Har kollat på att köpa ett fritidshus som är till salu nu.
Tomten är cirka 1000kvm och det är en platt i ena delen av tomten (med egen infart) där jag isf tänkt komplettera med ett attefallshus.

Min fråga är då om det föreligger ngt hinder att jag sedan skriver ett arrendekontrakt där jag tar in tex 20tkr per år i arrende/hyra.
Sedan säljer själva rätten att nyttja det för en miljon eller så.

Funkar det?
Är det fritt fram att göra så? Vad skulle kunna stoppa detta?
 
Har aldrig hört talas om upplägget. Det mest uppenbara problemet är nog att den som skulle köpa rättigheten inte kommer att kunna låna den där miljonen. Och om "köparen" måste kunna lägga upp en miljon kontant, så ligger det kanske närmare tillhands att använda den miljonen som kontantinsats för ett större hus på egen tomt.

Detta vore ju ett sätt att gå runt ev. krav på minsta tomtstorlek i en detalj eller områdesplan. Det borde inte gå, men jag har ingen aning om hur det skulle kunna stoppas.
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har aldrig hört talas om upplägget. Det mest uppenbara problemet är nog att den som skulle köpa rättigheten inte kommer att kunna låna den där miljonen. Och om "köparen" måste kunna lägga upp en miljon kontant, så ligger det kanske närmare tillhands att använda den miljonen som kontantinsats för ett större hus på egen tomt.

Detta vore ju ett sätt att gå runt ev. krav på minsta tomtstorlek i en detalj eller områdesplan. Det borde inte gå, men jag har ingen aning om hur det skulle kunna stoppas.
Att sälja för 1 - 1,5 miljoner är inga problem. Finns arrendetomter i närheten med minihus som går för dom pengarna.

Precis som du säger, så är ju tanken att komma runt regler om minsta tomtstorlek och så.
 
Vår första tomt, där vi bodde i 24 år, var 234 kvm.
Så varför inte?

Sedan hade vi en tomt som var 425 kvm i 12 år.
Nu har vi 15000. snacka om inflation :D
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
harry73
Vi hade 109kvm nu hat vi 2500kvm :)
 
harry73 harry73 skrev:
Vi hade 109kvm nu hat vi 2500kvm :)
Se där, då är ni på god väg mot "överklassen" :D
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Se där, då är ni på god väg mot "överklassen" :D
haft 300 kvm men har nu 6000 Kvm så vi är på väg då?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vi hade 109kvm nu hat vi 2500kvm :)
H Hallerudsbo skrev:
haft 300 kvm men har nu 6000 Kvm så vi är på väg då?
Välkomna i gänget! Ni är ju snart halvvägs i alla fall :D
 
Det går bra att arrendera ut del av sin fastighet. Arrende är personligt. Någon person/juridisk person får nyttja din fastighet. Inom plan gäller det i 25 år, utom plan i 50 år. Du får ta 1 mille i engångshyra och sedan en summa till per månad. Arrende kan sägas upp trots vederlag till skillnad från servitut.(annan fastighet nyttjar fastighet) men räkna då med bråk i hyres och arrendenämnden.
Har bostadshuset egen infart kan du stycka och sälja, om inte någon plan förhindrar det: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8881708&fileOId=8881759
 
  • Gilla
sevilla
  • Laddar…
P
Fel om frågan. För att du ska få bygga Attefallshus enligt de reglerna måste du bo i huset.
Fritidshus ger inte rätt att bygga utan bygglov.
 
A Ahuran skrev:
Det går bra att arrendera ut del av sin fastighet. Arrende är personligt. Någon person/juridisk person får nyttja din fastighet. Inom plan gäller det i 25 år, utom plan i 50 år. Du får ta 1 mille i engångshyra och sedan en summa till per månad. Arrende kan sägas upp trots vederlag till skillnad från servitut.(annan fastighet nyttjar fastighet) men räkna då med bråk i hyres och arrendenämnden.
Har bostadshuset egen infart kan du stycka och sälja, om inte någon plan förhindrar det: [länk]
Hej!
Tack för superbra svar!
Du verkar kunnig.
Jobbar inom detta rentav?

Förstår jag dig rätt, jag får när jag vill arrendera ut vad jag vill?

Tex 400kvm i hörnet av min nuvarande fastighet där det står en gäststuga idag.
Jag kan sälja rättigheten till dig för 1 mil och sedan betalar du 20tkr per år i arrende.
Bara du och jag är överens så finns inga hinder?

Menar du att om det är inom detaljplan så blir hyrestiden 25 år?
I detta fall är det inom detaljplan ja.
 
https://www.byggahus.se/bygga/fraga-experten/attefall-vid-fritidshus.277968/
Man får bo permanent i sitt fritidshus, alltså är det ett bostadshus oavsett om man är mantalsskriven där eller bor där temporärt.
En kommun kan inte ha annorlunda regler än andra.
Konsekvenserna skulle bli bra märkliga. Om du inte bor permanent i "fritids"huset, måste du då riva attefallshuset du smällde upp förra året? Naturligtvis inte.
Om du bygger komplementbostadshuset och hyr ut gäller hyresrättslagarna.
Bostadsarrende (hyresrätt) följer vissa regler, se jordabalken 8 kap, och 12 kap.
Du får ta vad du vill i hyra och hyra ut på bestämd tid, 100 år eller så borde gå.
Om du hyr ut till lägenhetsarrende (mark) som någon får bygga eget hus på gäller andra regler.
Säljer du fritidsfastigheten följer hyresgästen med, det kan sänka värdet. "Köp bryter legostämma" gäller inte alltid.
(Lego=hyra)
Max avstånd från fritidshuset till komplementbyggnad får vara 25 meter. Är det strandskyddat område är det svårare.
Är byggnadsnämnden kinkig, bygg till 15 m2 på ditt fritidshus, dräm även till med kupor.
Dela sedan upp fritidshuset i två bostäder, (enl attefall), bygg ett attefallshusbostadshus. Nu har du tre bostäder och kan bilda bostadsrättsförening, Sälj attefallshuset.
 
P
Läs din egen länk. Jo kommunerna tolkar regeln olika.
 
Säger hon ja.
Till sist är det Länsstyrelsen och sedan Mark och Miljödomstolen, sist MÖD och i sällsynta fall HD. Domstolarna strävar efter enhetlighet. Det är inte prövat i högre rätt än med att förvägra en bostad av "fritidshuskaraktär" attefallsåtgärderna.
Den kommun som missunnar fritidshuset dess rättigheter kommer definitivt åka på smäll i domstolen.
Inte ens Mölndal och Kungsbacka har förvägrat...
I stort sett alla attefallsdomar hitintills handlar om strandskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.