Hej
Upptäckte igår att det droppar från en av anslutningarna på min termovar (samma som laddomat eller?). Läckande anslutning är markerad med blå pil i bilden. Har försökt tvärställa de tre ventilerna markerade i gult med en insexnyckel för att stänga av vattnet men det droppar fortfarande.

Hur gör jag för att stänga av vattnet till min termovar?

Vilket verktyg är bäst att använda för att dra åt den anslutning som läcker? Muttern är på 52mm.

För att komma åt anslutningen behöver jag montera bort termometern, hur gör jag det?

Tänkte handla det jag behöver idag och är mycket tacksam för svar från er som kan.
 
  • Värmesystem med termovar och termometrar, läckande anslutning markerad med blå pil och ventiler med gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tydligen vanligt att just ventilerna börjar läcka.
Är du säker att det inte läcker från den?
En vvsare jag pratade med sa att en standard lösning var att sätta en liten bit gummi för insex hålet och dra fast den med ett slangklämma runt ventilen. Det brukar räcka för att få det tätt.
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
S
Termometrarna sitter i dykrör och brukar bara dras rakt ut. Vissa dykrör kan vara försedda med en låsskruv som först måste lossas något varv. Exakt hur det är på Termovar kan jag inte svara på.

Ventilerna brukar vara av kul-typ som ska vara helt täta när de är stängda. Ventilpaketet innanför ventilerna innehåller en hel del vatten som kommer att läcka ut när någon mutter lossas eller som nu läcker ut.

En rörtång är bäst för stora muttrar.
 
Tack så mycket för svaren. Ventilerna läcker också beroende på i vilket läge de står. Har nu tvärställt dem så att det inte droppar från dem men det droppar fortfarande från kopplingen. Pratade med en återförsäljare som sa att det troligtvis bara var den mängd vatten som finns kvar i termovaren som droppar ut.
Har köpt rörtång och nya packningar och hoppas på att de ska lösa problemet.
 
Själv bytte jag ut ventilerna mot "riktiga" med handtag som går att justera ifall de börjar läka.
Nu är jag på gång att vilja köpa packningar (och ev. en ny termostat)
Var finns reservdelar att köpa till Termovar?
 
B Byggbörjaren skrev:
För att komma åt anslutningen behöver jag montera bort termometern, hur gör jag det?
Dra dom rakt ut , sen drar till lite på den stor muttern som sitter mot själva laddaren, har du tur så blir det läck , annars blir det att tömma systemet om du inte har ventiler så det går att stänga vid tank/ar. Sen det med täta till som dom säger är en bra akutvård och till sommaren byta ventiler och koppling allt är ett stycke. Termostat finns på många ställen sök termovar reservdelar. packning är en gummiring 40 mm,s.k ( pumppackning ) rörisar och grossister har dom.Kolla samtidigt när du beställer termostat om dom har packningar med. ring dom innan beställning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.