E etompau skrev:
Lyssnade på E-luxchefen under deras marknadsdagar, och enl. honom har felprocenten på konsumentprodukter stadigt gått ner. Har ett minne av att procentsatsen 3% nämndes.
Elux är ju bara skit idag........
 
J JeLö skrev:
Ibland brukar jag fantisera om en värld utan ekonomer. Föreställer mig att väldigt många av världens bekymmer hade varit lite mindre då.
Helt RÄTT
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
MultiMan
H hempularen skrev:
VARNING!! köp inte vare sig Husqvarna eller electrolux med den höjden.

Jag hade precis samma problem i Somras. Frysen började gå dåligt, 180cm hög. Jag var en millimeter ifrån att köpa nya Husqvarna just för att de och El lux är ensamma om den höjden. Så upptäckte jag att varken Husqvarna eller electrolux har någon luck öppnings mekanik på de skåpen (finns på Husqvarna 185 höga). Vårt gamla skåp hade en öppningspedal.

Och som jag misstänkte, det är helt omöjligt att öppna frysdörren utan mekanism. Det fanns sådana skåp igång i drift på Mediamarkt. Så jag kunde testa där. Öppna först dörren, stäng den, och försök öppna den igen. Vaccuumet som byggs upp när den nyinkomna luften kyls ner gör det omöjligt att öppna igen. När jag försökte öppna 5 minuter senare gick det fortfarande inte, Men om jag tog spjärn mot överdelen av skåpet och hängde hela mina 115 kg i handtaget så gick den att bända upp. Man kunde se tydliga skador på handtagsinfästningen, fler hade gjort som jag. Handtaget kommer att lossna inom ett år.

För mig blev det att lämna in skåpen över kyl o frys still snickeri för ombyggnad, och nya luckor. Kostade ca 3 000 extra, Nu har jag Bosch 186 höga skåp. Bosch (och Siemens) har en teknik med en vacuum ventil som jämnar ut trycket, inga problem att öppna dörrarna.

Obegripligt att Electrolux kan tillverka en så totalt värdelös, oanvändbar produkt. Jag diskuterade det med en säljare på en annan vitvarubutik, som berättade att man brukar lösa det genom att borra ett hål i dörren i underkant på Electrolux o Husqvarna, vore kanske lämpligt om det gjordes i fabriken....
Låter ju fantastiskt uselt av ett modernt skåp. Min 20 år gamla budgetfrysbox från Whirlpool har en ventil som utjämnar trycket så man kan öppna direkt igen, så tekniken är knappast ny eller dyrbar.
 
A
Ventil fanns förr i mariestads skåpen
Den togs bort
Vilket gjorde att man fick åka runt på garanti och montera den efteråt
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
J
Blev ju att jag köpte electrolux, men jag har inga som helst problem med att öppna dörren i varken kyl eller frys.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Helt RÄTT
Att ”allt blivit skit” är en följd av vår konsumtionsekonomi som bygger på att det är ekonomiskt lönsamt för företagen att göra prylar som går sönder precis efter att garantin gått ut. Det är därför man måste ha en restauranglinje eller proffslinje för tex städbolag. Annats skulle handtag och motorer pajja efter några månader. Jag skulle säga att det i många fall inte ens är särskilt mycket dyrare att dubbla livslängden. Man tjänar dock inte på det, då man inte kan höja priset motsvarande. Marknaden är för priskänslig. Så vi skjuter oss alla i hållbarhetens fot.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
C
elpaco elpaco skrev:
Man tjänar dock inte på det, då man inte kan höja priset motsvarande.
Den stora kostnaden för tillverkarna är nog den uteblivna merförsäljningen, eftersom kunderna verkar acceptera att grejorna inte håller längre och kommer tillbaka för att köpa nytt.
 
C cpalm skrev:
Den stora kostnaden för tillverkarna är nog den uteblivna merförsäljningen, eftersom kunderna verkar acceptera att grejorna inte håller längre och kommer tillbaka för att köpa nytt.
Är det inte just det jag skriver? Var min avsikt isf ..
 
Jag hyrde en liten etta för många år sen, i den satt en kyl med kurvad dörr med handtag med tryckknapp, ingen kompressor, tror det var ett elektrolux absorbtionsskåp. Jag misstänker det var från 40-talet eller möjligen 50-talet. Fungerade. :)

Överdimensioneringens tid är förbi. Jag tror tyvärr de där märkena som skulle vara extra hållbara har kastat in handduken och sänkt kvaliten de också, men kunnat låta bli att sänka prislappen.

I några få fall kan man välja konsumentprodukter som håller en livstid. Dock tror jag elektronikprodukter lyser med sin frånvaro bland dessa...

Själv tror jag på byggnadsvårdstänket, varför ändra på nåt som hållit i flera hundra år - så jag fortsätter med massivträ och linoljefärg. Men för att leva modernt vill man ju ha kyl, frys och induktionshäll. Isskåp och järnspis funkar inte även om de håller för evigt...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Liebherr kylar o frysar. Herrejösses vilken kvalitetskänsla.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.