Hej,
För ngn månad sedan gav vår luftavfuktare, en munters homedry, upp efter någonstans runt 10+ års användning i vår krypgrund på ca 120kvm. Krypgrunden har inga rumsindelningar eller liknande utan är helt öppen, har byggplast på marken o igentäppta ventiler.

Istället för att försöka få liv i detta gamla schabrak (helt stendöd efter ett strömavbrott) som dessutom haft en ganska hög ljudnivå (särskilt då den varit strategiskt placerad under ett sovrum...) så är planen att köpa nytt, men jag står i valet o kvalet om vad som är bäst.

Lutar just nu åt antingen drybox x3 light (jula) eller en woods dsc-70e (proffsmagasinet bl a), som bägge verkar ha både rätt kapacitet, hyggligt pris och rimlig garanti, men med olika teknik. På clas ohlson finns även en drybox x200 för samma pris som x3 och såvitt jag kan se samma specifikationer, så jag vet inte om det är ngn egentlig skillnad, men x3 finns på mitt lokala jula-varuhus så den känns närmast tillhands.

Budget är 10k. Då det inte direkt finns skitmånga rådorön-tester av såna här prylar så blir jag däremot lite rådvill om vilken som egentligen passar bäst utifrån storleken på utrymmet? Ändå en hel del pengar så vill ogärna chansa.

Tacksam för tips o råd!

(mod flytta gärna till rätt forum om jag postat i fel)

Rickard
 
Första frågan är om du behöver en sorbtionsavfuktare, dvs om det är kallt i krypgrunden så en kondensavfuktare riskerar att ihop eller du vill ha ventilation?

annars går det att får kondensavfuktare billigare.

kolla också att kompletera med https://www.lfs-web.se/hygrostat-hygropro.htm
 
  • Gilla
Leaff och 1 till
  • Laddar…
harry73
A abbe_ skrev:
Första frågan är om du behöver en sorbtionsavfuktare, dvs om det är kallt i krypgrunden så en kondensavfuktare riskerar att ihop eller du vill ha ventilation?
Skulle det vara så kallt på vintern att en kondensavfuktare inte fungerar, kan man lika bra stänga av den eftersom det inte heller är någon risk för svamp när det är så kallt.

Sedan hade TS redan en kondensavfuktare som fungerade i mer än 10 år, så det är rätt så troligt att en nu kondensavfuktare kommer att fungera för honom
 
TS hade väl en sorptionsavfuktare.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
V Ville_Vessla skrev:
TS hade väl en sorptionsavfuktare.
Oops, du har såklart helt rätt!

Då tycker jag egentligen att TS har två val.
Antingen köper han en ny sorptionsavfuktare och fortsätter som han gjorde innan den gamla gick sönder, eller så tar han sig tid att lära känna krypgrunden lite bättre. Kör utan avfuktare ett tag och skriv ner (typ en gång i veckan) vilken luftfuktighet och temperatur krypgrunden har. I augusti kommer fuktigheten säkert att vara hög, och även om det inte är bra, kan man acceptera det under en kortare period. På vintern ska luftfuktigheten gå ner till rimligare nivåer.

Luftfuktigheten under juli, augusti och september säger något om hur stor avfuktningsbehov du har och temperaturen under december, januari och februari säger något om vilken typ av avfuktare funkar bäst för dig.

Skulle det nu bli väldigt fuktigt under sommaren (90%) och finns det mycket trä där, kan det vara bra att sätta in avfuktare så snabbt som möjligt
 
Munters Homedry är enligt google en sorptionsavfuktare ...

Men som sagt, bara för att det sitter en betyder det ju inte att det behövs ... Jag själv har en sorptionsavfuktare eftersom Anticimex sålde in dem hårt (inte för att jag köpte deras men), men jag har följt temperaturen på mätaren i fem år, och inte ens när det är 20 minus ute längre perioder har jag under 5 plus i grunden ..

Ska det köpas en ny sorptionsavfuktare kan jag slå ett slag för Acetec, även om jag inte är helt säker på att man kommer ner i 10 tusen dock ... Deras teknik har rätt få rörliga delar, det är en fläkt, ett ställdon och ett värmeelement.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.