Hur är det egentligen med start/stoppbrädor i Kährs förpackningar? På bygghemma och Golvpoolen (är väl samma lager) står det på de flesta golven, även de dyrare att det följer med start/stoppbrädor. Medan jag inte hittar det hos andra t.ex. Beijer. Är det olika sortering? Är det därför de kan vara billigare hos vissa?

Vad är era erfarenheter? Snickaren är emot kapade brädor, vilket jag också är...

Vad kan ni rekommendera? Hur ska vi tänka?

Mvh Fredrik

PS vi ska till en början lägga ca 60kvm ds
 
Skulle inte tro att det är olika sortiment men??
Är väl inget problem, använd dom få som kommer med i paketen som just start/stopp. Du måste ju ändå kapa o då kan du ju ta en sån.
På 60 kvm hittar du inte många.
 
tttomten TomasJor skrev:
Skulle inte tro att det är olika sortiment men??
Är väl inget problem, använd dom få som kommer med i paketen som just start/stopp. Du måste ju ändå kapa o då kan du ju ta en sån.
På 60 kvm hittar du inte många.

Ok, tack så mycket för svar. Fick olika bud angående hur många det skulle vara med. En till två i varje paket. Men då menar du att det inte alls är så många. Låter ju mer rimirim dessutom.
 
FredrikAsås FredrikAsås skrev:
Ok, tack så mycket för svar. Fick olika bud angående hur många det skulle vara med. En till två i varje paket. Men då menar du att det inte alls är så många. Låter ju mer rimirim dessutom.
Inte i dom paketen jag hanterat i varje fall.
 
La 120m2 Kährs, fick en start/stop totalt.
 
  • Gilla
FredrikAsås
  • Laddar…
FredrikAsås FredrikAsås skrev:
Hur är det egentligen med start/stoppbrädor i Kährs förpackningar?
Vi köpte ett golv från NQD av Bauhaus och vi var verkligen inte nöjda med de bräder som dom har med dvs start/stopp brädor och vi fick 4st start/stopp i varje paket.. enligt tillverkare kan det förekomma 2st till 4st men inte i våra..
blir ett väldigt stökigt golv om man monterar in alla start/stopp om du har ett långt rum som vi har.. vi har idag bytt golvet från NQD men mest för den dåliga kvalité som deras golv har och köpte ett Kähärs och i dom förpackningarna var det inte en enda start bräda vilket ger golvet ett mycket snyggare utseende..
/M
 
  • Gilla
olleg07 och 1 till
  • Laddar…
M Mikael.G skrev:
Vi köpte ett golv från NQD av Bauhaus och vi var verkligen inte nöjda med de bräder som dom har med dvs start/stopp brädor och vi fick 4st start/stopp i varje paket.. enligt tillverkare kan det förekomma 2st till 4st men inte i våra..
blir ett väldigt stökigt golv om man monterar in alla start/stopp om du har ett långt rum som vi har.. vi har idag bytt golvet från NQD men mest för den dåliga kvalité som deras golv har och köpte ett Kähärs och i dom förpackningarna var det inte en enda start bräda vilket ger golvet ett mycket snyggare utseende..
/M
Tack för svar, det låter bra nu när vi valt Kährs.

Mvh Fredrik
 
tttomten TomasJor skrev:
Skulle inte tro att det är olika sortiment men??
Är väl inget problem, använd dom få som kommer med i paketen som just start/stopp. Du måste ju ändå kapa o då kan du ju ta en sån.
På 60 kvm hittar du inte många.
Bättre och kapa själv när man lägger så blir det mindre spill!
 
Hej, lyfter denna tråden. Kan någon hjälpa mig förstå vitsen med start stopbrädorna? Varför kan jag inte börja med en hel bräda exempelvis?
 
M majster skrev:
Hej, lyfter denna tråden. Kan någon hjälpa mig förstå vitsen med start stopbrädorna? Varför kan jag inte börja med en hel bräda exempelvis?
Det är inte en vanlig bräda du kapat för att börja/sluta med, det är en bräda som kommer i paketet som är från när de startade/stoppade produktionen eller har någon annan stor avvikelse. Den brukar man använda som start/stop i läggningen för att den inte skall bli spill.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är inte en vanlig bräda du kapat för att börja/sluta med, det är en bräda som kommer i paketet som är från när de startade/stoppade produktionen eller har någon annan stor avvikelse. Den brukar man använda som start/stop i läggningen för att den inte skall bli spill.
OK! Men hjälper den vid läggning eller mönsterpassning på något sätt? Dvs är det på något sätt bättre än att börja med en vanlig hel bräda? Eftersom instruktionerna säger att man ska börja med en sådan.
 
Nej, det är mest för att spara brädor och få ett mer varierat intryck.

Troligen måste du anpassa en hel bräda också för att mönstret skall stämma med nästa rad.
 
  • Gilla
majster
  • Laddar…
Mönsteranpassat är ett otyg, blir massor av spill, kanske min 20 % , bättre då att ha ett med fri läggning, startar med en hel, kommer fram till vägg , kapar den rätt ( sågyta blir mot vägg ) tar den biten och börjar nästa rad ( sågyta blir mot vägg ) Det blir då inte generalskarvar ( generalskarv är när alla skarvar blir på samma ställe ) och den låser inte bitarna på ett bra sätt. utan golvet kan resa sig där. Nu vet jag inte hur golvet ser ut i mönster, men är det inte gjort för generalskarv så är det bra , men tveksamt, kan vara ett återkommande mönster med kort avstånd mellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.