns en stor osäkerhet om fiber inte redan finns. Detta trots att efterkostnaden kanske ligger i intervallet mellan 15 000 och 25 000. Så att dra in fiber innan försäljningen lönar sig alltid. Det har jag kännedom i tre fall efter att vi fick allt färdigt. Numera så höjer inte fiber huspriserna utan alla förväntar sig fiber så priset rasar om det inte finns.

Jag tycker att du skall dra in fibern. Men det innebär inte att du behöver tända upp den om du är nöjd med din nuvarande lösning. Så gjordes med ett tiotal fastigheter i vårt projekt. Senast jag kollade så var det 8 som inte hade tänt sin fiber.

Hos oss så betalar man till ISP'n men fiberbolaget får en kickback på 85:- per månad som skall täcka driftskostnaderna samt underhåll, samt amortering på de byggdelar som gick "baklänges" på anslutningsavgifterna mm.

Vi har 14 st ISP att välja mellan så konkurensen är hög, sänker en priset per månad så kommer minst 5 andra att ligga innom 5:- på mindre än en vecka...

Tysklands fiberpriser är annorlunda. Det finns mera pengar att låna till infrastruktur så kapitalkostnaderna för fiberinstallationen betalas via månadsavgiften. Om man bara lägger på 100:- per månad och räknar på 15 års drifttid så blir det dyrare än att ta kostnaden "up-front", detta pga deras korta grävavstånd. Tysklands månadspriser ligger betydligt över våra per månad för samma tjänster.

Men jag håller fullständigt med om att kvalitetssäkringen på fiberductsdragningen suger oftast.
Vår fiberoperatör beställde dock jobbet så att dom följde installatörerna och betalade för att fibernätet skulle vara gjort "by the book" eller bättre,. Tanken var att dom inte skulle ha några kommande fiberskador alls de kommande 20 åren.. Ett år efter grävningen så kunde man skönja vart dom varit. Två år efteråt så syns inget alls. I det området som jag har varit inblandad i så har bara en markägare varit sur på entreprenören (och det rörde sig om idiotsaker). I de flesta fall så har fastighetsägarna passat på att lägga ned elkablar för trädgårdsbelysning och annat när dom ändå varit där mm.

Kort sagt en bra fiberägare som har bra entreprenörer och inte idiotsnålar får ett bra nät som håller i massor av år och har nöjda kunder.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Fascinerade att en fiberanslutning för ynka 20 tkr kan debatteras så länge.

När badrummet eller köket ska renoveras för 100-200 lakan är det sällan någon diskussion om att det är onödigt även om det garanterat skulle gå att spara in flera 10-tusentals kronor på både det ena och det andra.

Bara för att ge lite perspektiv :).
 
  • Gilla
Tut och 4 till
  • Laddar…
Det låter ruggigt omoget att tvinga leverantören att straffa grannar som inte gör som man själv vill.
 
Det handlar inte alls om det.
Det handlade om det drygt 50/90 åriga bråket som fortfarande lever i "bygden" efter installatuion av el OCH telefon i början av nittonhundratalet. INGEN ville att samma situation skulle uppstå igen. Då åkte de sista snålskjuts på de tidiga och betalade bara hälften eller inget alls.
Sedan så handlade det också om trovärdighet för oss som gjorde jobbet med avtal och annat. OM det skulle visa sig att fiberleverantören i framtiden skulle ändra på spelreglerna så skulle mitt och de andras arbete sänkt vår trovärdighet. Den risken var jag och de andra inte villiga att "betala" så därav kravet. I annat fall så hade vi inte gjort ett antal tusentals timmar med obetalt arbete. Det var ett krav från fiberleverantören att vi måste upp i minst 80% anslutningsgrad för att dom skulle installera alls, så vi behövde initialt all form av hävarm vi kunde få. Den ökande anslutningsavgiften var en av flertalet bra hävarmar.
Och vi har minsan levt som vi lärt. Jag har två tända fibrer och har betalat två anslutningsavgifter trots att det bara var en grävning till mig (fortfarande två lediga fibrer i kabeln).
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.