Vi flyttade till hus i våras och fick sått gräs på tomten. Det var massvis med ogräs i jorden och i början såg gräsmattan ut som ett salladsland. Tydligen hade de som anlagt trädgården tagit någon obehandlad jord. Det mesta av ogräset har försvunnit men det kvarstår fortfarande en del ogräs. Ogräs som växer längs med marken och som inte försvinner när robotklipparen kör runt eftersom ogräset är så lågt och kryper längs med marken. Har kört med gödning och stroller kombi men det försvinner inte. Någon som har tips på att få bort det?

Sen till den stora frågan. Jag tycker inte alls om grässorten som dom har sått. Grässorten som vi har nu alldeles för grov i min smak. Grannen har rödsvingel och den är väldigt fin med sina små grässtrån nätta grässtrån. Går det på något sätt att få ändrat grässorten? Att man lägger ut en toppdress som man sen sår rödsvingel eller liknande i?

Tacksam för all hjälp jag kan få i ämnet!
 
Krypogräs går bara att få bort med rensning.

Byte av gräs går väl i princip inte att göra, men om du har tur så är det grövre gräset inte så starkväxande/invasivt. Då kan du så i med gräsfrö som du vill ha. Det grova försvinner inte, men det blir mer av det andra gräset. Eftersom i stort sett alla gräsfröblandningar är just blandningar av ett antal olika grässorter så bör det kunna förbättra situationen.
 
Korthoga du kan sakta sakta stödså in ny fröblandning, samtidigt som du gräver bort tex tuvor med rajgräs. Om du verkligen vill ha en helt ny fröblandning gäller det att antingen raka av den gamla svålen, eller bespruta sönder den med tex roundup x2.
 
Hur sakta är sakta och hur ska jag gå tillväga? Jag hade hoppats på ett tjockt lager med toppdress och nya frön skulle räcka. :D
 
Klassikern är att Vertikalskära, dressa och stödså 1kg/m2 varje år. Det kommer då sakta under årens lopp få en överhand. Din metod kommer inte att funka, gräset under kommer att växa igenom. Vill du börja om får du göra som jag skrev ovan. Tänker jag för övrigt själv göra snart.
 
Bumpar denna tråden.
Har själv sått ny gräsmatta på vår stenhårda tomt som torkar på 2 röda med ”vanligt” gräsfrö (Skånefrö Villa).
På snart 4 veckor så syns inga tecken på gräs någonstans medans grannens tomt har börjat bli grön (sådde 2 dagar innan oss)..

När vi sådde så tänkte vi ”äh, vi ska bara ha en vanlig gräsmatta”, men nu när vi ramlade in på Olle Bergs hemsida så ångrar vi att vi inte valde Skånefrö Villa Lyx/Weibull Extra Green.

Går det att nu i efterhand att byta grässort?
T.ex försöka låta det vi sådde med växa upp och sen i höst slänga ut ”Extra Green” över hela tomten och hoppas på att det tar över.

Eller kommer det bli kattpiss av allt? OM nu gräset ens börjar växa!
 
Redigerat:
S Svedis skrev:
Bumpar denna tråden.
Har själv sått ny gräsmatta på vår stenhårda tomt som torkar på 2 röda med ”vanligt” gräsfrö (Skånefrö Villa).
På snart 4 veckor så syns inga tecken på gräs någonstans medans grannens tomt har börjat bli grön (sådde 2 dagar innan oss)..

När vi sådde så tänkte vi ”äh, vi ska bara ha en vanlig gräsmatta”, men nu när vi ramlade in på Olle Bergs hemsida så ångrar vi att vi inte valde Skånefrö Villa Lyx/Weibull Extra Green.

Går det att nu i efterhand att byta grässort?
T.ex försöka låta det vi sådde med växa upp och sen i höst slänga ut ”Extra Green” över hela tomten och hoppas på att det tar över.

Eller kommer det bli kattpiss av allt? OM nu gräset ens börjar växa!
Om din mark var stenhård och du inte heller la på något mjukt dresslager så är det nog så att sina frön har väldigt lite markkontakt och inte riktigt gror. Man skall fräsa, jämna ut, platta till, så och sedan inte minst pressa ner fröna i backen, gärna med belastad gallervält.

Om jag var du skulle jag göra om toppskiktet enligt ovan (kika på olles hemsida - nyanläggning) och rulla ut en fin matta. Det är så extremt värt att rulla om man siktar på paradmatta, du slipper allt ogräs och ogräsgräs.

Väntar du till hösten får du först hyvla/döda av toppskiktet för det kommer krylla med ogräs.
 
Luckrade ni inte upp jorden med kratta innan sådd? Det är att rekommendera, sedan efter sådd mylla ner fröna med kratta och småvattna hela tiden efter det så att jorden hela tiden är lätt fuktig....
 
Vi körde 3 vändor med jordfräs, jämnade ut och rensade från sten&tuvor.
Lika bra att börja om och göra rätt då.

Gräver även ner sprinklers då:giggle:
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
S Svedis skrev:
Vi körde 3 vändor med jordfräs, jämnade ut och rensade från sten&tuvor.
Lika bra att börja om och göra rätt då.

Gräver även ner sprinklers då:giggle:
Om du gjorde detta strax innan sådd så skall det räcka. Om man bara trycker ned fröna efteråt. Då utgår jag iofs från att du har bra och ordentligt med matjord!

Du kan kolla in min trädgårdstråd för tips om sprinklersystem! Jag är 95% nöjd med min anläggning.
 
elpaco elpaco skrev:
Om du gjorde detta strax innan sådd så skall det räcka. Om man bara trycker ned fröna efteråt. Då utgår jag iofs från att du har bra och ordentligt med matjord!

Du kan kolla in min trädgårdstråd för tips om sprinklersystem! Jag är 95% nöjd med min anläggning.
Efter ett sjuhelvetes åskväder med mycket regn i fredags så har det börjat växa :D (fast vi vattnat VARJE kväll..)

Tänkte låta det växa till sig i sommar och sen i höst slänga på ett fint lager dressjord på hela tomten, jämna ut och stödså med en ”finare” gräsblandning än den vi sådde med nu. Med förhoppning att den ska blandas och ”ta över” det som ligger i backen just nu.

Eller är jag helt ute och snurrar :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.