K
Marken ovanför mitt borrhål för bergvärme sjunker. Borrat 1997. Jag har fyllt på med lagningsasfalt, men det är fortfarande runt 5-10cm svacka.

Välkomna med kvalificerade gissningar/rena chansningar:

Vad kommer jag mötas av om jag spettar upp asfalten?

Asfalterad yta med sprickor och svacka vid borrhål för bergvärme, sopkvast på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad uppfart med svacka och sprickbildning nära husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var det du som lät borra hålet?

Det kanske rör sig om ett artesiskt borrhål. Det vill säga att det kommer upp vatten som gör att marken sjunker.
Eller så fyllde man igen med något poröst material som komprimerats med tiden.
 
  • Gilla
klippor
  • Laddar…
K
FG FG skrev:
Var det du som lät borra hålet?

Det kanske rör sig om ett artesiskt borrhål. Det vill säga att det kommer upp vatten som gör att marken sjunker.
Eller så fyllde man igen med något poröst material som komprimerats med tiden.
Nej, det var tidigare ägare som lät borra.

Det kan väl aldrig skada att lyfta asfalten och kolla?
 
Jag skulle också gissa på artesiskt borrhål (det var det hos oss). Är det lågt tryck kan man plugga hålet med expanderlock, men än mer praktiskt är att ta ett expanderlock med ytterligare en pem-slang som man leder bort vattnet i. Det är väldigt praktiskt eftersom flödet kan räcka för att bevattna hela trädgården utan pump.
 
  • Gilla
klippor
  • Laddar…
K
T term skrev:
Jag skulle också gissa på artesiskt borrhål (det var det hos oss). Är det lågt tryck kan man plugga hålet med expanderlock, men än mer praktiskt är att ta ett expanderlock med ytterligare en pem-slang som man leder bort vattnet i. Det är väldigt praktiskt eftersom flödet kan räcka för att bevattna hela trädgården utan pump.
Man pluggar hålet och drar upp en extra slang som man sätter en kran på? Förstår jag rätt?
 
K
Nu har jag börjat gräva och hittat var slangarna kommer upp. Jag får upp en hel del "vanlig" gul isolering.

Lite frågor som gärna får spekuleras över:
Kan det vara isoleringen som komprimeras över tid och får hålet att sjunka?
Materialet jag gräver upp är blandat sand/stenar/jord/lera. Fylla på med annat?
Rören kommer upp ur borrhålet och viker sedan av mot huset 40-45cm under marknivå, behövs isoleringen där?
Är det vettigt att sätta ett grovt plaströr med lock ovanpå borrhålet som "inspektionslucka"?

Grävd grop med jord, sand, stenar och synlig gul isolering vid rörutgång under träplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd öppning i asfalt med synlig gul isolering och blandad jord, stenar. Trästötta vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isoleringen ligger där för att isolera mot kyla, helt enkelt. Frostfritt djup räknar man väl på 120cm under mark, då kan du räkna ut att du får en hel del värmeläckage därnere utan isolering, och även risk att röret fryser. En inspektionslucka hade jag inte slagit till på, den kommer bara leda ner kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.