Jag har en liten gräsmatta som känns väldigt sank. Det är mycket mossa och vid regn bildas det små och stora ansamlingar med vatten som inte vill rinna undan. Hur åtgärdar man detta på ett enkelt sätt? Har fått tips om att sprida ut sand på drabbade områden för att höja gräsmattan. Jag har blivit avrådd från att plantera björk. Är sanden det bästa alternativet och hur går jag isf tillväga?

Tacksam för input
 
J
Att lägga på något tror jag inte på, vattnet kommer att finnas där ändå, kanske du får göra som bönderna gjorde förr, täckdika kallades det för. på den tiden så lades det tegelrör . Gräva ett antal rännor ca 25 cm djupa och lägga dräneringsrör med duk omkring med lutning åt ett håll där vattnet kan rinna bort, det kan bli lååånga rännor
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
J jesper33 skrev:
Att lägga på något tror jag inte på, vattnet kommer att finnas där ändå, kanske du får göra som bönderna gjorde förr, täckdika kallades det för. på den tiden så lades det tegelrör . Gräva ett antal rännor ca 25 cm djupa och lägga dräneringsrör med duk omkring med lutning åt ett håll där vattnet kan rinna bort, det kan bli lååånga rännor
Bor i radhus med grannar runt. Får se om de uppskattar att kag gräver upp deras gräsmatta. Gör först, fråga sen, betala skadestånd.
 
  • Gilla
Jontta92
  • Laddar…
Hur gammalt är radhuset? Frågar eftersom problemet ibland är att topplagert ibland är för kompakt. Kan bero på många års packning och kraftig grässvål. Har med framgång fixat en blöt gräsmatta genom att sticka ner en grep med runda gafflar massa gånger i mönster. Vattnet kan passera plus att gräsmattan får luft.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Hur gammalt är radhuset? Frågar eftersom problemet ibland är att topplagert ibland är för kompakt. Kan bero på många års packning och kraftig grässvål. Har med framgång fixat en blöt gräsmatta genom att sticka ner en grep med runda gafflar massa gånger i mönster. Vattnet kan passera plus att gräsmattan får luft.
Huset är från -73. Gräsmattan är inte helt jämn och har lite fickor. Men ska prova ditt tips att sticka hål. Tack
 
BirgitS
Du kan ju börja med att gräva en provgrop för att se hur det ser ut under gräset. Om det t.ex. finns ett tjockt lager kompakt lera 20 cm ner så hjälper det inte att lufta genom att sticka lite hål.
 
En gräsmatta sen 73 är troligen allt för kompakt och mår inte dåligt av luftning oavsett så du har inget att förlora. Köp några säckar jord och fyll upp hålen så fördelas vattnet jämnare (mindre problem)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.