Hej,

Idag när jag skulle åka till jobbet märkte jag att låset ej kunde låsas. Har märkt tidigare att det varit lite kärvt och man lite problem att låsa men aldrig varit problem att låsa om man puttat till dörren.

Jag kan tillägga att jag har ett Yaleman dörrlås.

Började titta på dörrkarmen där låset sitter och den på dörren där låset går in och kan se att en av "pinnarna" som skall in från låset går in för högt för hålet i dörrkarmen. Det finns inget utrymme att ändra hur högt eller lågt varken dörrlås eller metallbricka där lås går in sitter som skulle lösa detta problem. Det enda jag kan tänka mig är att huset satt sig? Jag vet detta verkar ha hänt på andra dörrar i huset men då på insidan och utan lås. Huset byggt 2011.

Frågan är vad kan vara fel, hur löser jag det och hur säkerställer jag det inte händer i framtiden?

Mvh
MO
 
Det troliga är nog att dörren har rört sig, inget konstigt, framförallt nu när det är stora temperaturskillnader ute.
En justering av dörren lär nog hjälpa.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om det har hänt på flera dörrar i huset är det nog klokt att be någon titta på husgrunden och säkerställa att den inte rör sig.
 
Fick detta svar av min fru som varit hemma med en granne:

"Grannen satte på en metallbit på karmen det var för långt mellan dörr å karm"

Gällande dörrarna är det ju inomhus men visst, kanske skulle titta på husgrunden och säkerställa att den ej rör sig. Hur tar man reda på det och vad gör man isåfall?
 
Sannolikheten för att det ska vara något problem med det elektroniska låset är avsevärt större än att ditt hus håller på att sätta sig.
Skulle huset hålla på att sätta sig, så är kanske grundarbetet är felaktigt utfört och du får in och påla upp ditt hus.
 
Exakt vad är fel och hur mycket fel är det i mm, bidrag gärna med bild om möjligt.
Att grannen monterat underläggsbleck under slutblecket så hade han ett för stort avstånd mellan slutbleck och låshus (springan mellan dörr och karm vid låset), vilket är ett helt annat fel än det du beskriver.
Att du behöver trycka igen dörren låter som om något inte är som det borde vara.
Går dörren lätt och bra t.ex att dörrbladet inte tar o karm eller tröskel på ut eller insida, att dörrbladet rör sig perfekt i karmen är väldigt viktigt när någon sorts elektronisk låsning används.
Det är rätt vanligt att dörrbladet i framkant på insidan tar emot tröskeln eller tar emot i överdelen av främre karmstycket, känn med ett papper runt både på ut och insidan för att kontrollera att allt går fritt.
Du kanske måste justera gångjärnen eller dörrkarmen.
Kanske beror problemen med att stänga dörren pga att grus och smuts kommit in under tröskeln med tiden och rest tröskeln, rätt vanligt när tröskeln inte fogas.
Om låshusets kolvar ligger fel i höjd mot slutblecket så bör du kontrollera varför och hur mycket fel dom är samt om dom ligger för högt eller lågt.
Detta kan bero på flera saker som att huset satts sig lite eller att dörrblad och karm sats sig lite eller en kombination tillsammans med en slarvig montering.
Om du kryssmäter karmen hur ser det ut då?
Det är inget konstigt att behöva justera dörrgången med tiden.
Gör höjdskillnaden så kolven tar i direkt och kan inte låsas ut allt?
Angående att behöva trycka till dörren så är det ett tecken på att något är fel, om du tittar på låshusets stolpe så ser du att kolvarna ligger olika långt in där tryckasfallskolven ligger längst ut i sidled.
Det är för att tryckesfallkolven (den avfasade) ska hålla listtrycket för att regelkolven sedan ska gå fritt, meningen är alltså att allt listtryck ska ligga på tryckesfallskolven vilket lättast erhålls genom att dörren dras igen utan att trycka ned trycket (handtaget).
När tryckesfallskolven är av modell fiskstjärt så blir det dock lite annorlunda.
När det gäller en modern hakregelkolv så är det 3st mått som måste kontrolleras i förhållande av slutblecket, det första är höjden där kolven åker ut, den andra är höjden när kolven är fullt ute, den tredje är avstånd mellan låshus och slutbleck.
Närbild på ett dörrlåshus i profil med markerade mätningar på kolvar och avståndet till slutblecket.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Inte alls ovanligt att hus rör sig. Har själv bott i en tvåvånings mangårdsbyggnad med 1m bred gråstensmur i källaren och det rörde sig så att vissa dörrar på övervåningen inte gick att stänga på vintern. Huset har en grundyta på 200m2. Så att en "vanlig" villa rör på sig är inte alls konstigt.
 
Nu är det löst för tillfället med kilen grannen satt in.

Här kommer lite bilder så får ni se hur dörr, lås och lösning ser ut.
 
  • Digitalt kodlås från Yale monterat på en vit dörr med ett handtag och en tillfällig trälösning intill låset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ytterdörr med dekorativ panel, närbild på underdelen utan synligt lås eller kilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en ASSA-låsning på en dörr med en temporär lösning genom en insatt kloss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ytterdörr med fönster och metallhandtag, synlig karm och temporär lösning vid låset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver justera avståndet mellan dörr och karm. Kolla om du du har Assa gångjärn, då kan du enkelt justera ut dem och ihop dörr/karm. Typ max 2mm glipa har jag för mig Doorman vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.