Hej!

Min kära mors gubbe har gått bort och han hade nyligen installerat en begagnad Viking Bio 20 i deras gamla olje/ved-panna och givetvis krånglar den nu så hon får köra på elpatron, men tack och lov är ju ändå våren här.

Han fick med ett extra tändelement när han köpte den och efter bara ett par veckor så fick han sätta i det nya tändelementet då det gamla gått sönder.

Nu någon månad senare så har även det nya gått sönder, eller brännaren indikerar i alla fall för detta vid startförsök efter att den matat fram startdos. Detta låter ju väldigt märkligt då ett tändelement borde hålla 1-2 år i alla fall tycker man. Jag litar alltså inte på att installationen gjordes korrekt.

Det som slog mig när jag tog loss brännaren från pannan och rengjorde brännarröret var att tändelementet låg helt fritt i röret och var sönderbränt. Ska det inte sitta ett roster ovanför tändelementet som "tar smällen" från förbränningen? Jag har en del erfarenheter av pellets men mest från min egna pelletskamin (Ariterms Lilla frö) och där är konstruktionen annorlunda.

Se bilder, tändelementet nedan sitter alltså i röret, men ej något roster.


Sönderbränt tändelement avsett för en pelletspanna, utan skyddande roster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sönderbränt tändelement från en Viking Bio 20 pelletspanna utan skyddande roster ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Visst måste det vara ett roster över tändelementet som kyls av luften från fläkten under drift.
Kontrollera att lysdioden på det statiska relät blinkar under tändningen och sedan slocknar när brännaren indikerat låga.
Strömmen till tändelementet ska pulsera vid tändning, vilket kan observeras om man iakttar elementet i mörker under tändfasen.
Det har hänt att det statiska relät eller processorn gått söder så strömmen ligger på hela tiden, vilket knäcker ett tändelement ganska fort.
 
  • Gilla
hastish
  • Laddar…
H hastish skrev:
Hej!

Min kära mors gubbe har gått bort och han hade nyligen installerat en begagnad Viking Bio 20 i deras gamla olje/ved-panna och givetvis krånglar den nu så hon får köra på elpatron, men tack och lov är ju ändå våren här.

Han fick med ett extra tändelement när han köpte den och efter bara ett par veckor så fick han sätta i det nya tändelementet då det gamla gått sönder.

Nu någon månad senare så har även det nya gått sönder, eller brännaren indikerar i alla fall för detta vid startförsök efter att den matat fram startdos. Detta låter ju väldigt märkligt då ett tändelement borde hålla 1-2 år i alla fall tycker man. Jag litar alltså inte på att installationen gjordes korrekt.

Det som slog mig när jag tog loss brännaren från pannan och rengjorde brännarröret var att tändelementet låg helt fritt i röret och var sönderbränt. Ska det inte sitta ett roster ovanför tändelementet som "tar smällen" från förbränningen? Jag har en del erfarenheter av pellets men mest från min egna pelletskamin (Ariterms Lilla frö) och där är konstruktionen annorlunda.

Se bilder, tändelementet nedan sitter alltså i röret, men ej något roster.


[bild] [bild]
Är en gammal tråd men "måste" bara svara dig,du har helt rätt!
Det ska sitta ett roster ovanför tändelementet,precis som den undre bilden.
Det som är viktigt att hålla koll på denna brännare är att den lilla muttern på tändelementet är åtdragen.
Om inte så kommer elementet att "röra sig" när det blir varmt och så kan det knuffa rostret ur sitt "läge" och så får man misslyckad start,det skapar bara irritation och högt blodtryck:cool:
Har kört ovannämnda brännare i ca 13 år och den fungerar fortfarande utmärkt bara den blir rengjord och får lite kärlek då och då
// Magnus
 
Tack! Jag monterade rostret och allt har fungerat sedan dess :)

Maltemullvad Maltemullvad skrev:
Är en gammal tråd men "måste" bara svara dig,du har helt rätt!
Det ska sitta ett roster ovanför tändelementet,precis som den undre bilden.
Det som är viktigt att hålla koll på denna brännare är att den lilla muttern på tändelementet är åtdragen.
Om inte så kommer elementet att "röra sig" när det blir varmt och så kan det knuffa rostret ur sitt "läge" och så får man misslyckad start,det skapar bara irritation och högt blodtryck:cool:
Har kört ovannämnda brännare i ca 13 år och den fungerar fortfarande utmärkt bara den blir rengjord och får lite kärlek då och då
// Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.