Är jag dålig på att söka eller finns det ingen aktuell tråd för detta problem?
Vi har en stor sandlåda med en stor omställning i. Den har överlevt tidigare men idag hittade jag kattbajs i sanden.
Pga den stora lekställningen är det omöjligt att skydda den med ett lock, matta eller hönsnät. Någon som har andra tips? Googlade och såg att det fanns ngt medel man kunde lägga ut, erfarenheter av det?
Något husmorstips som håller borta katterna?
 
J
Har testat ett par olika medel men det har bara fungerat några få dagar, sen är katterna där igen om man inte strött/sprejat ut mer. Grävlingsfälla brukar fungera, men då får man räkna med diverse hot från kattjourer, djurrättsaktivister och grannar.
 
J JeLö skrev:
Har testat ett par olika medel men det har bara fungerat några få dagar, sen är katterna där igen om man inte strött/sprejat ut mer. Grävlingsfälla brukar fungera, men då får man räkna med diverse hot från kattjourer, djurrättsaktivister och grannar.

Åh nej.. Så katterna lär sig inte heller utan kommer tillbaka hela tiden? Jag gillar ju egentligen katter men absolut inte i sandlådan! Grävlingsfälla lät lite väl makabert..
 
N Nattmacka skrev:
Åh nej.. Så katterna lär sig inte heller utan kommer tillbaka hela tiden? Jag gillar ju egentligen katter men absolut inte i sandlådan! Grävlingsfälla lät lite väl makabert..
Finns levandefällor (som bara stänger in katten) men har svårt att tro att katten skulle koppla ihop att bli instängd i fällan med sandlådan, tror den bara lär sig att inte gå in i fällan ;)
Någon form av vattenspridare med rörelsesensor?
 
J
N Nattmacka skrev:
Åh nej.. Så katterna lär sig inte heller utan kommer tillbaka hela tiden? Jag gillar ju egentligen katter men absolut inte i sandlådan! Grävlingsfälla lät lite väl makabert..
Katterna jag hade problem med verkade inte lära sig av medlet. Då tror jag tålamod och vattenslang är mer lättlärt för dom. Vallgrav runt sandlådan?
Givetvis ska man inte utsätta katten för skada eller lidande. Fällan fångar katten levande ;). Tror dock inte det är godkänt längre att använda fälla i syfte att fånga katter.
Har inte heller något emot katter, men tycker inte om när dom är inne på min tomt och skiter i mina rabatter eller sandlåda, så jag tar också gärna emot fungerande tips.

edit, Har förstås inte alls så stora problem längre sen vi skaffade hund. Har tagit ett par år, men nu verkar de flesta katterna i området förstå vem som bestämmer på vår tomt.
 
vonSallad vonSallad skrev:
Finns levandefällor (som bara stänger in katten) men har svårt att tro att katten skulle koppla ihop att bli instängd i fällan med sandlådan, tror den bara lär sig att inte gå in i fällan ;)
Någon form av vattenspridare med rörelsesensor?
Det kanske vore ngt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.