Hej, jag tänkte höra om man kan köra sin Robot på helt nysådd gräsmatta, dvs om man får för sig att plocka bort buskar/rötter eller liknande och man tvingas lägga på ny jord och så, att den kan köra på dessa områden ändå utan att man behöver begränsa den. Eller vad är bästa sätt i dessa fall om man tänker både större och mindre såytor?

Nybörjare på Robot =)
 
Det lär bli lite hjulspår efter klipparen. Annars inga problem.
Är det större ytor, kanske > 5-10 m2, så hade jag nog funderat på att avgränsa ytan.
 
  • Gilla
mk22_72
  • Laddar…
Ja, fast hur avgränsar man i så fall ytan? Man vill ju dra avskärmningskabeln utefter gräsmattekanten så man slipper göra om kabeldragningen. Kan man då sätta upp ett litet staket runt ytan så får gräsklipparen "krocka" med det tills gräset vuxit upp en bit, eller hur skall man tänka?
 
Mekaniska hinder lär fungera. Kanske i form av plankor eller en utvecklad pallkrage.
Vi vet inte vilket robot du har, men kanske kan du enkelt lägga en provisorisk avgränsningstråd för det aktuella området.
 
Har en Husqvarna 430x på väg in. Har ej sett hur de fungerar med provisoriska avgränsningstrådar. Men tänkte jag skall slippa röra trådarna så mycket som möjligt efter utplacering. Huset köpt förra året så jag såg redan då att en hel del förbättringsområden finns på gräsmattan, men bl.a en hel del mossa. Så där lär det bli nysådd så småningom tänkte jag och då blir det ju lite större ytor. Däremot vill jag gärna ha igång denna redan nu på våren och i så nära skick som trådarna kommer vara även i framtiden. Därav mina funderingar.

Tror för min del det är enklast att sätta upp någon typ av bräda eller liknande som man kan trycka ner i jorden
 
Precis som du är inne på så bör du låta gräset rota sig ordentligt innan du kör klipparen, den gräver gärna ner sig i lös jord.
Lite beroende på hur du gjort vid installation men du bör ha en del överskottstråd att ”dra ut” så ditt område får växa i fred. Annars är staket bra, bara det är tillräckligt högt så kan du använda vad som helst.
 
Jag har en skitträlig tomt så jag behöver ibland tvinga Shaun (han heter så ) att jobba i ett visst område. Då har jag några lösa staket, 2 trall ihopskruvade med en liten distans mellan, att lägga ut. Funkar perfekt, tillräckligt tunga så klipparen vänder men också väldigt enkla att hantera för mig.
 
  • Gilla
Luvanberg och 1 till
  • Laddar…
Lite så jag tänker med. Kommer nog tillverka någon typ av ramar som jag kan använda till sådana här tillfällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.