charta77 skrev:
Björkarna torkar ju också som dom ligger, hur mycket beror på hur de blivit avverkade. T.ex maskin river sönder barken.
Där har du en bra poäng!

Om vi vet att veden kommer att ligga okluven ett längre tag så drar vi alltid mer eller mindre slentrianmässigt ett par snabba, grova längsgående revor med motorsågen för att öppna upp trädet.

Det är typiskt för gallringsrester eller spillbitar från timmerfällningen: Sådant kan bli liggande för länge i skogen...

Rundtimmer, i synnerhet av vissa lövträd, tycks aldrig torka om man inte klyver dom eller öppnar barken/nävern.
 
Om jag tyder det hela rätt är det alltså inte helt kört än om vi bara ser till att få det klyvt, staplat och under tak.

Kan tillägga att det inte ligger direkt på marken utan på lastpallar.

Tanken är att göra enklare förvaring, typ stapla på en lastpall, med en enkel takkonstruktion (med luftspalt givetvis). Ska man ha väggar på det hela också (på tre sidor så man kan plocka från en) eller blir det överkurs? Man måste ju ha nåt som håller uppe taket men det behöver ju inte innebära hela väggar.
 
För vedens skull är det ju bäst om vinden får spela fritt.
Inga väggar alltså, såvida man inte känner sig tvingad för det estetiska...
 
charta77 skrev:
Skriver stapla en tredje gång, du slänger alltså inte in vedboden i något som liknar en friggebod eller så. Fyra stolpar med ett par plåtar på, skitfult men funktionsdugligt.
Jag låter hellre veden ligga ett år extra istället för att lägga tid på att stapla. Staplingstiden kan jag använda till annat istället ;)

För att riktigt stressa på torktiden kan man syrafalla veden också.

Ett anant tips är att köpa "knubb", justerverksavkap från närmsta sågverk. Fuktkvot 8-16%
 
Ubbe skrev:
Staplingstiden kan jag använda till annat istället ;)
Det låter förnuftigt.
 
Ubbe skrev:
För att riktigt stressa på torktiden kan man syrafalla veden också.
Vad är "syrafalla" ???


 
Haagbard skrev:
Vad är "syrafalla"  ???
Vassego' " ¨".

Du fäller träd inklusive lövverk (duh) sedan låter man löven och grenar sitta kvar. Då drar löven ut fukt/vatten ur trädet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.