Hej! Jag har precis köpt lägenhet som har en liten thujahäck på ca 10 plantor. Tror den blev planterad 2017 så den är inte så gammal. Problemet är att den inte blivit beskuren en enda gång ser det ut som. Den är därför ganska gles. Blir den tätare eller är det kört? Kan jag beskära den nu eller är vi för långt in i april?
 
  • Gles thujahäck med ojämn tillväxt framför flerfamiljshus i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En balkong med gles thujahäck och uteplatsmöbler, krukor med växter och en färgglad filt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Tuja kan beskäras året om även om https://www.alltomtradgard.se/beskara-thuja-och-barrvaxter/ rekommenderar september. Tujor brukar bli täta.

Det viktigaste är att aldrig beskära längre in än att det finns grönt kvar innanför. Toppa inte förrän buskarna har fått den höjd de ska ha.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Välj ut en som huvudstam övriga kan du beskära när dom börjar att sträva uppåt några dm. Om man låter sidoskott gå upp blir plantan brun invändigt.
 
  • Gilla
Cjskoog
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Tuja kan beskäras året om även om [länk] rekommenderar september. Tujor brukar bli täta.

Det viktigaste är att aldrig beskära längre in än att det finns grönt kvar innanför. Toppa inte förrän buskarna har fått den höjd de ska ha.
Okey! Då provar jag lite imorgon så får vi se om det hjälper :) Men det är inte så mycket att ansa på toppen på de bruna grenarna, men det kanske kommer!
 
BirgitS
Om du menar att det är grenar med bara bruna "barr" och inget grönt så är nog de grenarna döda oci så fall kan du ta bort dem helt.
På fotona ser det mest grönt ut så det är ju svårt att veta hur det ser ut.
 
L Leif i Skåne skrev:
Välj ut en som huvudstam övriga kan du beskära när dom börjar att sträva uppåt några dm. Om man låter sidoskott gå upp blir plantan brun invändigt.
Bara en stam, ok! Som du ser här är det två stammar från samma planta. Jag borde alltså ta bort den ena? Mina plantor är redan ca 150cm.
 
  • Två stammar på en thuja planta i en trädgård med gröna grenar och bakgrund av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ditt fall med två stammar som konkurrera så kan man inte ta bort en helt, men om man delar på dom och tittar om det är torra grenar i mitten så har man problem. Men om den som man väljer som huvudstam har gröna grenar runt om så kan man beskära stam två o tre och övriga så dom inte konkurrerar med huvudstammens gröna grenar. Kanske någon halvmeter ner, böj och titta vad som blir kvar innan man klipper för mycket.

Felet många gör är att man låter alla grenar sträva mot toppen, det går säkert bra dom första 10 åren men så kommer det en vinter med mycket blötsnö och en sidotopp faller ut och trycks ner mot marken, då får man ett fläck och grenen brister, kvar står övriga toppar med en torr brun sida där den fallna delen var grön på en sida bara. Har man bara en huvudstam och låter alla grenar bara växa utåt och bli tätare, så fort dom strävar uppåt några dm så toppar man det årskottet.
 
  • Gilla
Cjskoog
  • Laddar…
BirgitS
C Cjskoog skrev:
Mina plantor är redan ca 150cm.
Det låter som en bra höjd om man fortfarande ska kunna se ut och inte känna sig instängd. Om du håller med är det dags att toppa dem.
 
  • Gilla
Cjskoog
  • Laddar…
Det där ser jättebra ut ju!
de är inte glesa för att de inte har beskurits, utan för att de inte hunnit längre än. Bestäm vilken höjd och bredd du vill ha på häcken, beskär sedan bara det som sticker ut utanför denna linje.

Jag skulle inte skära bort några stammar, du har ju inget brunt alls inne i dem, men tar du bort ena stammen blir det ju ett hål där som du isåfall får ersätta med en ny planta, det tar många, många år för befintliga buskar att täcka upp det där.
 
  • Gilla
Cjskoog och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som en bra höjd om man fortfarande ska kunna se ut och inte känna sig instängd. Om du håller med är det dags att toppa dem.
Ja det har du rätt i! Det är nog en bra höjd nu :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det där ser jättebra ut ju!
de är inte glesa för att de inte har beskurits, utan för att de inte hunnit längre än. Bestäm vilken höjd och bredd du vill ha på häcken, beskär sedan bara det som sticker ut utanför denna linje.

Jag skulle inte skära bort några stammar, du har ju inget brunt alls inne i dem, men tar du bort ena stammen blir det ju ett hål där som du isåfall får ersätta med en ny planta, det tar många, många år för befintliga buskar att täcka upp det där.
Då låter jag alla stammarna vara kvar! :) skall ta topparna nu i helgen! :)
 
Är det någon som vet varför några få grenar blivit bruna på det här viset? Torka? Hörde att det är den torraste april på 45 år.

Även om det inte är pga torka så borde jag kanske ge dom en skvätt vatten ibland?
 
  • Närbild av barrväxt med flera gröna grenar och några grenar som blivit bruna, möjlig torkskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fadai
Extremt torr vår. Om det inte är bevattningsförbud tycker jag du ska ge dem en rejäl rotblöta.
 
  • Gilla
Cjskoog
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Extremt torr vår. Om det inte är bevattningsförbud tycker jag du ska ge dem en rejäl rotblöta.
Tror inte att det är det! Bor i Oslo och har inte hört nåt om det. Så ger dom en rejäl dusch!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.