Hönorna kommer inte märkas. Däremot kommer ni kunna ge dom av era matrester och har man barn finns det inget mysigare än att mata höns för de lär sig känna igen ansikten/personer och kommer springande när man visar sig. Hoppas de får en rejäl utegård eller möjligheten att gå lösa. Det kommer vara noll problem för er grannar...

Tupp däremot kan ju vilja gala ibland. Där kan säkert lägret delas. Vissa tycker det är mysigt andra störande.

Det är iaf hur min erfarenhet ser ut. Mina föräldrar har tio höns 20 meter från sitt hus i liten ort med många grannar. Man glömmer bort att de finns...


A Atom skrev:
Nära centrum i
mindre ort vill grannen bygga ett hönshus för 5 "hönor".
Vi grannar, får yttra oss.

Vi har möjlighet att stoppa detta. Jag vet dock inte om vi bör göra det.
Cirka 40 meter från våra sovrumsfönster.

Hur mycket väsnas hönor?
Ska dom ha en tupp...

Vad tycker ni om saken?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vad som gäller angående höns kan nog skilja sig från kommun till kommun. I kommunen jag bor är det så att inom detaljplanelagt område får du, utan att begära tillstånd, ha lika många hönor som det är medlemmar i familjen men du får inte ha tupp.
Jag tycker det är väldigt konstigt, man undrar vad dom drack under mötet då denna roliga bestämmelse beslutades.
 
Redigerat:
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vår granne har höns med hönsgården mot vårt hus, ca 15-20 meter från huset.
Under de 11 år vi har bott i huset har han haft ca 5-6 hönor och upp till 2 tuppar samtidigt.
Vårt hus är från 30-talet och dåligt isolerat m.a.p. ljud.

Vi har aldrig störts av varken hönsen eller tupparna.
Man hör hönorna kackla lite när man är ute men aldrig inne.
Tupparna kan man höra ibland in i huset men aldrig att det har stört.
Nu tar grannen in hönsen in i hönshuset på kvällen och släpper ut dom på morgonen så man hör ingenting på nätterna.
Personligen tycker jag det är bara mysigt med lite ”lantkänsla” och lite galande på morgonen när man lyckas höra dom.

Vi störs mycket mer av motorvägen och tåget någon km bort nedanför berget vi bor på.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Hade både höns och tuppar som tonåring, visst hördes dom in genom de glesa fönstren, men störde ändock minimalt jämfört med uggleungarna lite längre in i skogen.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Han hade dock stört sig på dem så mycket att han hade kontaktat kommunen för att höra om man verkligen fick ha höns i bostadsområden, var på han fått reda på att de hade tillstånd.
Om man har en sån granne, som anmäler. Någon som vet om man kan begära vem som anmält? Så man vet vem det var.
 
M mulle77 skrev:
Om man har en sån granne, som anmäler. Någon som vet om man kan begära vem som anmält? Så man vet vem det var.
ja. Alla handlingar som inkommit till kommunen är offentlig handling. Vänd dig till registraturen och be att få ta del av allt rörande fastighet xx
 
  • Gilla
mulle77
  • Laddar…
O olofh skrev:
ja. Alla handlingar som inkommit till kommunen är offentlig handling. Vänd dig till registraturen och be att få ta del av allt rörande fastighet xx
Gissar på att man kan anmäla anonymt om man vill.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gissar på att man kan anmäla anonymt om man vill.
Självklart. Men många tänker inte på att om de mailar in ett klagomål syns deras mailadress. Men visst. Det går bra att klaga muntligt alt skriva ett par kråkor på en servett och lämna. Men görs det muntligt så är risken stor att handläggaren noterar i handlingen vem det är som ringt om du inte uttryckligen ber om att vara anonym
 
Staffans2000
Eller ännu bättre, rycker på axlarna och tänker: -det var mig en dum djäkel! Sedan händer inget mer.

Staffan
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.