Hej,

Jag ska bygga en gungställning till barnen, det ska finnas plats för 2 gungor, tanken är en vanlig gunga och en kompisgunga. Eller en ställning med två vanliga gungor och en ställning med en kompisgunga. Helst vill jag ha en rejälare kompisgunga liknande man ser på lekplatser och då kanske det blir bäst att ha en separat ställning till den?

Vår ena dotter är rullstolsbunden så det måste bli en rejäl konstruktion.

Tar tacksamt emot tips.

/Markus
 
Krilleman
Jag har byggt min gungställning (ganska exakt efter denna bilden) med JABOs beslag från K-rauta.

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/beslag-jabo-till-gungställning-70x70x95mm-3371
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bygel-jabo-till-gungställning

På den sitter det en modell billig kompisgunga (liknar denna) ca 1m i diameter, + en vanlig gunga innanför benparen. Ska du få dit en kompisgunga från en lekpark så är det nog det enda du får plats med för dom brukar vara större.

Den överliggande 90x90 regeln har jag skjutit ut en meter på ena sidan. Där har jag lyckats komma över ett grovt rep från en idrottshall. Skillnaden jag har är att ingen sur idrottsledare skriker på dom små när dom gör knutar på repet... :cool::love:

Flera vuxna har både klättrat i ställningen, men även gungat på kompisgungan.

Så konstruktionen håller bra viktklass! :strong::strong:(y)(y)

Gungställning i trä med två barn som gungar, mot en bakgrund som föreställer en strand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
StoraO och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar!

Ser riktigt bra ut! Hur hög har du gjort den och hur lång är 95x95 regeln mellan kant beslagen? :)
 
Redigerat:
Krilleman
Jag var precis ute och mätte höjden och jag har överliggaren på 3 meter och det är ca 3,4 meter mellan JABOs röda beslag.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag var precis ute och mätte höjden och jag har överliggaren på 3 meter och det är ca 3,4 meter mellan JABOs röda beslag.
Jag har idag varit och köpt allt jag behöver för att bygga gungställningen. Dom längsta vagnsbulten dom hade var M8 x 100 hoppas det räcker. Dom beskrivningar som jag har läst på nätet säger M8 eller M10 x 110-120.
 
  • Gilla
Jacob94E
  • Laddar…
De gick inte, får ragga tag i en M8x110 :crysmile: fick åka till båtaffären och köpa nytt rep med, det blev lite kort när gungställningen blev så hög :crysmile:(y)
 
Krilleman
Jag har inte kört genomgående bult genom mina hål.

Bara 50mm byggskruv (konsolskruv) från var sitt håll.

Tänk även på att du kan använda gängstång och kupolmuttrar för att skapa en exakt lång bult efter dina förutsättningar! (y)
 
Krilleman
Jag har ju glömt att bifoga en bild på min lösning.

Jag satte dit lite extra snedstag upptill för det blev lite ostabilt utan dessa enligt min amatörmässiga norm.

Två stycken extra snedstag i framkant på bilden men bara ett längst bort då beslaget nästan sitter längst ut på överliggaren där.

Träkonstruktion med extra snedstag och metallbeslag under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Simsu och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har ju glömt att bifoga en bild på min lösning.

Jag satte dit lite extra snedstag upptill för det blev lite ostabilt utan dessa enligt min amatörmässiga norm.

Två stycken extra snedstag i framkant på bilden men bara ett längst bort då beslaget nästan sitter längst ut på överliggaren där.

[bild]
Dags att bygga en stabil gungställning till lillen och hittade ditt bygge, fint att höra att den håller även för vuxna, för det är ju klart att man själv också vill gunga :)
Hur har du fäst ställningen i marken?
 
Krilleman
Det är en självklarhet att vuxna ska gunga! :cool:

Jag har inte förankrat min gungställning i marken över huvud taget. Benen bara står ner i gräsmattan.
Nackdelen med att ha den så hög som jag har den är att alla gungor måste skarvas på repmässigt.

Varje gång jag klipper gräsmattan "går" jag bort med ställningen ca 50 cm. Benen är ju inte stumma så det fungerar fint att flytta den lite i taget ett benpar i taget.

Idag monterade jag nya kompisgungan från Hörby Bruk. 150kg klassning så både pappa och knoddar kan gunga samtidigt. Den tidigare runda varianten från Jysk tålde "bara" 100 kg.

http://www.horbybruk.se/sv/produkter-puff/lekredskap/ovriga-lekredskap/e/4151/

4151.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
@Krilleman Hur står sig gungställningen såhär ett par år senare? Har du möjligtvis några mått på längd mellan Jabo beslagen? Hur långt är utsticket? Hur högt till överliggaren etc?
 
G gmanhem skrev:
@Krilleman Hur står sig gungställningen såhär ett par år senare? Har du möjligtvis några mått på längd mellan Jabo beslagen? Hur långt är utsticket? Hur högt till överliggaren etc?
Se inlägg 2 och 4
 
Någon som känner till vinkeln i själva beslaget? Vill försöka räkna ut vilken längd jag behöver på benen.
 
M margus84 skrev:
Någon som känner till vinkeln i själva beslaget? Vill försöka räkna ut vilken längd jag behöver på benen.
60 grader fick jag det till så runt 345cm för 3m höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.