Hej,
har en Mcculloch åkgräsklippare som stått över vintern. Jag visste att jag hade problem med remmen under maskinen som driver aggregatet så jag bytte den och ett remhjul men sedan när jag försöker starta den så händer absolut ingenting.
Har köpt nytt batteri, bytt solenoid och säkring. Upptäckte att kabeln från solenoiden till motorn inte satt fast (muttern måste skakats av) så jag skruvade dit den med en ny mutter men inget händer ändå.
Någon som har någon aning om vad det kan vara?
Finns det någon "säkerhetsgrej" som måste återställas efter att man skruvat på den?
Tacksam för svar.

//Martin
 
Ett väldigt vanligt fel är att tändstiftet är kass. Min erfarenhet är att man kan behöva byta det inför varje säsong.
 
Har bytt det också, glömde skriva det.
Den är helt stendöd, inget liv i startmotor eller något.
 
Om startmotorn inte går så får den ingen ström. Mät och kolla.
ps - glömde skriva innan - byt även bränslefilter varje år.
 
En fråga från en novis, hur mäter jag?
 
Har du ström till startmotorn? 12v på den grova kabeln in i startmotorn.
 
Vad jag kan se så går det ström från batteriet till den sidan av solenoiden som kabeln från batteriet går till men inte från den sidan som går från solenoiden till motorn.
 
Har du ström på den lilla kabeln på soleniden? Den som ska "dra" soleniden sas
 
Det går ström från den lilla röda kabeln från solenoiden ända fram till tändningen, men den går ju från den kabeln som kommer från batteriet. På den andra sidan, den som går från solenoid till motor är det ingen ström.
 
  • Gilla
noupe
  • Laddar…
Jag hänger inte riktigt med på hur du menar, men du bör ha 3-4 kablar på soleniden.
En tjock till batteriet
En tjock till startmotorn
En liten från tändningslåset
Den eventuella är en jordning som jordar styrströmmen.
Har du ström på den lilla bör relät klicka och ge ström till startmotorn, kolla även att den jordar annars är det kört :)

Du kan även "tjuvkoppla" den genom att sätta en startkabel mellan startmotor och batteri
 
  • Gilla
stenbygg10
  • Laddar…
Jag är inte så duktig på detta, förklarar så gott jag kan:confused:
En tjock från batteri till solenoid, med ström.
En röd smal från den till en säkring som sedan fortsätter fram till tändningen, med ström.
En tjock från solenoid till startmotor, utan ström.

Inga risker med att tjuvkoppla?

Då kabeln från solenoid till startmotor hade lossnat vid startmotorn (muttern skakats av) så tänkte jag om det finns någon "säkerhetsspärr" som ska återställas eller något efter att den skruvats tillbaka, kan det vara något eller är jag helt ute och cyklar?
 
Ingen fara, fråga på så ska vi nog få igång din klippare :)
Ser du någon jordkabel eller tom anslutning på soleniden? Eftersom du har styrström fram så bör den åtminstone klicka.
Har du någon gång kopplat in extraljus så är principen den samma.
Säkerhetsspärrar brukar bryta styrströmmen, men skulle teoretiskt kunna sitta på jordsidan.
 
Går en tunn vit och en tunn brun från solenoiden, de sitter på två platta stift.
 
Jag gissar att det är någon säkerhetskontakt som bryter strömmen.
Brukar finnas en sådan så att klippdäcket är uppfällt. Kanske du missat det vid rembytet.
 
Ok, hur hittar jag den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.