Hej allihop,

Har knappt avslutat mitt nuvarande projekt (belysning i trädgården) innan frun vill dra igång nästa projekt (husprojekten kommer knäcka mig fysiskt och psykiskt...). Vi vill gärna få insynsskydd och vindskydd. Vi planterade thuja smaragd ca 1 meter in på vår tomt, och thujorna vi köpte var ca 50-70 cm men tycker de växer rätt klent. Vill då komplettera med plank/vindskydd runt häcken. Jag har fått ett muntligt ok från kommunen om att sätta upp plank på 200 cm höjd på ens sidan (inga grannar åt det hållet utan bara ett fält). På den andra sidan, där vi har grannar, så säger kommunen att det är tveksamt att jag får lov till att bygga högre än 160 cm högt. I alla fall, har försökt kolla runt på färdiga plank som är 200 cm höga men hittar inget, utan maxhöjden jag hittar ligger på 180 cm. Någon som har lite tips på var man hittar färdiga/täta plank som är 200 cm höga? Ett plank som är så pass högt som 200 cm, hur ska det förankras bäst så att det klarar en vind på 25-30 meter/sekund? Vill inte att sk*ten blåser samman så fort vi får en storm här i Skåne.

Tanken är att på sikt så kommer häcken dölja planket och därmed blir det grönt och fint (drömmen). Jag vet att det blir ett helvete att trimma ner häcken men men...den dagen - den sorgen. :D
 
Ingen som har lite input? :(
 
Mazen Mazen skrev:
JABO har vindskydd/plank i färdiga sektioner, dock mäter dom 160-180 i höjd.
Enklast är att du gjuter plint med stolpsko och själv bygger ditt plank i tryckat. 70x70 stolpe med 22x95 liggande. Snedsträva i vartannat fack.
Hur många meter i längd?

Edit: om du kan nöja dig med 180 i höjd finns det tex denna..
[länk]

Hej Mazen,

Tack för svar! Har hittat produkten som du länkar till men vi vill helst upp i 200 i höjd. 160 i höjd får det bli mot grannen.

Där vi ska ha 200 i höjd är det en sträcka på ca 30 meter och där vi ska ha 160 i höjd är en sträcka på ca 25 meter. Planket ska sitta vid tomtgränsen. Räcker verkligen en 70 plint för att hålla planket på plats om det skulle blåsa 25-30 meter/sek?
 
KristinaRT
Om det ofta blåser så vinden ligger mot planket kan man ju redan fr början stötta upp på insidan. T.ex med en extra plint på insidan och sedan några reglar till planket. Kan upprepas lite här och där eller m jämna mellanrum. Det kan bli några snygga spaljéer exempelvis, eller blrjsn på en rumsindelning av trädgården. I vilket fall mycket snyggare än nödlösningarna med stöttor mot planket som man ser när plank har börjat luta och ägarna akut måste rädda situationen.....
 
Mazen Mazen skrev:
Jag skulle själv bygga eget ist för att köpa dyra färdiga produkter med tanke på dom meter ni behöver.
Stolpe 70x70 bör räcka i stabilitet och gjut egna infästningar. Papprör, betong och plintjärn att justerbar stolpsko..
[länk]
[länk]
[länk]

Mazen, tack för svar och länkar! Du har nog rätt - blir bäst att bygga själv då det blir rätt många meter i slutändan.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Om det ofta blåser så vinden ligger mot planket kan man ju redan fr början stötta upp på insidan. T.ex med en extra plint på insidan och sedan några reglar till planket. Kan upprepas lite här och där eller m jämna mellanrum. Det kan bli några snygga spaljéer exempelvis, eller blrjsn på en rumsindelning av trädgården. I vilket fall mycket snyggare än nödlösningarna med stöttor mot planket som man ser när plank har börjat luta och ägarna akut måste rädda situationen.....
Tack för svar, Kristina! Yes, det blåser väldigt mycket och det är en av anledningarna till att vi vill bygga plank. Jag vet att grannen som byggde stödmur på 160 cm, han gjöt plintar på över 1 meter. Det är kanske lite ”overkill” men han ville vara säker att på att inget skulle luta/blåsa samman efter ett tag. Det var därför jag frågade Mazen om 70 cm plintar är tillräckligt...

Edit: 1 meter på insidan har vi vår tuja häck så vill helst gjuta större plintar isf...
 
BirgitS
O Ozzman skrev:
Planket ska sitta vid tomtgränsen.
Behöver du inte kunna underhålla planket på utsidan?
I så fall måste det ju sättas en halvmeter in.

O Ozzman skrev:
Yes, det blåser väldigt mycket och det är en av anledningarna till att vi vill bygga plank.
Det blir inte mycket mindre blåst av ett tätt plank eftersom det bildas kraftiga luftvirvlar på läsidan av ett tätt plank utan i så fall är det bättre med plank som bara bromsar luften, så som buskar gör, och då kommer inte planket att utsättas för lika mycket vindtryck heller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Behöver du inte kunna underhålla planket på utsidan?
I så fall måste det ju sättas en halvmeter in.


Det blir inte mycket mindre blåst av ett tätt plank eftersom det bildas kraftiga luftvirvlar på läsidan av ett tätt plank utan i så fall är det bättre med plank som bara bromsar luften, så som buskar gör, och då kommer inte planket att utsättas för lika mycket vindtryck heller.
Det går att underhålla planket från utsidan. På ena sidan är det ett fält med en liten stig och på andra sidan är det en stig där också.

Om jag förstår dig rätt. Det bildas luftvirvlar på insidan (min tomt) av ett tätt plank? En meter in, från planket, har vi en thuja häck. Kommer häcken isf bromsa in vinden?
 
BirgitS
O Ozzman skrev:
Om jag förstår dig rätt. Det bildas luftvirvlar på insidan (min tomt) av ett tätt plank?
Japp, om du inte bygger ett plank som kan släppa igenom viss vind. Vi hade ett plank mot grannen som bestod av lodräta brädor, typ 10 cm breda och med 5 cm mellanrum, på vardera sidan av reglarna på ett sånt sätt att man inte kunde se igenom om man inte gick väldigt nära och tittade väldigt snett (inget man normalt gör) och det planket silade vinden på ett bra sätt. Vi var inte lika vindutsatta om du tydligen är men i vårt fall blev det lä.

Jag vet inte om häcken (när den har blivit tillräckligt hög) kommer att bromsa luften på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Ozzman
  • Laddar…
Q
Thuja häcken kommer väl bli väldigt ful med ett plank intill.
På min häck har alla grenar dött där de täcks av annat träd.
Så om du bygger planket kommer du aldrig kunna riva det för häcken kommer se fördjävliga ut med döda grena mot planket.
 
  • Gilla
Ozzman
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Japp, om du inte bygger ett plank som kan släppa igenom viss vind. Vi hade ett plank mot grannen som bestod av lodräta brädor, typ 10 cm breda och med 5 cm mellanrum, på vardera sidan av reglarna på ett sånt sätt att man inte kunde se igenom om man inte gick väldigt nära och tittade väldigt snett (inget man normalt gör) och det planket silade vinden på ett bra sätt. Vi var inte lika vindutsatta om du tydligen är men i vårt fall blev det lä.

Jag vet inte om häcken (när den har blivit tillräckligt hög) kommer att bromsa luften på ett bra sätt.
Du har en poäng här! Läser man även vad Joppe skriver så bör man kanske ha en lösning där lite ljus släpps igenom så tujan inte blir helt brun på ena sidan. Vet dock inte om små glipor är tillräckligt men antagligen bättre än ingenting.
 
P Peter_Bromma skrev:
här är en tidigare artikel på ämnet som kanske kan hjälpa till.
[länk]
Tusen tack, Peter! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.