Det har han ju gjort redan.

//AA
 
Ja men då är det bara att riva skiten och sätta upp en ny stomme kvickt som attan....... och fira med ett färskt wienerbröd!
 
Jag gör det, men liiite tid tar det ju. :cool:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kapa väggen ovan fönstret med tigersåg (eller handsåg beroende på hur orolig du är för vibrationerna), sen lyfter du allt rakt ut.
Gjorde som du föreslog. Gick bra med ena fönstret, det andra vibrerade sönder. Ungefär halva glasytan kvar där, det räcker fint till att skära om till att reparera andra mera normalstora fönster.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Lägesrapport: Rivning pågår med frekventa avbrott för socialt umgänge.
Det finns förstås många sätt att riva ett hus...Byggt av plankor kors o tvärs
-Dra omkull det förslog min fru..
-Elda upp det, hade jag nog gjort om man kan begränsa elden till halva huset..
-Tigersåga
-Kofota
Hur skulle du göra?

Jag har valt kofot med hjälp av cirkelsåg på taket och lite tigersåg runt fönster
. Delvis rivet trähus med synliga plankor och en ställning vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet trähus med plankor och bjälkar, i en oordnad konstruktion, omgivet av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag renoverar ju en befintlig byggnad och får enligt regelboken inte ändra yttermåtten. Förra bilden visar tydligt att stommen är gjord av korsande plank. Tjocklek är 2xplanktjocklen 35mm. Dvs 70mm.

Så jag kommer att bygga en stomme av 45 x70mm reglar. Då bibehåller jag både inner och yttermått. Det får räcka som isolertjocklek i vägg. Det var ingen isolering förut.Eftersom huset kommer att vara kallställt på vintern så tänker jag sätta vindpapp ytterst men ingen diffusionsspärr invändigt, väggskivor OSB+ renoveringsgips. Synpunkter?

Syll+ bjälklags utrymme är 2x140mm, plintavstånd 3m såvitt jag kan se nu. Jag funderar på att lägga dubbla tryckade syllplankor (2x45mm tjockt) på plintarna och stående bjälklagsreglar cc600 i 45x195 för att få ett färdigt golv i höjd med det gamla. Funkar det eller behövs fler plintar alternativt tätare regelavstånd?
 
Redigerat:
Nu har jag kunnat mäta noggrannare, med befintliga plintar och bibehållen golvnivå så är måttet från plint till ovansida på golv 325mm.
Med golvskiva 20mm så återstår 305mm till bjälklag och syll. Om bjälklaget görs i 45x195 så återstår 110mm till syllarna.
Stående syllplanka verkar inte få plats Eller ska jag bara lägga en 45mm planka som syll och göra bjälklaget 245mm högt? Spännvidden är 3m...

Vad gör syllen för nytta? Räcker det inte att bara palla upp bjälklaget på betongplintarna till rätt höjd?

Här är en bild på det frilagda gamla bjälklaget. Det ska tas bort helt. Till vänster ligger syllen i jord och några kraftiga rötter är överbyggda/tillväxta senare. Kommer att ta bort jord och rötter i slänten till vänster och under byggnaden. Funkar en stubbfräs här? Gammalt bjälklag med träbalkar och syllar som ligger delvis i jord med synliga rötter och lövavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag hade satt som grundprincip att endast använda massivt trävirke i ett hus som kallställs. Masonit, tretex och plywood fungerar också. Gips och spånskivor hade jag undvikit.

Om du inte har den redan så ladda ner byggbeskrivningen till Enkelstugan från Svenskt Trä, https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelstugan/.
Där finns generell beskrivning på hur man kan bygga en enklare stuga. T ex golvbjälklag. Sedan får du blanda och ge efter dina förutsättningar, men ett och annat detaljtips kan kanske vara användbart rakt av.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jag hade satt som grundprincip att endast använda massivt trävirke i ett hus som kallställs. Masonit, tretex och plywood fungerar också. Gips och spånskivor hade jag undvikit.

Om du inte har den redan så ladda ner byggbeskrivningen till Enkelstugan från Svenskt Trä, [länk].
Där finns generell beskrivning på hur man kan bygga en enklare stuga. T ex golvbjälklag. Sedan får du blanda och ge efter dina förutsättningar, men ett och annat detaljtips kan kanske vara användbart rakt av.
Tack Enkelstugan har jag använt som modell i två byggen redan. Kommer att använda den. Åtrar mig på spånskivan och ändrar gärna till spåntade golvbrädor. Ang OSB så gärna för mig spåntat där med, bara det blir något rejält att skruva i.....
 
Bild som visar grunden under den rivna delen av gårdshuset efter bortgrävning av 2dm jordlager.
Rivet gårdshus där grunden och rötter syns, med en klippa och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-När jag började gräva hittade jag rester av rötter som sågades av vid bygget på 1950-talet. De var finfina bostäder för myror. De färska rötterna som kommer från stubbarna vid berget, kommer nog efter en tid att bli nya myrbostäder.
Rötterna från stubbarna måste bort under bygget eller hur? Hur gör man det enklast?

Plintarna närmast väggen till den del av huset som står kvar har burit även den rivna delens bottensyllar. Sågade av dem. Ska jag återanvända plintarna eller kan jag göra nya tätt intill för att slippa att lyfta lite på den husdelen?
 
Redigerat:
Nu gräver jag bort jordlagret och drar upp trädrötter med urgammal teknik.
Trädrötter avlägsnas från jord med urgammal teknik genom hävstångsprincipen, klar för snäcksandbottens dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir bra luftning, 2-3dm jord tas bort och snäcksandbotten friläggs. Den dränerar bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat!

Jag tycker att du sätter nya plintar istället för att försöka bygga ihop.
Ska ju fortsätta med andra delen senare.
Då blir det enklare att sätta nya plintar under den delen, och alla plintar blir bytta.
(Slipper ha några gamla mitt under som kanske inte är grundlagda lika som de nya.

//AA
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
Bra jobbat!

Jag tycker att du sätter nya plintar istället för att försöka bygga ihop.
Ska ju fortsätta med andra delen senare.
Då blir det enklare att sätta nya plintar under den delen, och alla plintar blir bytta.
(Slipper ha några gamla mitt under som kanske inte är grundlagda lika som de nya.

//AA
OK, så gör jag. Nuvarande plint avstånd är 3m på ytan 6x3m. Hur tätt tycker du jag ska sätta plintarna?
 
Nu är äntligen jordlagret borta, men det blev en grop som är en halv meter djup. Kan kanske lämnas så men jag kommer att återfylla gropen ända upp till marknivån med samma snäcksand som är där nu. De gemensamma snäcksandtäkter som använts i århundraden här är numera naturreservat och får inte användas längre. Så jag kommer att öppna en egen sandtäkt, skalar bort gräs o jord bredvid grunden och fyller grundmarken med sanden under gräsmattan (gammal havsbotten). Jordhögen på bilden åker ner i den nya gropen...
Som synes har jag lagt tillbaka endel stenar, kommer också att procenta med två krossade betongtrappor, synpunkter på det?
Halvmeterdjup grop efter jordborttagning, delvis fylld med snäcksand och stenar, bredvid en gräsmatta och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Härligt jobb i klassisk anda. Kommer att kännas gott i själen sedan. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.