Jag installerade min Smart Sileno Life 750 idag och la troligtvis guiden för nära gränskabeln. Under kalibreringen så gick klipparen konstigt, hoppade över 5 meter av guiden och var sen nöjd. Nu verkar den fungera som den ska, bortsett från att den alltid följer guiden exakt hela vägen och ca 10 meter från stationen så vänder den sig och backar in.

Hur gör jag för att kalibrera om guiden?
 
Om roboten kör ut och in via guide och dockar korrekt i laddaren är allt OK.
För att nå kalibreringsfunktionen på nytt skulle jag tro att du får återställa inställningarna i klipparen
 
E etompau skrev:
Om roboten kör ut och in via guide och dockar korrekt i laddaren är allt OK.
För att nå kalibreringsfunktionen på nytt skulle jag tro att du får återställa inställningarna i klipparen
Korrekt är väl en tolkningsfråga, eftersom den följer hela kabeln exakt så kommer ju det lämna spår i gräsmattan. Sen så känns det kanske onödigt att den backat in dom 10 sista metrarna.
Den smart sileno life 1000 jag installerade förra veckan beter sig normalt. Går på ca 50 cm avstånd från kabeln fram till 2 meter innan laddstationen, då vänder den sig och följer kabeln exakt.

Jag har provat att återställa inställningarna i klipparen men det hände inget alls förutom att jag var tvungen att ange koden.
 
OK, du får väl höra med Gardena då.
Kanske är korridorbreddsfunktionen annorlunda mellan dessa två maskiner.
Den lilla klipparen tycks ej ha funktion för att ställa in korridorbredd, den kör då kanske med ett fast avstånd till guidekabeln.
 
Du verkar ha rätt i att det inte finns någon inställning för bredden, kunde inte hitta det i menyerna i alla fall.
Hur som helst var det nog handhavandefel i det här fallet. Jag hade lagt guidekabeln i ett U pga utrymmesbrist där laddstationen står och det gillade tydligen inte klipparen, trots att avståndet var större än dom smalaste passagerna med begränsningskabeln. När jag helt enkelt accepterade att stationen inte kunde stå där den stod och flyttade den till ett lämpligare ställe så blev allt att fungera.
Kalibreringen görs förresten när man återställer klibbaren, men det var pga U:et som gjorde att den blev avbruten direkt.

Så nu är en korrekt kalibrering genomförd och klipparen går som den ska, om än med stationen på ett annat ställe än jag först hade tänkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, du får väl höra med Gardena då.
Kanske är korridorbreddsfunktionen annorlunda mellan dessa två maskiner.
Den lilla klipparen tycks ej ha funktion för att ställa in korridorbredd, den kör då kanske med ett fast avstånd till guidekabeln.
Jag kollade på min 1000-modell också och kunde inte hitta någon inställning för korridorbredd där heller
Rätt säker på att jag har sett nånting om det nånstans... antingen i klipparen, manualen eller på internet. Skulle jag springa på den inställningen så återkommer jag och informerar om det finns på både 750 och 1000.
 
Tryck pil höger och vänster samtidigt (håll in liten stund). Då kommer man i i en verktygsmeny där man kan köra ny kalibrering. Vet inte om man kan strula till det därinne så var försiktiga med vad ni trycker på.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Jag kollade på min 1000-modell också och kunde inte hitta någon inställning för korridorbredd där heller
Rätt säker på att jag har sett nånting om det nånstans... antingen i klipparen, manualen eller på internet. Skulle jag springa på den inställningen så återkommer jag och informerar om det finns på både 750 och 1000.
Lyckades du någonsin hitta någon sådan inställning?
 
E Electro_ skrev:
Lyckades du någonsin hitta någon sådan inställning?
Nej, det finns nog inte. Den sköter det automatiskt, när den följer kabeln och går in i något så börjar den följa kabeln exakt i några meter för att sen fortsätta på ett slumpmässigt avstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.