Gick och funderade på väg till affären idag. Vi ska snart få stambytt här i lägenheten och både jag och sambon tycker inte om att ha folk springandes här. Så vi diskuterade bara på skoj om man skulle sätta upp en kamera som övervakar hallen och badrumsdörren. Rent teoretiskt, om man tänker sig att man sätter upp en webcam eller en övervakningskamera i hemmet som är på konstant, och har hantverkare i hemmet, måste man då göra dom uppmärksamma på att man "övervakar" stället eller är det andra regler när det är inom hemmet? Nån som kan bringa klarhet i detta?
Tolka inte detta som att jag misstror hantverkare, men mitt hem är mitt hem! Är redan lite irriterad då värden ska in imorgon och kontrollera ventilationen och sedan ska värdens bror in och kolla elementen. Har aldrig bott i en lägenhet där det är så mycket spring och saker som ska kontrolleras o.s.v... Längtar efter eget boende...  :-[
 
Du behöver inget tillstånd att filma i eget hem eller på egen tomt. Ditt fall känns dock som ett gränsfall eftersom BRF har beställt stambyte och på så sätt "tvingar" hantverkare att vistas i övervakad miljö.
 
Borde det inte räcka med en dekal på ytterdörren?
"Detta område TV/Video övervakat"
 
Tillstånd och skyltning krävs bara för "allmän kameraövervakning" vilket detta inte är eftersom allmänheten inte har tillträde.
 
Jag vet inte riktigt hur det är i det här fallet egentligen. Men om föreningen har beställt stambyte så är din lägenhet klassad som byggarbetsplats. Och jag vet ett fall i södra delen av landet där beställaren för ett nybygge placerat en kamera på hustaket på fastigheten brevid för att kunder och dyligt från utlandet skulle få se hur bygget gick. Men eftersom inte alla byggarbetare godkände detta så var webcammen tvungen att plockas ner. Ärendet gick till domstol och byggarbetarna hade nått stöd i nån lag.

Man får inte filma en arbetsplats hur som hellst, precis samma som en allmän plats.

// DeBe
 
Man tackar för alla synvinklar. Har inte tänkt verkställa idéen men det är en intressant diskussion.
Jag tycker ju att badrummet borde räknas som arbetsplatsen för hantverkarna och inte hallen, så om man skulle montera kameran så den övervakar den del av hallen där dom inte "ska" ha tillträde och dörrarna till resterande rum så tycker jag man borde komma undan med en lapp på dörren att området är övervakat.
Ju mer jag tänker på det, desto mer intressant vore det ju att se vad dom kommer ha för sig när man inte är hemma...   ::)
 
Det där med att släppa in hantverkare är en rätt känslig sak egentligen. För om du accepterar att huvudnyckel används så släpper du in hantverkaren i ditt hem. Utan någon egentlig gräns för var han får vara och inte vara. Sedan så är det väl också så att hemförskringen inte gäller ifall något skulle stjälas. Du har ju låtit hantverkaren gå in med nyckel.

// DeBe
 
Precis! Och sen skulle jag väl kunna tänka mig att om dom jobbar med flera badrum samtidigt i huset så lär dom knappast låsa dörren när dom springer mellan lägenheterna. Så teoretiskt så är det ju öppet hus :) Av den anledningen skulle det ju också vara intressant med en kamera.
Vore intressant att veta vad försäkringsbolaget säger om en sån här sak egentligen, gäller hemförsäkringen eller inte? Nån som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.