Hej!

Det är så att jag har en fråga som jag skulle behöva få svar på!

Jag har en radhus där jag inte delar vägg med nån granne!

Och det så att jag hade tänkt och bygga ett inglasad uterum på 15 KVM

Enligt bovärket så behöver jag bara lämna in en anmäla men enligt min kommun så behöver jag bygglov för detta!

jag kommer att infoga det dem säger!

För en- och tvåbostadshus krävs inget bygglov för att bygga en högst 15 kvadratmeter stor tillbyggnad som inte blir högre än bostadshusets nock. Du måste göra en anmälan till byggnadsnämnden och få ett startbesked innan du börjar bygga. Om du bor utanför detaljplanelagt område kan du i vissa fall få bygga en tillbyggnad utan bygglov eller anmälan. Om den lovbefriade tillbyggnaden byggs närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt.

och här ska jag infoga va min kommun säger

Tillbyggnad eller påbyggnad (t.ex. skärmtak, inglasat uterum, en entré eller flera takkupor) på högst 15 m2, inklusive eventuella fasadändringar som fönsterbyten 6 604

kan nån ge mig en förklaring?
MVH
 
Kommunen pratar om tillbyggnad, men du vill bygga fristående,

En fristående byggnad på max 15 kvm, som uppfyller övriga krav om avstånd till gräns, höjd osv. Den får du bygga utan att blanda in kommunen överhuvudtaget. Det kallas då för friggebod.

Men så finns "Attefalls" reglerna. Enligt Attefallsregler så får du bygga en fritående byggnad på 25 kvm (på väg att utökas till 30) med liknande villkor om avstånd till gräns osv, utan bygglov. Men då måste man lämna in en bygganmälan (dokumentationskraven blir liknande det som behövs för bygglov), eller så får du bygga en tillbyggnad på 15 kvm enl. samma regler. Reglerna tillåter även begränsade takkupor på din huvudbyggnad utan bygglov osv.

Det du vill bygga borde kunna gå som friggebod. Kommunen skriver om attefallstillbyggnad.

Men när du säger radhus, så ser jag framför mig en relativt smal tomt. Kan du få in ditt uterum utan att komma närmare en gräns än 4,5m?

Om det är gräns mot en vanlig granne, så är det OK om du får godkännande. Men om det är gräns mot en gata eller allmän plats så går det inte att få ett godkännande (skulle krävas att alla som bor i Sverige explicit godkänner ditt bygge).

Edit:

Jag läste fel, du vill bygga en tillbyggnad. Då gäller Attefallsreglerna, och du bör kunna klara dig med en bygganmälan, men du måste få ett starttillstånd efter anmälan, och där ställer kommunen krav. Det kan gälla konstruktionsritningar, energieffektivitet, tillgänglighet (handikappsanspassning) osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.