Har en höjdskillnad på ca 1m ifrån gästparkeringen ner till gången som går till gäststugan. Skulle vilja ha någon smidig trappa där jag markerat med blått på bilden. Tänkte försöka snickra ihop trappan av tryckt virke men har några frågor.

Kan man lägga trappan direkt mot marken eller behöver det vara något mellanrum mellan virket och backen så att säga?

Hur förankrar man trappan lättast så den ligger still?

Finns det någon speciell metod för att bygga den "bästa" modellen av trappa?

Trädgård med markerad plats för trappa, höjdskillnad och stenläggning, omgiven av grönska och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K
Använd vanligt virke, till att bygga en gjutform. Och gjut trappan i betong. Hållbart och så blir grannarna glada!
 
Grannarna ??
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Magnus E K
Betongtrappor är mycket tystare än trätrappor, för de flesta typer av skor och gångstilar.
 
Ok TS har problem med grannarna ? Förstod inte det.
 
Inga problem med grannarna här inte :) Hade nog tänkt göra en trappa i trä inte betong.
 
Jag hade utgått från en sån här :https://www.jemfix.se/vangstycke-3-steg/2162/9033268/
Förankringen hade jag gjort med hjälp av en stolpsko i någon av de stora stenarna du har liggandes.
Det tryckta virket klarar sig bra mot backen där du har gruset/stenen.
 
Jag skulle nog gräva för gjutrör och gjuta plintar att fästa vangstyckena i. Det ser inte ut att vara så långt, så det bör räcka med ett par i ovankant och ett längst ned. Sedan använder du trappformeln för att räkna ut höjd och djup på stegen.

steghöjd * 2 + 1 stegdjup = 600 - 650 (helst 620 - 630)
 
J
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Om jag byggde i trä skulle jag sätta göra liknande denna. Tycker det är snyggare än vagnstycken under stegen. [länk]
Den modellen på trappa såg lagom avancerad ut för mig, tackar för länken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.