Jag äger en liten tomt som omges av en större skogsfastighet, och där markeringarna för tomtgränsen verkar ha tagits bort. Lantmäteriet verkar ju ta helt galet betalt för den här typen av jobb, finns det några rimligare alternativ?

Det gör mig inget om markeringarna inte är juridisk giltiga, jag vill bara ha ordentlig känsla för vars tomtgränsen går. Med telefon/måttband/etc lyckas jag bara mäta väldigt grovt, och lantmäteriets koordinater för byggnaderna på tomten verkar inte stämma så bra med flygfoton, så har gett upp den metoden.
 
Ovanligt att markeringarna är borta, men sånt händer förstås. Vanligare är att de är svåra att hitta och med tiden hamnat under markytan.

Vad står det att det är för markeringar på avstyckningskartan? Vissa markeringar är troligare att de finns kvar än andra. Rör i berg (rb) sitter exempelvis bättre än rör i mark (rm).

Hittar du markeringen i ett hörn blir de andra tre(?) lättare att söka fram.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Tomten har fem hörn förlagda på äng, skog och i kanten av ett större dike. Markeringarna ska vara rör i mark, men jag hittar inte en enda där de borde kunna förväntas finnas, inte ens där det är torr sandmark under tallar. Tomten styckades av på 90-talet, så de har "bara" haft 25 år på sig att försvinna.

Med tanke på hur fastigheten hanteras av förra ägaren så är jag inte det minsta förvånad om markeringarna är borttagna då han spritt skrot klart utanför tomten.
 
  • Arg
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Är relationen med grannen god skulle jag satsa på att försöka bestämma det lättaste hörnet från kartan (diket kanske), mäta ut resterande hörn med avståndsmätare och kompass samt enas med grannen om hur gränsen är. Det finns förstås mycket exaktare sätt att göra det på, men det kostar ju också därefter.

Har du en tomt omgiven av ett lantbruk lär grannen inte bry sig om några meter hit eller dit med mindre än att hen ska stycka av fler tomter.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Grannen är Sveaskog, och de va inte så sugna på att lägga tid på ett problem som inte påverkar dem här och nu.

Men det är oavsett alternativ till att mäta för hand som jag är ute efter, eftersom jag inte lyckas något vidare med det. Det behöver inte vara gratis, men desto billigare desto gladare blir jag såklart.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Har du ingen karta eller dyligt? Går det inte att mäta från känd punkt, typ hus eller garage.

Vi har heller inga tomtpinnar, ändå är detta nytt.
 
  • Gilla
Tistelart
  • Laddar…

Bästa svaret

Kolla med kommunens mätkontor/mättekniker de har betydligt mer humana priser. Här tar de 1000 kr/timmen och om det inte är besvärliga förhållanden så mäter de lätt ut några punkter på en timme eller två.
 
  • Gilla
MattiSE och 3 till
  • Laddar…
Ja eller få detaljplanen, denna fick vi gratis när vi skulle bygga nu, där har du måtten
 
  • Gilla
Felix Kile
  • Laddar…
@mexitegel det låter väldigt mycket rimligare! huset ligger i liten kommun (Ljungby), borde det då vara tekniska förvaltningen som håller på med sånt?
 
Då tror jag att gränsutvisning är det du bör få till. Vissa kommuner gör sånt, andra inte. Privata företag som gör det finns det en hel drös av.

Skulle tippa på att det kostar 5–10.000 kr.
 
T thx1138 skrev:
@mexitegel det låter väldigt mycket rimligare! huset ligger i liten kommun (Ljungby), borde det då vara tekniska förvaltningen som håller på med sånt?
Vanligen är det en enhet hos plan- och bygglovskontoret, men ringer du växeln så vet de säkert.

Jag fick tre punkter markerade med träkäpp för 1000 kr inkl moms, men då låg förvisso kommunhuset bara ett stenkast bort.

Jag mailade en bild till mätingenjören i förväg och hade markerat vilka gränspunkter jag ville få markerade.
 
Om du kollar på förrättningskartan som ligger i lantmäteriakten skulle jag tro att du har ett bättre underlag för att kunna mäta själv. Om jag minns rätt kan du numera hämta ut akten direkt på lantmäteriets hemsida ("min fastighet") ...

Annars gör kommunen det säkert som många har tipsat om. Den kommun jag där jag jobbade gjorde liknande ärenden varenda dag och vi tog 700 spänn i timmen + moms... Två timmar skulle jag gissa på om det inte är knepiga förhållande och ligger långt från kommunhuset...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Finns det andra fastigheter avstyckade i området? Om så finns och dessa är gjorda i samma koordinatsystem som din fastighet kan du leta rör på dessa och räkna ut avståndet till någon av dina förkomna gränsmärken. Därefter kan du göra s.k inbindningar för att hitta åt var rören bör ha suttit.

Det går även om det inte är i samma koordinatsystem, men då krävs en transformation och kända samband. Inget för den som inte har koll på grejorna. Eftersom du säger att avstyckningen är gjord på 90-talet är det sannolikt något lokalt RT90-system, de flesta sådana finns transformationssamband för färdiga till SWEREF 99. Värre är om det är gjort i lokalt ”1000-1000” system, då krävs lite mer grejor. (Svävade ut lite nu känner jag)

Lantmäteriet gjorde förr särskild gränsutvisning, men har slutat helt med det vad jag vet. Det tar dels tid från den viktigare verksamheten (att genomföra juridisk gällande fastighetsbildning) samt att den privata marknaden kan tillhandahålla tjänsten bättre när det inte krävs något myndighetsbeslut.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
HerrOso sätter fingret på en viktig sak.
Vilket koordinatsystem har den ursprungliga avstyckningen gjorts efter ...

Nu kan jag inte detta, mer än att jag har fattat att det är en hel djungel, som också innebär att man måste ha koll på flera olika saker, inte bara låna sig en jättefin GPS och tro att det räcker.


Men allt som återfinns på samma karta/handling, har samma koordinatsystem, så det går att mäta från valfri punkt i en sådan karta, och överföra till den fysiska verkligheten.
 
Har du testat att leta efter rören med en metalldetektor?
 
  • Gilla
  • Wow
bagaren10 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.