Med tanke på alla skogsbränder som härjar lite överallt i vårt land funderar jag på vad jag skulle ta med om jag snabbt skulle behöva lämna huset. Ponera att det endast finns 30 minuter att förbereda allt och ge sig iväg till en annan stad/ställe.
Vad ska jag packa?

Självklart är det viktigaste familjen men därefter kanske det finns lite mer materiella ting.

Plånbok
Mobiltelefon + laddare
Vatten?
Fotoalbum
Hårddisken
Barnens favoritleksak
Varsitt ombyte
Filtar/täcken?

Finns det något jag borde ta med mer? Som är tråkigt att bli av med i en brand?
 
A
Man borde ha en pärm med viktiga dokument som kan vara svåra att återskapa.
 
  • Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
Bilder, hårddiskar och datorer hade jag lämnat. Jag har backup på två av varandra oberoende platser just för att undvika påverkan av stöld, vattenskada eller brand på datat.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Man borde ha en pärm med viktiga dokument som kan vara svåra att återskapa.
Bra tips!
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Bilder, hårddiskar och datorer hade jag lämnat. Jag har backup på två av varandra oberoende platser just för att undvika påverkan av stöld, vattenskada eller brand på datat.
Fotoalbum från när jag var liten är ju lite svårt att återskapa på något sätt. Digitala bilder finns lite överallt så de kommer ju inte vara helt borta. På hårddisken finns bokföring för sambons företag (men vi har en revisor så hen har även kopia på det) så är ju inte så viktigt ändå.
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
En flyktväska.. okok ”katastrofväska” :)

- Nått ombyte till vardera familjemedlem (visst man kan köpa nytt, men får man springa mitt i natten.. ja då kan det behövas)
- har man småbarn el djur.. nått blöjbyte/napp/nalle.. nån portion mat till djuret och ev koppel.
- ett kuvert/pärm med viktiga saker, passen.. ev hus/försäkrings/bil/fastighets/bank-papper som kan vara vesäntliga och svåra att komma åt direkt när nått händer.
- Mobilen (kom ihåg att ha viktiga nummer inlagda!), plånboken.. bilnyckeln

- jag har flera backuper på mina foton (viktiga för mig).. men jag skulle ta med mig min bärbara HD (enbart backup) där jag också fotograferat (sparat bilder) på de flesta allmänna sakerna vi har! Alla uthus, alla rum, vissa lådor..verktyg, böcker. datorer osv - sådant man behöver till försäkringsbolaget .. som man aldrig kommer ihåg när det händer nått..

...

På min inköpslista står en liten ”brandbox”., kanske inte för att ta med.. men den kanske överlever!
 
  • Gilla
tomson och 1 till
  • Laddar…
Har sett brandboxar efter brand, allt där inne förkolnat av värmen. Även om den är isolerad så kommer temperaturen att stiga med tiden i branden så det är inte 100% safe.

Till topic så skulle jag ta med mig viktiga pärmen, passen, mobilen, plånboken och kanske datorn. Sen lite kläder och vatten så man klarar sig närmsta tiden. Men det beror nog på vad för fara man står inför.
 
Bil o bilnyckel samt plånbok.
 
Det brinner i skogen i närheten av oss så därav mina katastroftankar. :thinking:
 
windestal
Man får inte glömma att ta med sig sina mediciner, om man (eller någon i familjen) har sådant. Annars är väl just det där med viktiga papper något som är värt att tänka igenom, se till att de viktigaste är samlade i en enda pärm...
Foton från tiden före digitalkameran kan vara värt att scanna in (på en scanner som är bra på foton), så att de inte riskeras helt. Bra för att de då kan delas mellan fler i familjen också. Sen vill man ju gärna rädda originalen ändå, men inte lika katastrofalt om de skulle försvinna
 
Fulkemisten
Jag har alltid ett ombyte, kakor och vatten i bilen. Det kan ju vara något så slipper du tänka på det om det är bråttom.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Det är ju dessutom bra att ha vid andra tillfällen, tex om bilen pajjar eller om man fastnar i lång bilkö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.