I min barndomshem hade grannen en sommar intresset för hönor och 2 tuppar.

I värmen sov man med fönstret öppen, och tupparna började ropa 4-5 tiden på morgorna.
Tänkte allt för ofta att dyrka upp låset till farsans hagelbrakare.

Men ägaren tröttnade till sist själv och sen blev det tyst.
 
  • Haha
Atom
  • Laddar…
Vi bor centralt och grannarna (på andra sidan gatan) har höns och tupp. Det stör mycket mindre än jag trodde - andra grannars hundar som skäller stör mer, eller grannkatten som inte drar sig för att smita in hos oss om altandörren är öppen. Enda gångerna hönsen väl varit besvärliga är då de smitit över i vår trädgård.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
A Atom skrev:
Nära centrum i
mindre ort vill grannen bygga ett hönshus för 5 "hönor".
Vi grannar, får yttra oss.

Vi har möjlighet att stoppa detta. Jag vet dock inte om vi bör göra det.
Cirka 40 meter från våra sovrumsfönster.

Hur mycket väsnas hönor?
Ska dom ha en tupp...

Vad tycker ni om saken?
Hej.

Vi har hönor hemma och även 1 tupp.
Hönsen stör inte någon men om de däremot har en tupp så kan ni räkna med att vakna upp tidigt varje dag om ni är känsliga för galandet .
Ja till hönor men nej till tupp.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
jag har 6 hönor på villatomt 20 meter från uteplatsen. hörs bara när dom blir skrämda av nån katt.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag skulle säga att det beror mer på dig än på hönsen om du ska bör acceptera det eller ej:

Våra närmsta grannar hade för ett par år sedan 4-5 hönor och en tupp. 15-20m från vårat hus.
De fick tillstånd från oss (och övriga grannar närmast dem) något år innan, planen var att föda upp från ägg, men det året sket det sig. Så det tog längre tid än väntat innan de "kom igång."

Det tog rätt lång tid innan vi märkte att de hade skaffat dem, tror att det var någon sommar-morgon när jag låg och drog mig i sängen med öppet fönster när jag hörde något gala.
Själv upplevde jag det som ett charmigt och pitoreskt inslag och det lät så pass lite att jag glömde bort det mellan varven.

Vintern efter detta var vi på en sammankomst med några grannar längre ned på gatan och efter några glas glögg tog grannen på andra sidan om oss upp ämndet "Tuppen i området". Han undrade om det var fler som hört den. Och ja, de övriga var lite roade och nämnde att de nog hört en under sommaren och undrade lite om det var i närheten. Framför allt så skämtades det om att den var lite hes och hade ett rätt lustigt galande.

Summan var att förutom vi, som blivit tillfrågade och grannen som tog upp "problemet" så var det ingen som ens var riktigt säker på att det verkligen fanns höns i området.

Han hade dock stört sig på dem så mycket att han hade kontaktat kommunen för att höra om man verkligen fick ha höns i bostadsområden, var på han fått reda på att de hade tillstånd.

Därefter började han prata om "den andra tuppen" som tydligen finns, ungefär en kilometer bort, som ingen av oss andra någonsin hört...

Så, känner du med dig att du är väldigt känslig för ljudstörningar så kanske det inte är någon bra ide, men för de allra flesta är det inte minsta problem, utan kan mycket väl vara ett positivt inslag!
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
När jag läste rubriken tänkte jag för mig själv, "jamen jag då som bor i ett hönshus" men så kan man inte skriva så därför struntade jag i det.
 
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Dum fråga kanske men köper man dom vuxna eller hur funkar det? Tänker på om man inte kan ha tupp, eller man kan köpa enbart höns-kycklingar?
Först en glad fanfar. Har fått två kycklingar idag :love:
Sju ägg till som kanske, kanske inte kläcks. Vi får se.

Normalt köper man nog unghönor och -tuppar några månader gamla.
Men det finns inga regler för när man kan ta kycklingarna från deras mor vad jag sett.
Som det t.ex. gör för katter (12 veckor) och hundar (8 veckor).
Ungefär 4 veckor tycker jag kan vara en vettig minimum-tid som kycklingarna får gå med mamman, och lära sig det viktigaste om födosök och få skydd och omvårdnad.
Men kycklingar kläcks ju ofta fram i äggkläckningsmaskiner, och får aldrig se någon vuxen höna innan de hamnar hos guldfågeln :cry:
Tuppen är de nog klara för efter ca 6 månader.
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Är själv intresserad av att skaffa höns, typ 3 st. Kanske nästa års projekt. Blir dock utan tupp pga villaområde. Måste bara fråga. Fick ni med ritning på hönshuset? E lite nyfiken i så fall
Japp. Handritat.
 
Jag kan bara tala för de höns vi hade
Oftast är de tysta, men en del av dem tycker om att ”skryta” lite när de har värpt ett ägg.
Sen kan de föra ett jävla liv om de ser något som de upplever som ett hot, typ katter, hundar osv
 
Hönor är OK, så länge de inte rymmer. De går fram som jordfräsar i rabatter och planteringar, i sin jakt på småkryp.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
D DandrO skrev:
Hönor är OK, så länge de inte rymmer. De går fram som jordfräsar i rabatter och planteringar, i sin jakt på småkryp.
En av anledningarna till att vi sålde våra
 
Höns låter inte mycket men en tupp låter som fan. Ett hus ca 120 meter från oss har hönsgård med tupp och den hör man ungefär 1 gång i minuten så länge solen är uppe om man är ute i trädgården. Som tur är avståndet långt nog att det inte hörs in och även i trädgården är det ett ganska "avlägset" ljud som inte direkt stör. Hur man orkar bo granne med en tupp fattar jag dock inte, det måste höras in i deras hus.

Kul fakta om tuppar, visste ni att när en tupp galer så stängs deras hörselgångar till för att skydda deras egen hörsel? De slipper med andra ord höra oväsendet själva. :)
 
  • Gilla
JacquesHenrik och 1 till
  • Laddar…
Jag tror absolut inte du kommer att störa dig på hönorna, du lär knappt höra dem, och de ljud de har för sig är inte jobbiga alls. En tupp låter betydligt mer när han gal, och det är du som lyssnare som avgör om det är störande eller inte. Jag, som är uppvuxen med lösgående hönor och tuppar, har inte ett dugg ont av att en tupp gal, men det är säkert en vanesak och även hur mycket du själv retar dig på ljudet. Det enda jag skulle titta lite extra på är väl i så fall att hönsägaren har ordning på foder osv, då det annars kan dra till sig möss eller råttor, som i värsta fall förärar även dig med ett besök. Bor du i ett område med mycket rovfågel är det också en risk att hönorna drar till sig fler rovfåglar, men normalt inget som man störs av (om man inte har en liten lösgående chihuahua på tomten.. :oops:).
 
Vi har höns med tupp och bor en bra bit utanför samhället, vi ska dock flytta in till samhället i höst då vi växt ur huset och behövde ett större. Då tar vi med alla höns utom tuppen och en av hönorna som är så sjukt högljudd, så visst kan höns också låta... Så för grannarnas skull får hon flytta till en kompis ute i skogen som ville ha gröna ägg.

Tuppar gal olika högt efter ras och personlighet samt om det finns tuppar inom "hörhåll". Ibland får vi rundgång mellan tupparna på gårdarna runtikring eftersom de hör och triggar varandra, då kan de hålla på som idioter i en halvtimme och det låter fördjävligt när de får för sig att börja tidigt på morgonen :p Men man vänjer sig.

Vår första tupp var hopplös och fick spelet flera gånger om dagen medan de andra vi haft hittills inte varit speciellt jobbiga, men bäst för grannsämjan är att undvika tupp. Hönsen lägger ju ägg ändå, de är bara inte befruktade så vill grannarna kläcka fram kycklingar så får de köpa ägg av någon annan eller låta någon höna åka på kollo. Annars kan man ju köpa kycklingar, vissa raser går att könsbestämma direkt.

Jag hade sagt nej till tupp och krävt att de inte går lösa, inte så kul att få allt man gjort i trädgården uppsprätt av förrymda höns eller en massa hönsskit på altanen. Jag hade också bett att få info om hur de tänker hantera hönsskiten, för det kan lukta as i början på våren när det börjar brinna (kan ju vara skönt att veta att de inte tänkt ställa komposten närmast dig...), är du dock inte speciellt känslig för lukter så är det lugnt och lukten sjunker undan sen när det är varmare och man vill sitta ute så det är inte så farligt och om du kan få lite brunnen gödsel till trädgården något år ibland så kan det lugnt vara mer än värt det. Vår plan är dock att köra väck det som blir mer än vi kommer använda hem till en bonde utanför samhället för att inte störa grannarna i onödan.
Höns ruggar också (tappar fjädrar), speciellt på våren, men har de inte så många så har jag svårt att se att det skulle skräpa ner något större 40m bort om det inte konstant är vind åt ditt håll.

Personligen tycker jag det är väldigt trevligt med höns och inne i vårt samhälle finns det 2 som har tupp i sin hönsgård, trots att det inte är tillåtet i vår kommun, så hade folk stört sig något större hade de fått en anmälan på sig vid det här laget (det har varit tuppar där 10+ år), som många säger, hundar som skäller stör betydligt mer...
 
Vi har ett mindre antal pippis hos en granne 50 meter bort. Jag störs sällan av det men nog fasen hörs det. Min granne däremot, är rejält störd av det och skulle gärna slippa oljudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.