Hej,

Vi är på husköparjakt och har nu hittat ett objekt för drygt 1 milj. Huset är relativt gott skick men nuvarende ägaren (som bott där sedan tiden före färg-teve) har aldrig brytt sig om att dra in vatten eller avlopp.
Så för att kunna bo där så måste vi anlägga enskilt avlopp, borra en brunn och bygga om ett sovrum till badrum. Detta uppskattar vi (grovt) till 200.000. Mycket av jobbet skulle vi göra själva. (men det kanske inte banken vill höra?)

Fråga: Skulle banken gå med på att låna ut 1.2 milj. (dvs. 120%)utan kontantinsatts? Det uppskattade tomtvärdet är på ca: 900.000. Huset skulle med all säkerhet värderas till minst 1,2milj när detta är gjort. Själva huvudfrågan är väl: skulle banken gå med på att värdera upp huset i förväg?

Vi har lånelöfte från banken att låna upp till 2milj.

Tacksam för svar!

 
Tja, banker gillar att låna ut pengar.
För att få låna till tillbyggnad så skickade vi in alla ritningar till banken som gjorde en förvärdering av huset som det skall bli när det e klart.
Så troligen e det inga problem.

/m
 
När vi köpte en tomt för ett tag sedan lånade vi 200 000 kr mer än vad tomten kostade. Banktjejen sa att det var "bra att ha lite extra pengar till bygglov etc" så det var snarare vi själva som bromsade så att det inte blev mer.

Det borde ju inte vara konstigare att man lånar lite extra för att fixa upp huset såsom ni har tänkt, så om banken säger nej så fråga en annan.

Lycka till!
 
Tack för svaren.

en fråga till. läggs pengarna som man lånar över köpebeloppet som en del av lånet eller hamnar det på topplånet. Alltså, lånar jag 1.2mkr där 200tkr är till renovering. Räknar banken allt som ett lån och lägger 10% (eller vad man nu förhandlar det till) av 1,2mkr på topplånet eller räknar dom lånet på 1mkr med 10% topplån plus 200tkr som ett extra topplån för renoveringen.

Gjorde jag mig förstådd!?

Tack
 
Det beror ju helt på vad banken/mäklaren värderar huset till.
Värderar dom huset till 1 mille blir, beroende på hur mycket man får in på bottenlån,
det utöver den summan - topplån.
Gör JAG mig förstådd?? ::)
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.