Hej!

Har läst i några år sedan vi skaffade villa men inte skrivit något inlägg förrän nu.

Jag ske ge mig på att bygga en kombinerad tränings och lekställning i trädgården. Tanken är att den ska fungera för lite crossfit inspirerad träning och att fästa klätterrep och annat till barnen. Vi planerar inga gungor.

Jag tänkte bygga som en kub som är typ 4x2 meter och ca 3meter hög. Eventuellt att vi bygger på den senare. Estetiken är viktig (och såklart subjektiv). Jag är inne på rundträ för en lite naturligare look.

Fråga 1: hur grovt man behöver bygga (väger själv in på 110kg och sak kunna svinga mig runt). Vill man ha spann på 3-4 meter så kräver det rätt grova saker? Kostnadsmässigt så bygger jag hellre för grovt än för billigt.

Fråga 2: Räcker det att förankra allt i färdigköpta plintar a 70cm/55kg eller blir det för klent? Bor i västerbotten och skulle klassa marken som normal jord, dvs inte väldränerad men inte lervälling heller.

Fråga 3: Om man kör på rundträ hur gör man infästningen uppe i hörnen? Vill helst undvika snedsträvor i konstruktionen om det går. Kan man göra som på min bifogade bild där de röda markeringarna motsvarar rostfri M10 gängstång? Dvs en gängstång i varje möte av rundträ eller behöver man dubbla stänger om man vill undvika snedsträvor?

Om jag använder något begrepp fel så rätta mig gärna. Har ni frågor eller andra funderingar så kör på!
 
  • Ritad skiss av en kubformad tränings- och lekställning som är 4x2 meter och 3 meter hög med infästningsdetaljer markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande projekt,
1. Finns tabeller för belastning och spann. Tänk på att du väger ton eller mer när du svingar runt på ställningen.
2. Låter klent, återigen du väger massor när du svingar runt. Det håller för belastningen nedåt men här har du även uppåtkrafter.
3. Finns beslag för runt montage, använd ett sånt. Minimum vad jag skulle göra är att byta plats på kort och lång för att få den långa att vila på den korta. Samt sätta vinkeljärn under den korta. Den lodräta gängstaven gör egentligen inget.
 
  • Gilla
krikur
  • Laddar…
1. Jo jag har försökt att läsa på tex träguiden men jag vet inte riktigt vad jag letar efter.
Tex så denna visa brottgräns men jag är ute efter böjning? https://www.traguiden.se/konstrukti...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=100
Kanske är några termer här som jag borde ha med mig?

2. Vad skulle du rekommendera i stället? Gjuta ner stolparna i betong?

3. För att undvika vinkeljärn (estetiskt val) kan man dra långa franska skruvar genom stolpen in i ändträt? Eller är vinkeljärnet väldigt mycket stabilare?
 
Hej,
Låter som ett spännande projekt! Har själv haft tankar på något liknande...

Har några funderingar, vad jag kan läsa mig till så tycker jag det låter som att du ska ha en ställning med 4 st 3m höga pelare och sedan en fyrkant i toppen på 4x2m?
Det låter för mig som att det riskerar att bli en väldigt rank konstruktion och därför tror jag inte plintarna duger. Jag skulle nästan tro att du behöver gjuta ner den ganska rejält (stort) för att ha någon chans att få det stadigt.
Kan du tänka dig vertikala snedstag (uppe i fyrkanten) så hade det kunna staga upp konstruktionen något i den leden.
Infästningen i toppen tänker jag att du skulle kunna sköta ut lite i pelarna så att du kan få mer anläggningsyta mellan rundträet, sedan gängstång, stor bricka och mutter och som sagt tidigare, den korta under så lägger du den långa över.
Gällande dimension så är det ju i praktiken höjden som avgör och dessvärre är ju en spännvidd på 4m rätt häftigt På träguiden är man ju snabbt uppe i 220mm på en spännvidd av 3,5m men nu är det ju ingen bostad du ska bygga så lite svikt är inget problem, men det ger ändå en fingervisning och då tänker jag att du får fundera kring det estetiska och kanske även måtten/konstruktionen? Kan du ha en pelare till på 2m?

Ska bli spännande att följa projektet och jag önskar dig all lycka
 
Oj jag ahde glömt bort denna tråd. Gjorde bygget i slutet av förra sommaren.

Jag kan meddela att jag gjöt ner pelarna, 95x95 NTRA ca en meter i backen. Överliggarna blev 220 på höjden. Satt någon snesträva i toppen. Ställningen rör på sig lite om jag (110kg) svingar mig ordentligt fram och tillbaka men i stort känns den väldigt stabil.
Ska försöka ta några bilder ifall någon fler dyker in i tråden.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Hehe, har fortfarande lite svårt att inse att det är 2020... Läste datum flera gånger och var övertygad om att det var aktuellt
Men då blev det ungefär som jag skrev då
Tar gärna bilder om du har, alltid kul med inspiration...
 
tttomten tttomten skrev:
Spännande projekt,
1. Finns tabeller för belastning och spann. Tänk på att du väger ton eller mer när du svingar runt på ställningen.
2. Låter klent, återigen du väger massor när du svingar runt. Det håller för belastningen nedåt men här har du även uppåtkrafter.
3. Finns beslag för runt montage, använd ett sånt. Minimum vad jag skulle göra är att byta plats på kort och lång för att få den långa att vila på den korta. Samt sätta vinkeljärn under den korta. Den lodräta gängstaven gör egentligen inget.
Man väger det man väger oavsett om man står still på marken eller svingar sig i någon ställning.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Man väger det man väger oavsett om man står still på marken eller svingar sig i någon ställning.
Suck:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.