Har ett litet dilemma med vårt nybygge. TH liksom byggaren tycker vi har onormalt många spottar vilket inte är bra för tätheten mot yttertak. ÄVEN om spottarna tätas ordentligt hävdar de. Jag och elektriker tycker att spottar är en naturlig del av byggen idag och görs det på rätt sätt så blir läckaget ju minimalt, men visst kan de sippra lite.

Så här ser det ut:

Sovrum ett - 4 spottar
Sovrum två - 3 spottar
Sovrum tre - 3 spottar
Kök 8 spottar
Matrum 4 spottar
V-rum 4 spottar
Hall 5 spottar
Stort badrum 3 spottar (ej mot yttertak)
Litet badrum 3 spottar
Tvättstuga 4 spottar
Förråd 4 spottar.
Loftet 3 spottar

Totalt alltså ca 48 spottar på en yta av 232 kvm. Spottarna sätts i plastkoppar som är konformade och tätas sedan med tejp nedtill.

Är detta helt åt pepparn? Någon som har mycket spottar och haft samma dilemma?

/Calle
 
Ingen med många spottar som har en åsikt.... :'( :'( :'(?
 
Inga spottar men jag får det till ca en spott per 5 m2 takyta.

Ser inga problem med det jag har en vanlig dosa per 7 m2 tak så jag tycker inte att det är extremt på något sätt
 
Jamen titta vad fint ByggaNytt! Du har mycket spottar jmf med mig....känner mig lite lugnare! :)

Personligen tycker jag inte det är ett problem men uppenbart vill inte någon (TH eller byggaren) ta ansvar för täthetskonstruktionen efter de anser om det är undermåligt gjort finns risk för långsiktig mögel i bjälklaget.

Hur är det egentligen med tätningskrav? BBR har regler för hur täta hus skall vara och det finns ju möjligheter att provtrycka. Ingen av er som gjort detta antar jag?

Förut var det visst tuffare krav på tätheten jmf med idag men efter att spottar blivit mer vanligare och att ångsspärrens vara eller icke vara börjat diskuteras så verkar kraven var lägre.

Sen är det ju så att problemet är betydligt större i våtutrymmen....i synnerhet mot yttertak.

Kontentant är att varje kopp måste besiktigas noga och tätas vid ev glipor. Har beställt speciell tejp som jag personligen går över alla infällnadsburkar med.
 
Calle Anka skrev:
Har beställt speciell tejp som jag personligen går över alla infällnadsburkar med.
Förhoppningsvis så är den tejpen värmetålig och åldersbeständig.......
 
Det är samma tejp som de tätar isoleringsspruthålen med....så den klarar sig nog.

/Calle
 
Calle Anka skrev:
Det är samma tejp som de tätar isoleringsspruthålen med....så den klarar sig nog.

/Calle
Åldersbeständigheten är nog i så fall inget problem, men hur är det med värmetåligheten då?? Det blir varmt kring en infälld spott.
 
Bra fråga....skall kolla upp detta!
/C
 
Syntax error....antalet spottar där man går igenom isoleringen blir inte så många i alla fall.....det är nedbyggt undertak i den av huset för ventilationens skull så problemet är ännu mindre än jag trott! :D

Totalt blir de ca 35 st som sitter i ångspärren mot isoleringen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.