Jag var och hämtade mina sommardäck på bilfirman som har haft dem på däckshotell, för jag har tröttnat på firmans odugliga verkstad.

Medan jag står och väntar på att de skall få fram mina däck, så tittar jag på när en montör byter däck på en bil. Jag ser från mitt håll en fläck på däcket går närmare och ser att det är en spik i däcket. Jag uppmärksammar montören på det. Han avbryter och går iväg för att prata med chefen.

Chefen kommer ut, tittar på spiken, rycker på axlarna, och montören fortsätter med monteringen.

Jag är så himla glad att jag bytt från Upplands motor nu. Sista gången de hade min bil kändes det som Roy och Roger har en mack.
 
  • Gilla
  • Wow
nikoman och 5 till
  • Laddar…
C
Sist jag anlitade en däckverkstad, ofrivilligt bör väl nämnas, satte de på däcket bakofram trots att det stod "this side inside" med stor text runt hela däcket och så hade de lyckats mecka dit klämvikter på mina lättmetallfälgar. De hade dessutom monterat ett OEM-däck trots att de som auktoriserad märkesverkstad marknadsför sig med att man kan vara trygg med att de endast använder originaldelar. Detta var deras professionella däckverkstad, dvs. en hel avdelning med specialister som endast jobbar med däck.

När de efter ett par veckor äntligen fått hem originaldäcket var de väldigt angelägna om att jag skulle komma dit så att de kunde skifta på det - "ja, det vore ju bra om det felaktiga däcket inte hann bli så slitet". Nämnde inte att jag precis hade kommit tillbaka från en liten roadtour på 100 mil :crysmile:

P.s. även detta på vad som numera är Upplands Motor... Länna?
 
Redigerat:
OEM? Originaldelar?
Det är ett däck du har, det finns egentligen inte ”original-däck” till en speciell bil. Tillverkare har samarbete med andra tillverkare, det kan variera under åren beroende på kontraktstid.

”This side inside”
Brukar stå inside/outside med en liten text i en ruta men du kanske har några specialdäck?

Oavsett så är det tråkigt att det blir fel. Svårt att hitta kompetent folk samt stress gör att såna här saker händer.

Fick själv gå tillbaka med några hjul där företag X inte tagit bort de gamla vikterna innan de balanserade på nya däcken. Gick från 190g till 15g....på ett hjul.
 
Biltillverkare använder flera dälcksfabrikat - vad du får beror på vilket uppköp som gjordes senast från tillverkare X. Men normalt är det ett av de större premiummärkena, så som Michelin, Pirelli, Continental, Good Year. Tror även Hankook blivit stora senaste 6-7 åren och levererar till fabrik.
 
Det ska dock påpekas att det finns speciella "originaldäck" till en del märken. Har själv jobbat på stor däckfirma och det var många ggr man fick specialbeställa däck som endast fanns för produktionsbilar. Alltså ej lika som "eftermarknadsdäcket" av samma märke. Detta då om de tex kört sönder ett och ville ha ett likadant som satt på vid lev.
 
Vissa däck är helt symmetriska, men har ändå märkningen för vilken sida som ska vara ut, för att slippa alla frågor om vilket håll de skulle sitta på.
 
Volvo har ju "VOL" märke på dom däck som levereras orginalmonterade på bilen.
Viktigt om VOL-märkta däck
  • Flera leverantörer utvecklar däck till varje ny Volvo-modell och som sedan monteras som originalhjul i fabriken.
  • Från och med 2017-årsmodell på SPA-bilarna sitter VOL-märkta däck.
  • VOL-märkta däck är ibland akustiskt dämpade med skumdynor invändigt.
  • Byt alltid till VOL-märkta däck vid byte till nya däck.
  • Kravspecen för VOL är samma oavsett märke, men du måste montera samma mönster på samma axel.
 
C
S Stefan1972 skrev:
Alltså ej lika som "eftermarknadsdäcket" av samma märke. Detta då om de tex kört sönder ett och ville ha ett likadant som satt på vid lev.
Exakt detta som var min situation. Vill ju inte ha ett däck med annan "typkod" än de andra tre, även om det finns motsvarande, kanske till och med identiska däck, från däcktillverkaren.

Kan ju tycka att om man garanterar att man endast använder originaldelar så gäller det väl även däck i den mån de finns som originaldel, även om man skulle byta alla fyra.

D Daniel 109 skrev:
Vissa däck är helt symmetriska, men har ändå märkningen för vilken sida som ska vara ut, för att slippa alla frågor om vilket håll de skulle sitta på.
Mönstret är uppenbarligen symmetriskt, annars skulle det ju vara rotationsriktning snarare än in/utsida. Huruvida sidorna på däcken är exakt symmetriska och in/utsida endast är en gimmick vet jag inte, men kom igen - även om så skulle vara fallet så sätter man väl inte på däcket med insidan utåt om man har någon sorts yrkesstolthet?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det kan absolut betraktas som ett orginaldäck även om det inte är identiskt med de du haft.
Det behöver definitivt inte vara specificerad rotationsriktning bara för att mönstret inte är symmetriskt. Det är inte särskilt ovanligt.
 
Fast på det viset så tror jag inte "originaldäck" är tillgängliga från volvohandeln. De handlare vi hade i vår närhet tog sånt från oss och vi beställde från tex Michelin. Så på det viset så tror jag inte originalhandlaren kan klandras på det viset även om de såklart borde upplyst kunden om saken och erbjudit alternativ.
Det fanns även många originaldäck som absolut inte gick att köpa "på sidan om ens" . De var öronmärkta för produktion.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Det kan absolut betraktas som ett orginaldäck även om det inte är identiskt med de du haft.
Hur menar du?
Om det t.ex. står "Byt alltid till VOL-märkta däck vid byte till nya däck." i instruktionsboken, tycker du då att det är OK för en märkesverkstad som endast jobbar med originaldelar att byta till ett icke VOL-märkt däck eftersom man kan "betrakta" det som ett originaldäck?

D Daniel 109 skrev:
Det behöver definitivt inte vara specificerad rotationsriktning bara för att mönstret inte är symmetriskt. Det är inte särskilt ovanligt.
Symmetriskt i den mening att det funkar lika bra oavsett rotationsriktning, var det jag avsåg.
 
Jo, visst bör en orginalverkstad följa den typen av rekommendationer. Även om det låter konstigt med ett sådant krav, men det var väl inte det det handlade om här.

Det är inte ovanligt med däck som har olika ut och insida. De är märks med vilken sida som ska vara ut. Är det symmetriska däck kvittar det hur de monteras. Men även de märks ibland för att tillverkaren ska slippa frågor.
 
Hemmakatten
Tack och lov för vår lilla bilverkstad i Roslagen. Alltid rätt och perfekta däckbyte (och perfekta övriga jobb). Vi valde medvetet en liten verkstad och inte en av drakarna. Nu slipper vi däckbyte eftersom vi numera bor i södra Europa. Vinterdäcken är dock kvar utifall vi vill ta en.vintertur norrut
 
C
D Daniel 109 skrev:
Jo, visst bör en orginalverkstad följa den typen av rekommendationer. Även om det låter konstigt med ett sådant krav, men det var väl inte det det handlade om här.
Jo, det var faktiskt exakt det det handlade om :D

Det är inte ovanligt med däck som har olika ut och insida. De är märks med vilken sida som ska vara ut. Är det symmetriska däck kvittar det hur de monteras. Men även de märks ibland för att tillverkaren ska slippa frågor.
Om nu däckverkstaden råkar veta att just denna däcktyp är märkt med in/utsida bara för att tillverkaren skall slippa frågor, varför monterar de då däcket bak-o-fram? Knappast för att slippa frågor från kunden iallafall...
 
Alla kan väl ha en dålig dag? Ibland tar jag fel på höger och vänster.

Det är ju knappast så att bilen kommer köra baklänges. Det är inte konstigare än att man rättar till felet när det blir tokigt.
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.