Hej!
Trots dina många frågor skall jag ge dig ett kort svar: Anlita en kille som kan det!
Du kommmer garanterat att försämra bilden hos din granne. Jag har sett & hört många som skall koppla sitt antennät själv och min erfarenhet av det är inte god. Jobbar deltid hos ett företag som bl.a. säljes antenngrejor till hemanvändare och har därför god erfarenhet av att många inte lyckas.
Troligen behöver du en förstärkare någonstans i ditt system och denna bör kanske sitta vid centralen och vara anpassad till just det kanalomfånget som används i ert system.

Som sagt, anlita en antennkille. Det blir billigare i längden.
 
r.borgmaster skrev:
Med rätt information på hand avgör jag hur jag ska gå vidare.
börja då med att kontakta föreningen och be om information?

måste vara det säkraste och bästa sättet att börja på i detta fall?

riskerar du inte bryta mot nåt i föreningen om man inte får... och inte förstöra grannsämjan (jag personligen skulle bli tossig om jag hade haft en granne som sunkar ner kvaliten på min bild)...
 
I gamla kaskadnät (serie) som det du beskriver så är utökningsmöjligheten i varje lägenhet starkt begränsad.
Har du 4-5 lägenheter så är nätet byggt efter detta. Varje uttag har en dämpning (avkopplings- och genomgångsdämpning) och det är möjligt att du på sin höjd kan ha 2 st uttag men inte mer i din lägenhet om du sätter andra uttag.
Nej, mitt tips är att du glömmer det gamla nätet, kabeln får skarvas på något sätt, alt. lämnar du uttaget orört.
Sedan drar du en ny kabel från ditt nya lägenhetsnät ner till centralutrustningen i källare/markplan? Där får sedan fackman ta vid och byta/utöka med erforderlig utrustning. Du kan alltså själv göra hela ditt lägenhetsnät färdigt och sedan överlämna till fackman vid en punkt!
Kabeln du ska använda heter KTV 1,0/4,8 och är 75 ohms antennkabel för inomhus bruk.
Ska du ha LexCom drar du bara denna till korskopplingscentralen. Ska du ha vanligt nät i lägenheten så drar du KTV 1,0/4,8 i serie alt. i stjärna och använder 13 db uttag. Sista uttag avslutas med 75 ohms motstånd.

Lycka till
 
Jag BYTTE endast mitt antennuttag i en bostadsrätt en gång i tiden. Fick det nya uttaget av en antennkille efter rådfrågat honom.
Efter en vecka hörde föreningen av sig och sa att grannarna hade dålig bild. Trist tänkte jag, själv hade jag ju jättebra bild :)
Satte då istället dit ett eget Macab M13 uttag som jag hade liggande och som jag tänkt sätta dit från början (var installationselektriker på den tiden) och vips så blev bilden bra för grannarna.
Själv är bäste dräng!
 
r.borgmaster skrev:
I vilket fall som helst har jag aldrig gjort, och kommer aldrig heller göra, en sån sak som att *börja* med att leja ut ett jobb. Det är ett jättebra sätt att bli blåst oavsett arbetsuppgift. Nej, jag skaffar mig relevant information och förkunskap stor nog att egentligen kunna göra allt själv.
Hoppas du inte behöver hjärnkirurgi eller liknande. Kan bli jobbigt att göra allting själv... ;) :)
 
Bob_the_builder
r.borgmaster skrev:
Jag vill veta hur man ska göra och hur det fungerar. Med rätt information på hand avgör jag hur jag ska gå vidare.
Sunt, mycket sunt, till och med. :)
 
För en lägenhet har det ingen större betydelse. Har själv utökat i min lägenhet i serie. Blev 4 st uttag så jag har i de flesta rum.
Om det bara är enkel anläggning med vanligt antennuttag i varje rum man är ute efter. Snackar vi retursignal och möjlighet att distribuera/skicka bild kors och tvärs ska man utgå ifrån en central kopplingspunkt.
Blir enklast att man kommer in vid en punkt och sedan grenar ut. Man kanske har parabol, HTPC etc som man vill skicka bild till flera rum med.
Stjärna är det är det som gäller idag! Serie det var i förgår.
 
Alltså det går bra med vilket som. Stjärna eller serie.
Det är bara det att alla andra system såsom tele/data mm går mot stjärnnät, därav har det blivit naturligt att dra allt till central punkt. Dessutom kräver nutida föreskrifter beträffande potentialutjämning att alla ledningar skall eftersträvas att dras in i byggnad vid samma punkt (elkraft, tele, data, kabel-TV). Därav anledningen till stjärnnät som utgår från en central punkt i bostaden tillsammans med övriga system.
Bygger du stjärnnät är du flexiblare i framtiden för parabolapplikationer och bilddistribition mm.
Du sätter vid stjärnnät ett sk. slututtag eller uttag med 75 ohms motsånd i änden.
I centralpunkten har du en fördelare/avtappare och kanske en eventuell förstärkare.
 
Aha du har comhem i huset. Då bör du definitivt kontrollera vissa saker först. De har sina egna regler för fastighetsnät. Tror den ligger som .pdf någonstans på deras hemsida då jag har projekterat deras nät vid något tillfälle.

Angående LexCom Home så kanske det är lite överdrivet för en lägenhet, jag vet inte hur stor den är men å andra sidan så blir det kanske inte så många uttag som kostar.
Att tänka på är också att ingen kabel bör vara kortare än 8 m för att undvika överstyrningar på TV-signalen. Detta kan man naturligtvis kringgå genom att lägga kabeln i slingor men tänk på det.
Kolla annars med Elkos Link Home. Har fått indikationer på att det är billigare och du är inte lika låst till deras dataswitchar osv. Kan sätta vilken aktiv utrustning du vill i 10" skåp.
 
Jureit, jag tänkte mer på en riktig fördelare med F-kontakter (orkar inte leta upp någon och länka). Du vet nog vad jag menar.
 
Tror att det är något sådant här som avses:

* http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q116q619q628&ic=N&sw=3348
* http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=674&iItemId=20113

Då jag själv skall bygga nytt TV-nät i huset ((stjärn-nät) så undrar jag om det är någon skillnad på följande "splitters" (verkar finnas några här som vet vad de pratar om):

* Med F-kontakt http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?39727
* Puck som man ansluter kabel till http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?39435
 
Jag har precis dragit om vår kabel-tv och fick tips av en kille som arbetat inom området att det är grenkontakt med F-kontakt som gäller.

Jag monterade en trevägsdelare där kabeln kommer in och sedan satte jag på sk twist-on kontakter på samtliga kablar och skruvade in dem i delaren. På slutet av kablarna satte jag sedan slututtag med motstånd i som ngn tidigare tog upp. Själva monteringen var väldigt simpel om man vet hur man ska göra. Man måste alltid se till att både ledare och skärm får fin kontakt på avsedda ställen i kontakter och uttag (dock inte med varandra). C-O slututtagen kommer jag dock byta ut tror jag. De ser för j-vliga ut och jag misstänker att de inte riktigt ser till att ingen ström från mina apparater går tillbaka i sladden.

Här är lite länkar till de prylarna jag inhandlade:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/223688_Xw2.jpg

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/323992_X_2004-06-30_163208.jpg

http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/223692_0093_4901_B_2004-06-30_084337.jpg

När man monterar uttaget är det viktigt att blecket som man skruvar åt över skärmen får bra kontakt med både folien och nätet i kabeln. Detta löser man genom att tvinna nätet till en fläta och lägga den över folien och klämma åt. Vad gäller twist-on F-kontakter finns en bra guide på internet. http://web.comhem.se/~u85209111/schema/koax.htm
 
r.borgmaster skrev:
I lägenheten jag håller på att renovera finns bara ett uttag.
Elektriskt sett bör det så förbli. Du kan möjligen skarva på något längre kabel med god koaxialkabel om du vill flytta uttaget någon meter eller två, men det är det största ingrepp du bör göra på den befintliga installationen.

r.borgmaster skrev:
En anledning till att jag börjat fundera på detta är att jag i diverse hem har sett diverse hemmakoppleri med kabel spikad på väggen och en bunt såna här T-kors:

[länk]

Är en sådan grunka helt passiv med skärm-skärm och ledare-ledare ihopkopplade? Eller innehåller den något som gör att impedansen blir rätt? Likt T-korset man använder i tunn ethernet med koaxkabel?
Den grunkan innehåller ungefär en transformator som gör att varje sida har en impedans på 75 ohm.

Jag har sett i tråden att det pratas om så kallade "riktiga" förgreningar med f-kontakter. Min åsikt är att kör på de här med IEC-kontakter istället, de fungerar precis lika bra som de med f-kontakter, är billigare och kontaktdonen i sig är inte lika rappliga. Enda nackdelen med dessa är att de finns inte som annat än tvåvägsgrenar. Ska man dela upp signalen på fyra tv-apparater så går det rätt bra att ha tre grenar totalt, då får man samma signalstyrka på varje tv, men om man vill dela till tre tv-apparater och signalen precis är på håret för att räcka till tre tv-apparater så är det kanske bättre med en enda trevägsgren.

En poäng med dessa grenar är att det är LÄTT att koppla bort oanvända tv-uttag. När man har ett nät med såpass få uttag som det rör sig om i en lägenhet så har man större känslighet för reflektioner o.s.v....

Undvik om du kan antennförstärkare, de är en problemkälla man helst klarar sig utan så länge det går.

r.borgmaster skrev:
I mitt fall kan ingen form av extern skarv/T-kors accepteras. Allt ska byggas in i vägg och kopplingsdosor. Vad ska jag använda för grejor?
Om du inte kan gömma orginaluttaget i ett skåp så får du helt enkelt fräsa in dosan längre in i väggen eller bygga över den, sätta ett doslock utanpå för att kunna inspektera anslutna kablar.

Tänk på att om du ska använda kabeltv-internet-möjligheten hos comhem (vilket jag avråder alla från att göra om man har råd med ett riktigt adsl-abbonemang, vilket man nog har råd med om man renoverar väggar) så är det comhems egen tremeterskabel som gäller mellan uttaget och kabeltv-modemet.

Det kan alltså vara lämpligt att gömma uttaget i just en garderob eller liknande, och dra kablar till övriga tv-apaprater dit.

Ett tips är att dra dubbla tv-kablar till den plats du tänkt ha eventuellt kabeltv-dekoder/digitalbox. Då leder du signalen direkt från orginaluttaget till den boxen, och efter den grenar du signalen till alla olika tv-apparater så kan du se på de kodade kanalerna på varje tv-apparat, dock bara en kanal på alla samtidigt, men klart bättre än inget.
 
Snabbtips.

Om du inte väljer lexcom eller likanande så kör telen över vanliga datauttag och kablar så slipper du specialare för telen. Rj45 uttag är dessutom mycket diskretare än telias puckar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.