Det är fortfarande några år kvar tills barnen flyttar ut och då blir huset för stort. När de flyttat ut och vi går i pension funderar vi på om vi ska köpa en tomt nära vatten och skog och bygga oss ett enkelt litet hus. Jag tänker ca 70-80 m2 med två sovrum och tvättstuga.

Huset ska vara ett permanent boende med riktigt låga driftkostnader. Helst enplans, helentrepenad.

Ungefär vad skulle ett sådant litet hus kosta, om vi exkluderar tomtkostnaden och el/vatten-anslutningar? Har ni rent av några tips eller erfarenheter av liknande byggen?
 
Redigerat:
Om några år kommer det kosta något annat....
 
Det var en väldigt lös specifikation! Som Noseone säger, så kommer mycket att ändras inom husbygge, speciellt vad gäller energikällor och luftbehandlig. Lite tips är att kolla hur det såg ut för 10 år sedan, hur debatten går i media om kostnad/m² osv. I Många av oss hemmabyggare bygger villor billigt, beroende på egna insatser och vad man väljer för inredningsdetaljer. Realistiska riktvärden är 15 - 25 tusen kr/m². Du behöver också veta hur länge du ska behålla huset. Ska du bo några år, så bör du hålla nere på investeringar som inte ger pay-off under din tid i huset.. Ska du bo länge, kan du investera ordentligt i energilösningar som betalar sig på sikt. Man kan få ihop en bra bostad i den storlek du anger genom att ha små sovrum och lägga mer på vardagsrum/kök.
 
Tack för bra inspel! Det är som sagt några år kvar så vi har inte kommit så långt i tankegångarna. Det är pension och närhet till skog och sjö som hägrar. Priserna kommer ju givetvis förändras men om man får en idé vart det skulle landa kan man schablonberäkna en framtida kostnad.

Jag ska försöka specificera bättre. Säg att vi bestämmer oss för 80 m² stuga/hus. Inte någon exklusiv standard utan tänk ett vinterbonat fritidshus med vatten. Inrett med tvättstuga, ett badrum och två små sovrum. Jag räknar med att vi bor i huset i 25 år så en låg investering är att föredra. Jag tänker mig en frånluftsvärmepump för ventilation och varmvatten, samt luft/luftvärmepump för uppvärmning av huset. Solceller har säkert blivit än mer effektivt i framtiden men för enkelhetens skull räknar vi bort det i dagsläget.

Är det realistiskt att landa på ett totalpris under 2 miljoner om vi räknar bort tomtpriset samt el- och vattenanslutning? Jag tänker att jag klarar klarar finplaneringen av gräsmattan samt målning av huset själv, men betalar för allt annat.
 
Vi har grannar som nyss rev sin gamla stuga och satte upp ett litet Älvsbyhus, ca 100 m2. Allt köpt, de gjorde inget själva. De landade på ganska precis 2 miljoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.