Min syster skall göra om sin lägenhet och detta innebär att köket får en L formad yta.
Vid den nya entren till köket finns dörren till badrummet d.v.s dörren till badrummet kommer att vara en liten bit in i köket.
Hon frågade mig om det fanns regler för placering av badrum/toalett.
Det vill säga hon ville veta om det finns regler som säger att detta inte får ske.
Jag upplyste henne om att hon gladeligen får ha ett kombinerat badrum och kök om så önskas, dock gav jag min version på hygieniska aspekter.

Men men iallafall finns det regler och var finns de isf ?
 
Jag har för mig att rekommendationen är att badrumsanslutning ska vara i ett angränsande utrymme (liten hall tex.) och inte direkt mot utrymmen där livsmedel förvaras och tillbereds.

 
Det är "gamla" hallen som skall integreras med köket och där finns badrumsingången.
Beredningen av mat är en bra bit därifrån.
Förvaringen av kyl/frys och skafferi är planerat till utrymmet snett mittemot badrumsdörren (ca 2 m).
 
Gah ! Ingen som vet ! Komigen nu forumister ! ;)
 
Kan inte påstå att jag VET men jag har hört nånstans ifrån att man ska ha typ två dörrar mellan kök och toa, men det e ju svårt när det är så öppna planlösningar nuförtiden...de måste rimligtvis ha med avstånd att göra också.
 
Jo hur dagens krav ser ut är en helt annan sak då detta är ett hus som byggdes 1900frösihjäl. :)

Verkar vara en svår fråga , nån som vet var jag kan få ett svar ?
 
Vid renovering är det ingen som har synpunkter på dessa saker. Möjligen skulle nybyggnadsreglerna kunna säga något om detta men som sagt, inte vid renovering.

Boverket är annars rätt myndighet att kontakta.
 
Tack MattiasS nu vet jag vart jag skall vända mig iallafall :)
 
Finns en regel om att det skall vara funktionellt !

Men boverket låter bra.

Bo 01 i malmä hade ju toalett i vardags rummet man satt och sket med utsikt hela lägenheten var "öppen" planlösning så det var ju tillåtet där. Men det bästa är väl att höra med de lokala myndigheterna, stadsbyggnaskontor, nämd mm. Då vi har kommunala lagar att ta hänsyn till i dessa frågor.

Det bästa är ju att inte göra nåt alltför udda man kanske vill sälja någon gång.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.