Husqvarna automower 310 eller Gardena Sileno Life 1000, bästa val, fördelar nackdelar?
 
J JS80 skrev:
Husqvarna automower 310 eller Gardena Sileno Life 1000, bästa val, fördelar nackdelar?
Otroligt prisvärda tycker jag! När man ser Kina klippare från olika skojarsajter som säljer ”liknande” för 6-7’ som är super rea mm, ser ut som en leksak.

Du kommer att bli såå nöjd i måånga år..det är framför allt orginalet, utvecklad sedan 90-talet, och är inte bara hårdvara, det är mjukvaran som gör minst lika stor skillnad, den löser ”allt”, och kör sällan/aldrig fast eller strular.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Otroligt prisvärda tycker jag! När man ser Kina klippare från olika skojarsajter som säljer ”liknande” för 6-7’ som är super rea mm, ser ut som en leksak.

Du kommer att bli såå nöjd i måånga år..det är framför allt orginalet, utvecklad sedan 90-talet, och är inte bara hårdvara, det är mjukvaran som gör minst lika stor skillnad, den löser ”allt”, och kör sällan/aldrig fast eller strular.
Vilken av dom 2 är det du pratar om?
 
Framför allt Husqvarnan, men andra valet ev Gardena..är inom samma släkt
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Framför allt Husqvarnan, men andra valet ev Gardena..är inom samma släkt
Ok. Är dom båda snarlika, i funktioner mm? Har slinga nergrävd som jag haft till min worx klippare, den borde väl gå att använda för husqvarnan eller Gardena?
 
J JS80 skrev:
Ok. Är dom båda snarlika, i funktioner mm? Har slinga nergrävd som jag haft till min worx klippare, den borde väl gå att använda för husqvarnan eller Gardena?
Jag har nyligen installerat en Gardena Smart Sileno 1000 på en tomt som redan hade en slinga för en Stiga Autoclip 325. Det fungerade alldeles utmärkt, men jag fick naturligtvis lägga till en guidekabel vilket jag gjorde på en halvtimme.

Fördelar med Gardena:
Billigare men fortfarande samma klippare i grunden. Att få den kopplad till mobilen är också billigare, ca 1000:- extra för en modell med "Smart" jämfört med Automower Connect som kostar närmare 3000:-.

Fördelar med Husqvarna:
Ett större utbud av modeller och framför allt större storlek av modeller. Har du en väldigt stor gräsmatta som ska klippas eller vill ta en större modell för att få din mindre gräsmatta klippt snabbare så är Husqvarna det enda alternativet. Automower Connect kräver inte wifi eftersom den går via mobilnätet (SIM-kort följer med). X-modellerna har GPS för att säkerställa att alla delar av mattan klipps lika mycket.
Eventuellt har man lite mer inställningsmöjligheter på en Husqvarna för mer komplexa trädgårdar, men eftersom jag inte har ägt någon själv utan bara kollat på mina vänners klippare så är jag inte insatt i menyer och inställningar.

Själv valde jag som sagt Gardena och det var pga det mycket billigare priset, speciellt då jag ville ha den kopplad till mobilen. Det är nästan för svagt att bara säga att dom är släkt. Kollar man på reservdelarna till Gardena så är det samma delar som till Husqvarna och det står även Husqvarna på delarna. Smart-appen för Gardena kan kopplas till Husqvarnas modeller.

Vill du spara ytterligare några tusenlappar så kan du kolla på McCulloch ROB R1000 som också den är en Husqvarna, men den har begränsade möjligheter att koppla till mobilen (bara S-modellen som kan kopplas via Bluetooth vad jag vet).
 
Redigerat:
  • Gilla
Elpan och 1 till
  • Laddar…
Är Mcullock Hva??
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
H
H Husqvarna220Ac skrev:
Är Mcullock Hva??
Är ju Husqvarna som äger mculloch, har dom gjort i många år.
Köptes väl upp 98-99 någon gång.

Så de samarbetar nog bra.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Är Mcullock Hva??
En kompis har en McCullough R1000 och den är identisk med Husqvarna och Gardena vad jag har sett.
 
J
Jag kör Gardena Sileno 1000 (eller vad den nu heter) Köptes förra året.
Är otroligt nöjd, men har heller ingen personlig erfarenhet av HQ eller andra.
Men Gardenan har jag inget att klaga på.. Körde igång den nu igen efter vintern för några veckor sen, och den tuffar på som aldrig förr.

HQ och Gardena ingår ju i samma koncern och kör på "samma grejer" kring mycket, men jag trodde ändå inte att det skulle vara så slående. Öppnar jag min Gardena står det HQ på precis varenda j*vla del. Överallt. Till och med på kartonger och påsar o grejer när jag packade upp den stod det HQ lite var stans.

Du lär inte bli missnöjd med vilken du än väljer. Jag kan tänka mig att just dessa två du funderar på är mer eller mindre exakt samma maskin, med annat skal endast. Ska du upp några nivåer är det väl HQ som gäller, och likaså går du ner några nivåer får du väl mer "bara" Gardena än HQ.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Jag blåser liv i den här tråden. Det har gått ett par år. Hur ser det ut nu?

Jag velar mellan en Gardena Silento Life 1000 och en Husqvarna 310. Jag är inte intresserad av att koppla upp mot mobil mm. Så det är inga funktioner jag värdesätter i sammanhaget.

Gardena är ju billigare i inköp och man får 5 års garanti inkl stöldersättning. Man får med installationskit också.

HQV är ju dyrare i inköp och har 2 års garanti och man måste köpa till installationskitt.

Det blir en ganska rejäl prisskillnad i slutänden alltså.

Vad skiljer då dessa modeller åt? Ett par detaljer jag noterat är dels hasplåten under klipptallriken som HQV har. Sedan tyker jag rörelsen i karrossen på Husqvarnan är större. Känslan jag får är att Gardenan bumpar in hårdare i hinder innan den stannar. Men detta är baserat på en ren intuitiv känsla jag vår när jag klömt och känt på resp modell.

Kan någon upplysa mig här så jag kan gå vidare i livet :)
 
Vi har en HQ 310 och svärmor har en Gardena 1000.
Vår tål inte vatten, låter mer, men ser gedignare ut.
Svärmors går lite snabbare, klipper bättre och kan spolas av när den blir skiten (Det blir de).

Hade jag behövt en ny idag hade jag gått på Gardena varje dag i veckan. Det är först när man behöver lite större maskiner som HQ blir överlägsna.
 
  • Gilla
Tola02
  • Laddar…
Vi har Gardenan och gick på "mest bang for the buck" inte ångrat oss en sekund. Det är ju samma företag i botten.

Nu vet jag inte hur huskvarnan är men gissar att tar men en större maskin där så klipper den fortare.

För Gardena 500? 750,1000,1250 så klipper alla lika fort. Det är bara en begränsning i mjukvaran på dess vilotid som skiljer.

Sen ett till plus, Gardenan tåls att spola av. Extra smidigt om man tycker den är lite smutsig i mitten av säsongen.
 
Är det någon som upplever att Gardenan går emot hinder på ett "ofördelaktigt sätt"?

När man känner på kåpan till en husqvarna så kan den röra sig ganska mycket. Gardenans kåpa verkar bara röra sig några ynka milimeter. Det känns som att gardenan borde stöta i lite mer distinkt

Eller är det här ingen issue?
 
Det är ingen issue. Alla hinder ska helst begränsas. Vi har en gungställlning som ej är begränsad och det dunkar ju till så att säga.

Tror, att Huskvarnas skal är lite ömtåligare än Gardenans. Eller iallafall var. Jag upplever inte att Gardenans skal är dåligt så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.