Dags att registrera sig efter lurkande, så hej :)

Jag är ute efter en ny kyl/frys, den jag har lever ett fruktansvärt väsen (högfrekvent tjutande), den har även blivit dålig i magnetlist osv så dags att byta.

Det jag prioriterar är dock ljudnivån. Och då viktigaste är att den INTE har högfrekvent tjutande/pip. Att kompressorerna brummar osv är ok.
Jag är medveten att dagens kyl/frys jobbar mycket mer pga dessa miljövänliga kylmedlen.

Men hur mycket jag än läser så klagar många på ljudnivån på typ alla.
Spelar ingen roll om det är en billig cylinda för 3500 eller en Miele för 15000:-

Hade ju gärna lagt så lite som möjligt, men jag betalar gärna mer för erkänt tystare variant.

Stirra sig blint på dB verkar inte heller göra mycket då det mer handlar om vad för typ utav ljud den avger (tjutande/brummande osv)

Några här som köpt kyl/frys kombi och är nöjd med ljudnivån? Tar gärna tips på modeller/märke.

Electrolux har jag inte haft bra erfarenheter utav iaf just med detta högfrekventa tjutande (varit samma på 3 jag haft, en med dubbla kompressorer också)

Tacksam för några tips om någon vet :)

Edit: Och såklart efter jag postat såg jag att det fanns en vitvaru forumsdel.
 
Magnus E K
Jag köpte enklaste kombinerad kyl/frys från Electrolux (ca 1,80 hög, kommer inte ihåg modellnumret) när jag flyttade in här för 3,5 år sedan och upplever inte några problem med högfrekvent ljud från den (och då är jag ändå känslig för oljud). Kompressorn brummar lite men inget anmärkningsvärt. Enda problem jag haft med den är att lyset var uselt (men var enkelt att fixa då den har en vanlig E14-sockel) och att det tenderar att inte bli tillräckligt kallt i frysen om rumstemperaturen är markant lägre än 20 grader.
 
Min favorittidning Råd&Rön hade ett test av kylfrysar tidigare i år. Där vet jag att de hade både uppmätt och upplevd ljudnivå i testresultatet. Går att köpa enskilt test på deras hemsida om du inte är prenumerant.
 
  • Gilla
wotan och 1 till
  • Laddar…
Ska du ha den i sovrummet? Vi har öppen planlösning, hör varken kyl/frys, och jag är ganska ljudkänslig, höga pip hör man inte om man är 30+, är bara barnen som tycker växelriktaren i förrådet piper högt..
 
Har öppen planlösning på ca 40kvm. Så arbetar,sover osv nära köket som är öppet.
Är relativt ljudkänslig för högfrekventa ljud (har även tinnitus).

Brummandet ifrån de stör mig inte nämnvärt. Utan det är mer tjutande/pipande som skär i skallen på en. Och dessa hörde jag klart och tydligt ifrån ex ny Electrolux som jag fick i förra boendet. Och även denna äldre electrolux som står i huset.

Däremot den äldsta elecroluxen brummade bara, hade inte något högfrekvent ljud alls, men den är borta.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Förstår absolut läget då, kan du inte åka runt på ställen där de säljer och berätta läget? Rent provlyssna, men kanske svårt i butik att höra.

Svårt att fråga om råd, då alla är hör/tycker olika..måste lyssnas själv.
 
J Jimbie skrev:
@hobbs Antar det är detta testet du menade?
[länk]

Får ta och köpa 1 månad så jag kan läsa det då :) Tackar för tipset.
Det var det testet jag menade!
 
Rent ärligt så kan de flesta (inklusive råd & rön) nog enbart ge dig svar på hur enstaka exemplar beter sig.
Även om det kan vara en god indikation är det ingen garanti, speciellt som det även är en väldigt subjektiv fråga.

Det bästa alternativet för dig är nog att lyssna på tipsen här och sedan vara noga med att köpa det från någon som har riktigt generösa villkor på öppet köp och retur på ett skåp som du provkört under någon vecka, så att du verkligen kan vara säker på att du får något som du kan stå ut med i det långa loppet.
Det kan vara värt besväret att byta skåp en eller två gånger för att sedan ha något du är riktigt nöjd med under kommande år.
 
Cheesen
J Jimbie skrev:
Dags att registrera sig efter lurkande, så hej :)

Jag är ute efter en ny kyl/frys, den jag har lever ett fruktansvärt väsen (högfrekvent tjutande), den har även blivit dålig i magnetlist osv så dags att byta.

Det jag prioriterar är dock ljudnivån. Och då viktigaste är att den INTE har högfrekvent tjutande/pip. Att kompressorerna brummar osv är ok.
Jag är medveten att dagens kyl/frys jobbar mycket mer pga dessa miljövänliga kylmedlen.

Men hur mycket jag än läser så klagar många på ljudnivån på typ alla.
Spelar ingen roll om det är en billig cylinda för 3500 eller en Miele för 15000:-

Hade ju gärna lagt så lite som möjligt, men jag betalar gärna mer för erkänt tystare variant.

Stirra sig blint på dB verkar inte heller göra mycket då det mer handlar om vad för typ utav ljud den avger (tjutande/brummande osv)

Några här som köpt kyl/frys kombi och är nöjd med ljudnivån? Tar gärna tips på modeller/märke.

Electrolux har jag inte haft bra erfarenheter utav iaf just med detta högfrekventa tjutande (varit samma på 3 jag haft, en med dubbla kompressorer också)

Tacksam för några tips om någon vet :)

Edit: Och såklart efter jag postat såg jag att det fanns en vitvaru forumsdel.
Köpte sista svensktillverkade Husqvarna för snart två å å ett halvt år sen. Är helnöjd, har ett väldigt tyst hus då vi tänkte på ljud när vi byggde och vi har bara två vitvaror som man lägger märke till och det är torktumlare och torkskåp. Kyl/frys hör man bara när det är helt tyst inne.
Ogillar dock alla pip som moderna vitvaror har, om man har dörren öppen för länge exempelvis så piper det. Hittar inget sätt att stänga av pipet på kyl/frys. Däremot diskmaskin av samma märke kan man tysta.

Efter ett vuxet liv med mestadels Electrolux/Husqvarna i köket så kan jag säga att alla andra märken jag testat gjort mig besviken på kvalitet och ljudnivå.
Har ju några frysar då det stundtals blir väldigt mycket mat på en gång.

Cylinda kylen i stugan har fenomenet du nämner. Zanussi frysen brummar så den hörs in från förrådet ute när vädret tillåter.
Hade en Samsung frys, den skänkte jag bort då den tjuvstannade med uppvärmning av innehåll som följd.
Ska kolla vad det är för märke på frysen i garaget, den hör man väldigt sällan.
 
Bosch har nya kylfrysar i sortimentet som ska vara riktigt tysta.
 
Deklarerad ljudnivå är ju ett sätt att kolla. Jag har nya Miele kyl och frys inbyggda i Ikea skåp och dom "brummar" dvs inte alls högfrekvent ljud, vilket är tur det för högfrekventa ljud är jag väldigt känslig för. Väldigt tysta när inget ligger emot och skramlar ;)
 
Ifall någon mer än jag hamnar på den här tråden när de letar tips på tysta integrerade kyl frys kombo kan jag säga att jag precis köpte fån Electrolux ord pris va 14 000, no frost. Den var supertyst! Helt otroligt. Håller med om att pipande är mycket mer störande än brummande, men den här brummade så extremt lågt att det eg inte hördes genom skåpet och definitivt inget pipande.

Tyvärr var frysen pytteliten. Hade missat det. Övervägde att behålla ändå eftersom jag nu visste att den var så tyst! Men frysen var långt ifrån tillräcklig för mig och det var en sån viktig funktion.

Electrolux hade 36 dB som jag lämnade tillbaka, och jag köpte Ikea Tinad som skulle ha 35 dB.

Som natt och dag!!!
Ikeas lät SÅ mycket mer!!!
Min gamla integrerade kyl från Ikea, bara kyl, var tyst bortsett från episoderna när kompressorn gick ibland. Den här är tyst korta stunder men låter för det mesta. Inte högt, men ändå störigt när man har öppen planlösning.
Speciellt när jag vet att den från Electrolux inte alls gav ifrån sig så mycket ljud.

Vet inte om jag ändå ska köpa den från Electrolux igen, samma jag lämnade tillbaks. Trots för liten kyl.. eller om jag vågar testa ett annat märke.

dB verkar ju helt klart inte vara tillförlitligt att gå på.

Kan årliga kWattimmar vara något?

Electroluxen hade ca 210, Ikeas typ 285.

Och då va ändå Electrolux no frost, till skillnad från Ikeas, vilket borde vara en funktion som kräver energi?

Tänker att allt som kräver energi ändå kan skapa ljud, så det känns logiskt att lägre energiförbrukning borde vara tystare?
 
Om något bör lägre energiförbrukning medföra att kompressorn är mindre eller går mer sällan.

Bästa tipset är att skippa integrerad så blir volymen större
 
S Sara00K skrev:
Ifall någon mer än jag hamnar på den här tråden när de letar tips på tysta integrerade kyl frys kombo kan jag säga att jag precis köpte fån Electrolux ord pris va 14 000, no frost. Den var supertyst! Helt otroligt. Håller med om att pipande är mycket mer störande än brummande, men den här brummade så extremt lågt att det eg inte hördes genom skåpet och definitivt inget pipande.

Tyvärr var frysen pytteliten. Hade missat det. Övervägde att behålla ändå eftersom jag nu visste att den var så tyst! Men frysen var långt ifrån tillräcklig för mig och det var en sån viktig funktion.

Electrolux hade 36 dB som jag lämnade tillbaka, och jag köpte Ikea Tinad som skulle ha 35 dB.

Som natt och dag!!!
Ikeas lät SÅ mycket mer!!!
Min gamla integrerade kyl från Ikea, bara kyl, var tyst bortsett från episoderna när kompressorn gick ibland. Den här är tyst korta stunder men låter för det mesta. Inte högt, men ändå störigt när man har öppen planlösning.
Speciellt när jag vet att den från Electrolux inte alls gav ifrån sig så mycket ljud.

Vet inte om jag ändå ska köpa den från Electrolux igen, samma jag lämnade tillbaks. Trots för liten kyl.. eller om jag vågar testa ett annat märke.

dB verkar ju helt klart inte vara tillförlitligt att gå på.

Kan årliga kWattimmar vara något?

Electroluxen hade ca 210, Ikeas typ 285.

Och då va ändå Electrolux no frost, till skillnad från Ikeas, vilket borde vara en funktion som kräver energi?

Tänker att allt som kräver energi ändå kan skapa ljud, så det känns logiskt att lägre energiförbrukning borde vara tystare?
Tyvärr har jag inget konkret tips till dig, men din teori stämmer i alla fall med vår kylfrys. Den är dock ej integrerad. En Bosch KGN39VI45 med 182 kWh/år och 36 dB som jag upplever som väldigt tyst. Brummar och susar lite, men enbart snälla och låga ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.