H
Hej

Funderar på att bygga friggebod alt attefallshus med placering närmre än 4.5 meter till min närmsta granne kallad nummer 1.

Medgivande krävs således av granne nummer 1, gärna skriftligt.

Men .. Nu till min fundering, Grannen har en skafttomt på ca 3 meters bredd vilket innebär att det tilltänkta huset även hamnar närmre än 4.5 meter även till granne nummer 2. Behövs även medgivande av denna granne eller räcker det med medgivande av granne nr 1?
 
Hur menar du?
Alla grannar som har tomt närmare än 4.5m från byggnaden behöver ge medgivande, oavsett form på tomten.
Alternativet är bygglov.
 
  • Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
Intressant fråga.

Jag tror iofs. att Dowser har rätt svar. Men det är inte solklart så. Reglerna säger något i stil med att bygge närmare tomtgränsen än 4,5 m kräver grannens godkännande.

Om man tolkar det bokstavstroget, så gäller det din tomtgräns, inte grannens tomtgräns. Och med en sådan bokstavstrogen tolkning, borde det räcka med den granne som faktiskt har gräns mot din tomt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Intressant fråga.

Jag tror iofs. att Dowser har rätt svar. Men det är inte solklart så. Reglerna säger något i stil med att bygge närmare tomtgränsen än 4,5 m kräver grannens godkännande.

Om man tolkar det bokstavstroget, så gäller det din tomtgräns, inte grannens tomtgräns. Och med en sådan bokstavstrogen tolkning, borde det räcka med den granne som faktiskt har gräns mot din tomt.
Det låter som en tolkning som håller om kommunen ifrågasätter bygget, men som inte håller om granne 2 bestrider det...

Dvs, det blir nog fortfarande avhängigt på att granne 2 är medgörlig och då är det lika bra att ha det på papper.
 
H
Stämde av med kommunal bygglovshandläggare och fick till svar att det är samtliga boenden som har 4.5 meter från tomtgräns som skall godkänna, detta även om det ligger en tomt emellan eller inte.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tittade just i PBL, formuleringen är:

"En åtgärd som avses i 1–3 får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det.". Iom att man formulerat det som "de grannar som berörs", så verkar det rätt naturligt att blanda in även granne 2. Fast formuleringen är ju absolut inte klar.

Jag har erfarenhet från grannehörande inför bygglov (det påstods att vi har en överyta på 4 kvm, men då räknar kommunen felaktigt in en balkong som ligger på 5m höjd). Det går ju inte enligt samma paragraf, men är ändå en liknande process. Då tog kommunen in hörande från alla grannar. Som granne räknades de på andra sidan gatan, en fastighet som ligger 50m in på andra sidan gatan, men vars skaftväg mynnar ut på andra sidan gatan från oss.

Det togs in hörande från en diagonalgranne, vars gräns går ca 30cm utmed vår gräns i andra änden av vår tomt, den grannen kan inte se vår utbyggnad från sin tomt. Men det togs inte in hörande från den diagonalgranne vars hus ligger närmast vår utbyggnad, för våra tomter möts inte i hörnet där heller, de missar vårt hörn med typ 20cm, därmed anses de inte vara grannar.
 
  • Gilla
Tistelart och 2 till
  • Laddar…
När vi byggde Attefallare i Västerås kommun så behövdes godkännande från samtliga grannar med tomtgräns mot oss dvs även på andra sidan gatan. Attefallaren är placerad på baksidan av huvudfastigheten i ett hörn på tomten och endast två av grannarna är direkt berörda så till vida att huset står närmare deras tomter än 4,5 m... Dessutom skulle gatukontoret godkända det hela - antar i egenskap än granne då de äger gatan...

Slutligen så skulle godkännandet vara underskrift av samtliga som stod som ägare på respektive fastighet.

Övernitisk tjänsteman eller hård tolkning av reglerna i Västerås? Jag vet inte...

Vi var tvungna att ha bygglov då vi bor i område av 'kulturhistoriskt intresse' (eller hur det nu formulerades). I efterhand ångrar jag lite att jag hållit mig till begränsningarna med Attefallshus i och med att bygglov ändå krävdes.
 
OK, bygglov. Då var det alltså inte enligt attefallsreglerna. Bygger du en bygglovsfri byggnad (friggebod, attefallsbyggnad), så skall det räcka med de grannar som berörs om du bygger närmare än 4,5m (vad det nu exakt innebär).
 
  • Gilla
rådmottagare
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har erfarenhet från grannehörande inför bygglov (det påstods att vi har en överyta på 4 kvm, men då räknar kommunen felaktigt in en balkong som ligger på 5m höjd). Det går ju inte enligt samma paragraf, men är ändå en liknande process. Då tog kommunen in hörande från alla grannar. Som granne räknades de på andra sidan gatan, en fastighet som ligger 50m in på andra sidan gatan, men vars skaftväg mynnar ut på andra sidan gatan från oss.

Det togs in hörande från en diagonalgranne, vars gräns går ca 30cm utmed vår gräns i andra änden av vår tomt, den grannen kan inte se vår utbyggnad från sin tomt. Men det togs inte in hörande från den diagonalgranne vars hus ligger närmast vår utbyggnad, för våra tomter möts inte i hörnet där heller, de missar vårt hörn med typ 20cm, därmed anses de inte vara grannar.
Förmodligen plockar dom ut angränsande fastigheter ur sitt gis-system utan att reflektera över rimligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.