Ska regla upp ett gammalt snedtak och sätta träinnerpanel istället. (Moelvens innerpanel är det för övrigt)
Reglarna jag tänkt använda är 45x45.
Snedtaket har idag spontade brädor under en 3mm board som täcker snedtaket.
Jag tänkte regla med c/c 60. Ett eventuellt problem är att jag tror inte att jag träffar
takreglarna om jag reglar med c/c 60.
Håller det om jag sätter upp reglarna som tänkt, d.v.s. enbart i de spontade brädorna som i sin tur sitter i reglarna? Eftersom det sitter board över de spontade plankorna är det heller inte helt enkelt att hitta reglarna.
Några har jag lyckats hitta och märka ut, men inte alla.
Ska man kanske fästa i någon takregel och skita i c/c-måtten? Det får bli som det blir i så fall?

Hur skulle ni gjort? Vad är brukligt?
Huset är från 40-talet och med tanke på hur kattvindens vägg (som vi tagit ner) var infäst så gissar jag på att de spontade brädorna i snedtaket sitter med rejäla spik..

Jag har påbörjat reglingen, men blev lite fundersam så tänkte jag frågar här innan jag fortsätter.
Hur många skruv bör man fästa i de nya reglarna för att det ska sitta kvar?
Snedtaket är 195 cm.

Tack på förhand.
 
  • Del av påbörjad regling på ett snedtak med träreglar, spontade brädor och en board som täcker taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E eddiw skrev:
Ska regla upp ett gammalt snedtak och sätta träinnerpanel istället. (Moelvens innerpanel är det för övrigt)
Reglarna jag tänkt använda är 45x45.
Snedtaket har idag spontade brädor under en 3mm board som täcker snedtaket.
Jag tänkte regla med c/c 60. Ett eventuellt problem är att jag tror inte att jag träffar
takreglarna om jag reglar med c/c 60.
Håller det om jag sätter upp reglarna som tänkt, d.v.s. enbart i de spontade brädorna som i sin tur sitter i reglarna? Eftersom det sitter board över de spontade plankorna är det heller inte helt enkelt att hitta reglarna.
Några har jag lyckats hitta och märka ut, men inte alla.
Ska man kanske fästa i någon takregel och skita i c/c-måtten? Det får bli som det blir i så fall?

Hur skulle ni gjort? Vad är brukligt?
Huset är från 40-talet och med tanke på hur kattvindens vägg (som vi tagit ner) var infäst så gissar jag på att de spontade brädorna i snedtaket sitter med rejäla spik..

Jag har påbörjat reglingen, men blev lite fundersam så tänkte jag frågar här innan jag fortsätter.
Hur många skruv bör man fästa i de nya reglarna för att det ska sitta kvar?
Snedtaket är 195 cm.

Tack på förhand.
Sätter du reglarna i de spontade brädorna så räcker det.
Du behöver inte leta upp takreglarna
 
P Pappa1986 skrev:
Sätter du reglarna i de spontade brädorna så räcker det.
Du behöver inte leta upp takreglarna
Ok så bra. Har jag tur så kanske jag träffar någon takregel.
Hur många skruv bör man fästa fast reglarna med typ?
3-4?
 
E eddiw skrev:
Ok så bra. Har jag tur så kanske jag träffar någon takregel.
Hur många skruv bör man fästa fast reglarna med typ?
3-4?
Ja 3 st räcker.
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.