Har precis flyttat in i nybyggda kåken och har nu kommit i komposterings tankar.
Då jag inte är så sugen på att köpa en kompost utan vill bygga en själv så undrar jag vart man kan hitta en ritning på en smart kompost.

Såg en smart kompost i Järnhandeln där man pressade in komposten underifrån. Hette Stiga Kitchen (http://www.stiga.se/SearchFS.asp?Country_Id=2&Category_Id=15&ProductInfo_Id=448)
Men är kanske inte så sugen på att lägga 3500:- på en kompost..... och dessutom skulle jag vilja ha den större så att även man får i trädgårds avfall.

Men man kanske kan bygga nått liknande själv.
Tänkte bara höra om någon råkar veta vart man kan fixa en ritning till liknande kompost eller någon annan smart kompost. Eller är det kanske bara att
improvisera :)
 
det är väl bara bygga tre väggar i lagom höjd på den plats du vill ha komposten och vips så har du en kompost plats, mer anvancerat än så behöver det ju inte vara
 
  • Gilla
mulle77
  • Laddar…
Tänk på att om du vill kompostera livsmedelsavfall (sådant som lockar till sig råttor) så ställs det krav på att komposten ska vara tät. De flesta kommuner kräver dessutom att man anmäler/ansöker om detta, så de kan godkänna anläggningen. Då kan du även dra ner på sophämtningen till varannan vecka (eller 1 gång/månad).
 
Det jag hade tänkt mig var en kompost som jag kan kompostera både trädgårds avfall och hushålls avfall.
Jag har ett hum om hur jag ska bygga, men tänkte bara om någon hade några bra och intressanta ritningar/förslag.
 
  • Gilla
Kanelsmurf
  • Laddar…
Komposter är bra om de är byggda och underhållna på rätt sätt, en rätt byggd och rätt underhållen/använd kompost varken luktar eller tilllåter rottor och ohyra att komma åt resterna.
För att komunen skall godkänna en kompost är det ett krav att den är "skadedjurs säker".
 
Jag har använt mig av varmkompost de senaste 15 åren och det har fungerat utmärkt. Den slukar allt hushållsavfall men jag skulle inte ge mig på att bygga den själv eftersom det krävs att den är mus/råttsäker vilket innebär att den bör ha skyddat ytterhölje av plåt. Varmkomposten töms 2 ggr/året och flyttas över till efterkompostering där geggamojan blandas upp med löv, friskt gräsklipp etc och lockar inte gnagare. Efterkomposter kan man gott bygga själv. Har man stor trädgård finns oftast behov av flera efterkomposter och till detta behövs inga komplicerade ritningar utan endast trälådor med större fack som gör det lätt att lyfta och flytta innehållet. Ytterligare fördel med varmkompost är att man gott kan fylla den med ogräs. Att därefter få en fullt ogräsfri kompost är inte lika lätt.
 
När jag byggde min kompost tog jag en stor plasttunna. Det var tjock plast (ca 3-4 mm). För att får tillräcklig genomluftning borrade jag hundratals hål i den. För att den skall vara tillåten att använda till hushållsrester skall den vara rått och mussäker. Det innebär att hålen jag borrade inte fick vara större än 6 mm i diameter. Den komposten fungerade utmärkt och fick garanterat inga besök av möss. Man behöver alltså inte bygga en av plåt.

Min rekomendation till dig är dock att inte använda samma kompost för trädgårdsavfall och hushållsavfall.

Bygg en enkel för trädgårdsavfallet och köp en till matresterna.

Jag har nu kasserat den jag byggde då det var besvärligt att blanda den och ännu besvärligare att tömma den. Har nu investerat i en roterande kompost och den är rena motsatsen. Snurrar på den när jag blandar den. Tömmningen sker rätt ner i skottkärran.
 
Totte_S
En stabil trädgårdskompost kan du göra av lecablock. Bara att jämna till marken och stapla blocken i valfri form utan att mura ihop dem, de ligger rätt stadigt ändå. Vill man förankra sidorna kan man borra hål i blocken och sticka armeringsjärn igenom (uppifrån och ner alltså). Fördelen med lösa block är att de inte ruttnar som trä, och det går att plocka ner en sida när man ska tömma eller vända runt.
Vill man ha den till köksavfall går det att köpa finmaskigt stålnät och lägga i botten så att inte råttor och möss kan krypa in, ett lock till det så funkar den prima.
En kompost för trädgårdsavfall blir i värsta fall bara en hög med avfall om den inte sköts ordentligt, när det gäller köksavfall är det viktigt att den sköts rätt. Det måste vara lätt att blanda runt avfallet och att man måste ha tillgång till någon sorts strö så det inte blir för blött för då ruttnar det...
Skall man lyckas med en kökskompost måste man sköta den annars blir det inte bra!
Låna en bok om du vill veta mer, finns ett par bra på biblioteket ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Får jag passa på att fråga vad som egentligen drar till sig råttor i hushållskompost? ???
Jag menar, om man bara kastar vegetariska rester (sallad, teblad, äppelskrutt etc), drar det til sig råttor då? Det borde ju inte vara någon skillnad mot trädgårdsavfall... Är det om man börjar inkludera pasta, bröd och köttrester som det blir risk för skadedjur?
 
Totte_S
lobelia skrev:
Får jag passa på att fråga vad som egentligen drar till sig råttor i hushållskompost?  ???
Jag menar, om man bara kastar vegetariska rester (sallad, teblad, äppelskrutt etc), drar det til sig råttor då? Det borde ju inte vara någon skillnad mot trädgårdsavfall... Är det om man börjar inkludera pasta, bröd och köttrester som det blir risk för skadedjur?
Man kan väl säga så här, de saker du nämner först, dvs i princip trädgårdsprodukter, kan man utan problem kompostera "hursomhelst" i en vanlig trädgårdskompost. De andra grejerna kräver lite tuffare kompostklimat för att brytas ner effektivt och inte börja ruttna i stället, det är då råttorna kommer. Till en välskött, välbalanserad kompost får du inga råttor! Bara maskar och schyssta mikroorganismer ;)
 
Tycker att det är en bra ide med en separat kompost för hushållsavfall, då matresterna kan locka till sig gnagare behöver man ha en kompost som är godkänd för detta syfte och som stänger ute dessa djur.
Ska man ha allt trädgårdsavfallet i samma blir ju volymen ofta ganska omfattande.
Stiga kitchen som nämndes i frågan säljs inte längre, men uppföljaren Embla kitchen är en förbättrad variant av underifrånmatad kompost.

Går säkert att bygga egen kompost som uppfyller kraven för hushållsavfall också men embla kitchen innehåller t.ex. en rad patenterade lösningar t.ex. jordfiltret som också fungerar som behållarens lock, ger en bra fukt- och värmebalans samtidigt som det absorberar gaser från den pågående nedbrytningsprocessen, så det är nog svårt att bygga en lika funktionsduglig kompost själv.
 
Jag har funderat på att bygga mig en roterande kompost, liknande den i länken.

http://wki.sarpat.com/hur-man-bygger-en-tumlande-komposten

Min fundering är nu om man behöver isolera den för att det skall funka på vintern? eller om det bara är å fylla på ändå och den kommer igång framåt våren när värmen stiger...
 
Om du ska använda den vintertid så "måste" du isolera, annars avstannar processen.
Jämför med Joraforms minsta modell, som har 50 mm cellplastisolering.
 
Men vad händer om processen avstannar då? Blir det katastrof? Eller är det bara att fortsätta att fylla på och det kommer igång igen när värmen kommer ute??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.