Jag har en liten skogsdunge på min villa tomt några tallar, nån gran och lite annat smått och gott har väl inte brytt mig nämvärt om det.
Men jag har även en björk som jag sett inte mått så bra och jag trodde den var död. Tidgare hus ägare verkar ha virat en stålvajer flera varv runt björken på ca 1.5 meters höjd
Verkar ha suttit där i många år!
Jag har lyckats få bort det mesta av vajern som bokstavligt växt in i trädet!

Björken har börjat bli grön i toppen så helt död är den inte. Men kan den återhämta sig efter såna här skador?

Och finns det nått man kan göra för att hjälpa den att återhämta sig?
Björkstam med en inbäddad grön stålvajer synlig bland barken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Björkstam med skador från inbäddad stålvajer i fokus mot en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Se om du kan gröpa ur i barken för att klippa av ståltråden på några ställen, kanske 5-7. Jag tror att det inte gör jättemycket om du inte får bort all ståltråd.
Tror inte att såren gör så stor skada, åtminstone borde det ju inte bli värre i alla fall.
Sen hur mycket björken tagit skada av ståltråden vet jag inte, kanske har den blivit permanent försvagad och går av vid nästa storm?

Edit: såg nu att du redan fått bort det mesta av tråden...
 
  • Gilla
Mareng2000
  • Laddar…
L
Eftersom du fått bort det mesta av ståltråd så är det mesta gjort för att björken ska kunna börja läka skadan på rätt sätt. Det du skulle kunna göra är att skydda såret med läksalva som man brukar skydda fruktträd mot infektioner vid beskärning. Risken med sår på träd är röta och smuts som kan leda till problem. Håll trädet under uppsikt, skadan läker sannolikt bra nu.
 
  • Gilla
Mareng2000
  • Laddar…
Det är väl kanske inte helt optimalt att riva i björken så pass tidigt på våren när saven fortfarande stiger, men den klarar sig säkert. Det finns många exempel på träd som klarat sig bra genom åren trots massor av inväxt tråd. Det är alla sågverk smärtsamt medvetna om :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.