Jag tänkte det kunde vara kul att jämföra vad folk faktiskt betalar för sin kilowatt, samt när låste ni?
Kör ni fast lr rörligt?
Är det bäst att låsa på sommaren, det är överlag lägst då tror jag.
Detta är ju lite som ränta på lån, fast många betalar nog mer för elen än lånen.

Jag tänker att det är dumt att binda, då bör det vara nere i minst 50, gärna 40.
Vad säger ni som kanske lagt mycket tid på detta, och kollat av varje månad, loggat osv.
Jag kör själv rörligt, och har gjort i 6 år.
Just nu ligger priset på runt 60 öre. Har dock betalat närmare 1kr när det varit som högst.
 
A
Det är alltid svårt att jämföra eftersom det då olika med skatter, avgifter, certifikat, nätavgift och överföringskostnad. Det finns flera trådar om det här på forumet

Men om du bara vill titta på elen så kan du se priserna på Nordpool. Det finns flera aktörer som säljer till inköpspris plus en liten månadsavgift.

Såhär ser det ut hos mig. Detta är endast elhandelpriset. På det tillkommer ju alla andra delar som jag nämnde ovan.
Skärmklipp av elprisdiagram med dagens och morgondagens priser i öre per kWh, markerat lägsta pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Nej, det är inte billigare att binda på sommaren.
Graferna i föregående inlägg är inte helt rätt. Det är väl filtrerat för att bli snyggare.

När det gäller priserna är det bättre att titta på existerande statistik än att försöka få folk att sammanställa något.
 
A
Hur menar du med filtrerat?

I övrigt är det väl ofta billigare att binda not sommaren än vinterhalvåret?

Finns lite info här om spotpriser: https://elen.nu

Linjediagram som visar dagens timpriser på el, med priser på vertikal axel och tid på horisontal axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Det föregående diagrammet har rundat till kurvan. Det senare visar hur det typiskt ska se ut.

Nej det är inte billigare att binda på sommaren. Varför skulle det vara det? Det finns statistik på det också.
 
A
Jo, I appen använder de en mjuk kurva, men varje datapunkt finns med också. Men det är väl bara en petitess i sammanhanget. Hänvisa istället till källor som kommer vi framåt i tråden och hjälper TS bättre.

Exempel från https://www.kundkraft.se/elpriser
 
  • Skärmdump visar jämförelse av fasta och rörliga elpriser med statistiktabell för olika områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Andra diagrammet (röda kurvan) har ju missat den viktigaste(*) timmen, 23-24.

*) Oftast den billigaste timmen som jag är vaken.
 
Det här har jag skrivit tidigare det gäller fortfarande.

D Daniel 109 skrev:
Här finns facit för tidigare perioder.
[länk]

Jag ser inte någon tydlig koppling till tid på året när det är bra att binda.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Det här har jag skrivit tidigare det gäller fortfarande.
Jag tittade på den där statistiken. Den visar inte när avtalen tecknas för de priser som jämförs, bara över skillnaden mellan fast och rörligt för exempelhuset.

De har dock en sammanställning över snittpriset s som erbjuds på fast pris, per månad för tecknande. https://www.energimarknadsbyran.se/media/1210/att-teckna-elavtal-med-fast-pris.pdf

Den visar, som du är inne på, att i det stora hela inte är stora skillnader över året. Vissa är sticker it dom tex 2008 då det skiljde sig en hel del över året.

I mitt tidigare inlägg kan man också se att för i år har fastpriset sjunkit en hel del från januari till nu i april. I alla fall hos Kundkraft.
 
Redigerat av moderator:
Visst skiljer det över året. Men jag kan inte se någon månad där det generellt är billigare.
 
Magnus E K
Dags att dra igång aluminiumsmältverket i källaren i natt:

Graf som visar elpriser över en dag med superlågt timpris mitt i natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ju inte första gången timspotpriset tillfälligt faller till en mycket lägre nivå än normalt, men det känns ovanligt att det inte sker samtidigt som priserna i Danmark är ännu lägre. Kan inte påminna mig att jag sett en sån dag förut.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.