hej!

Funderar på att bygga om vårt garage, ca 45-50 kvm till bostadsyta att hyra ut.

Jag står och väger mellan att göra en (hyfsat) rejäl lägenhet av allting, med sovrum, WC och rätt rejält kök/allrum å ena sidan, och å andra sidan två studentsovrum (tänk: korridorrum) med gemensam WC och gemensamt, lite mindre kök.

I bägge fallen ser jag framför mig att ta endast en hyra, dvs för allting, och inte hyra ut s.a.s. ett studentrum åt gången.

Hur ska jag tänka vid val av lösning? Tror ni man kan få större intäkt på något av alternativen? Andra för- eller nackdelar jag bör tänka kring?

Stort tack på förhand,
 
Att hyra ut två studentrum samtidigt låter konstigt. Tänker du dig att någon skall hyra korridoren och sedan i sin tur hyra ut till två studenter?

Första frågan du bör kolla är om detaljplanen överhuvudtaget tillåter att du inreder bostadsyta i garaget.
 
Hej och tack för svar!

Detaljplan OK, dessutom går detta under attefallsreglerna då garage och hus är sammanbyggda.

Nej, frågan handlar mer om planlösning. Om jag ska rikta den mot att två kompisar flyttar in och delar hyran med varandra (då bygger jag två identiska sovrum), eller mot att en ensam person ska hyra själv (eller med sambo).

I det första fallet blir då,sovrummen identiska, och i det andra kanske det bara blir ett (lite större) sovrum plus allrum och kök.

Funderar på vilket alt som ger störst intäkt/andra fördelar.
 
Blir nog knepigt att över tid inte hyra ut bara ett studentrum åt gången, få studenter har väl ekonomi att ta hela hyran? Mest stabil intäkt borde den renodlade lägenheten ge. Där har du också större möjlighet att få hyresgäst över längre tid. En extra lägenhet tror jag också är en uppsida den dag du säljer, generationsboende eller första lägenhet att placera de större ungarna i.
 
E Erk01 skrev:
Hej och tack för svar!

Detaljplan OK, dessutom går detta under attefallsreglerna då garage och hus är sammanbyggda.

Nej, frågan handlar mer om planlösning. Om jag ska rikta den mot att två kompisar flyttar in och delar hyran med varandra (då bygger jag två identiska sovrum), eller mot att en ensam person ska hyra själv (eller med sambo).

I det första fallet blir då,sovrummen identiska, och i det andra kanske det bara blir ett (lite större) sovrum plus allrum och kök.

Funderar på vilket alt som ger störst intäkt/andra fördelar.
Ok, om detaljplanen tillåter detta. Men attefallsreglerna tror jag inte du kan utnyttja här. Du behöver bygglov för ändrad användning.
 
windestal
T term skrev:
Jodå, om garaget anses vara en del av bostadshuset.

[länk]
T term skrev:
Jodå, om garaget anses vara en del av bostadshuset.

[länk]
Fast det är väl mycket troligt att det kommer göras förändringar av fasaden om garage ska bli bostad, man vill nog snarare ha vanlig dörr och fönster än en garageport, och då behövs bygglov i alla fall (står om fasadändringar längre ner på din länk).
 
windestal windestal skrev:
Fast det är väl mycket troligt att det kommer göras förändringar av fasaden om garage ska bli bostad, man vill nog snarare ha vanlig dörr och fönster än en garageport, och då behövs bygglov i alla fall (står om fasadändringar längre ner på din länk).
Nu var det ju inte riktigt det frågan handlade om. Ofta förhindrar detaljplanen inredande av ytterligare lägenheter på en fastighet, och då kan inte bygglov beviljas. Fasadändringar (om nu TS hade tänkt sig detta) brukar sällan vara svårt att få bygglov för.
 
E Erk01 skrev:
hej!

Funderar på att bygga om vårt garage, ca 45-50 kvm till bostadsyta att hyra ut.

Jag står och väger mellan att göra en (hyfsat) rejäl lägenhet av allting, med sovrum, WC och rätt rejält
kök/allrum å ena sidan, och å andra sidan två studentsovrum (tänk: korridorrum) med gemensam WC och gemensamt, lite mindre kök.

I bägge fallen ser jag framför mig att ta endast en hyra, dvs för allting, och inte hyra ut s.a.s. ett studentrum åt gången.

Hur ska jag tänka vid val av lösning? Tror ni man kan få större intäkt på något av alternativen? Andra för- eller nackdelar jag bör tänka kring?

Stort tack på förhand,
var ligger boendet?
Är det stor efterfrågan på studentrum i området?

finns det boendeefterfrågan för tex gästforskare?

vilken nivå vill du lägga dig på i tex inredning av kök resp badrum?

finns parkeringsplatser?

innan dessa är besvarade blir resten bara tyckande ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.