Vet inte om jag hamna under rätt kategori men jag procarS

Är det någon som har koll på hur mycket ett tvåglasfönster isolerar ungefär?
Anledningen till min fråga är att jag har införskaffat en portabel ac då jag inte har möjlighet till luftvärmepump och vill veta ifall det räcker att montera en 15 plyfa i karmen och leda ut luften där eller ifall det behövs byggas en plyfa, reglar/gles samt isolering och plyfa igen.

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Mvh, Christian
 
  • Gilla
1alexander
  • Laddar…
Ska den bara sitta där på sommaren så är det inte så kritiskt med isolering. Det kanske underlättar för inbrottstjuven, med enbart en plyfa, dock
.
 
L lordi skrev:
Ska den bara sitta där på sommaren så är det inte så kritiskt med isolering. Det kanske underlättar för inbrottstjuven, med enbart en plyfa, dock
.
Jo det skulle va det med inbrott då.
Men hur mycket enklare är det att bryta upp en plyfa som är skruvad i karmen kontra ett fönster?
Ett koben mellan karm och båge och dessa 70 tals fönster borde ju ryka rätt lätt eller har jag fel?
Alternativt att få tag på en gammal båge och montera plexi där rutan sitter idag.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
C chrickeH skrev:
Jo det skulle va det med inbrott då.
Men hur mycket enklare är det att bryta upp en plyfa som är skruvad i karmen kontra ett fönster?
Ett koben mellan karm och båge och dessa 70 tals fönster borde ju ryka rätt lätt eller har jag fel?
Alternativt att få tag på en gammal båge och montera plexi där rutan sitter idag.
Sant. Om inget annat så pangar de väl rutan. Men det med en gammal båge med plexi i verkar som en bra idé
 
C chrickeH skrev:
Är det någon som har koll på hur mycket ett tvåglasfönster isolerar ungefär?
Jag har för mig att ett gammalt 2-glasfönster har ett U-värde på 2,4
För att nå samma isolering med plywood behöver du en tjocklek på 35mm.
Kommer det inte se lite tråkigt ut med trä istället för glas?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har för mig att ett gammalt 2-glasfönster har ett U-värde på 2,4
För att nå samma isolering med plywood behöver du en tjocklek på 35mm.
Kommer det inte se lite tråkigt ut med trä istället för glas?
Ok, tack för det.
Jo det kommer se väldans tråkigt ut och jag har ännu inte hittat eller kommit på en bättre lösning på mitt problem än antingen en plyfa som fönster eller en fönstertätning gjord av plast som man fäster på bågen och karmen med kardborre.
Men den blir ju ännu mer inbrottsvänlig när man ej är hemma.
 
Hur stort är fönstret?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur stort är fönstret?
65x130 ish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.