Hej alla byggahus-experter. Jag är precis klar med mitt växthus. Men jag skulle gärna vilja montera sk säkerhetsfilm på de glasrutor som är under 2 m höjd ifall olyckan skulle vara framme och man skulle råka snubba och köra armen igenom...

Finns säkerhetsfilm på metervara att köpa. Runt 3500 kr skulle det gå på + montering, Men den stora frågan är ju då ifall växterna skulle lida av det? Dom kommer inte få nåt UV-ljus eftersom filmen blockar 98%. Eller varför växer växter? Är det värmen som gör det? Eller ljuset rent allmänt?
 
  • Nybyggt växthus med trästomme och klarglasrutor placerat bredvid ett hus, undrar om säkerhetsfilm påverkar växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får kolla data för filmen om den filtrerar något. Annars räcker det med härdat glas, behöver inte vara laminerat.

Edit: såg nu att du skrivit att den filtrerar 98% UV.
 
Vad jag kan läsa mig till (fotosyntes och klorofyll) så används endast det synliga ljuset.
Och eftersom växter kan växa innanför vanliga fönster har jag svårt att se att filmen skulle hindra detta.

Snyggt bygge förresten! =)
Har du någon byggtråd?
 
  • Gilla
kebab och 1 till
  • Laddar…
Tackar. Enligt Wikipedia:
Solen producerar UV-strålning av alla våglängder. UVC och den största delen av UVB-strålningen absorberas av ozonlagret. Vanligt glas, exempelvis fönsterglas, är transparent för UVA, men släpper inte igenom kortare våglängder såsom UVB och UVC

Men jag kör nog på film iallafall. Känns säkrare.

Tackar 13th Marine; Nej, har inte gjort nån byggtråd....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.