M M911 skrev:
Ja vi behöver "bygga ihop" husen. Därav undrar jag om någon har koll på om en större mur på ett mirakulöst sätt kan räknas som hus?

Annars får vi bygga en gång mellan byggnaderna.
Spontant nej, en mur är inte ett hus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BirgitS
Det är antagligen en bedömningsfråga så det kan variera mellan kommunerna/handläggarna. En synpunkt brukar väl vara att det från gatan ska upplevas som ett enda hus (eller om garaget inte får vara hopbyggt med bostaden, att det ska upplevas som två hus).
 
W witten skrev:
Spontant nej, en mur är inte ett hus.
Håller med om din spontana tanke, men undrar om någon vet. Har det testats juridiskt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är antagligen en bedömningsfråga så det kan variera mellan kommunerna/handläggarna. En synpunkt brukar väl vara att det från gatan ska upplevas som ett enda hus (eller om garaget inte får vara hopbyggt med bostaden, att det ska upplevas som två hus).
Vi har efterfrågat ett nytt möte för att diskutera detta, men vi är måna om att komma dit förberedda och undrar om någon har koll på om det kan räknas som "husdel".
 
Utifrån definitionerna i PBL 1 kap 4 §:
"byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den,"

Och om jag förstår din beskrivning skulle en hög mur med takvalv kunna klassa som detta enligt min bedömning.

Frågan är dock, precis som BirgitS skrev, mer om det räknas som fristående eller ej. Så kolla lite rättsfall från MÖD angående ex fristående friggebodar så kanske det går att få lite vägledning om hur nära något behöver stå innan det inte längre tolkas som fristående.

Varför vill ni ha en mur och inte "bara" bygga en inglasning eller någon form av vindskydd/skärmtak mellan byggnaderna?

Angående startbeskeden ska det inte vara några problem att få delstartbesked och delslutbesked för de olika etapperna, dock måste båda avslutas inom 5 år från dagen då bygglovsbeslutet vann laga kraft.
 
  • Gilla
M911 och 1 till
  • Laddar…
Etappvis godkännande är förvisso vanligt vid flerbostadshus, men jag funderar på om det verkligen skulle funka här. Första delen (garaget) lär ju inte uppfylla nybyggnadskrav för exempelvis handikappanpassning, så jag funderar på hur det skulle kunna godkännas.

Bra idé att försöka bygga etappvis, men jag tror ni har reglerna mot er.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Etappvis godkännande är förvisso vanligt vid flerbostadshus, men jag funderar på om det verkligen skulle funka här. Första delen (garaget) lär ju inte uppfylla nybyggnadskrav för exempelvis handikappanpassning, så jag funderar på hur det skulle kunna godkännas.

Bra idé att försöka bygga etappvis, men jag tror ni har reglerna mot er.
Det går att få undantag från de reglerna om huvudmålet uppfyller alla regler. Det har vi redan pratat med kommunen om.
 
A Alias_Olle skrev:
Varför vill ni ha en mur och inte "bara" bygga en inglasning eller någon form av vindskydd/skärmtak mellan byggnaderna?
En hög mur, ca 3-3,5m, är väl ett vindskydd?

Vi måste kunna ta oss igenom muren/korridoren så en öppen lösning är det bästa för oss.
 
I ärlighetens namn tror jag det är lönlöst att du försöker övertyga byggahus forum om dina planer utan det är kommunen du får försöka övertyga. Ingen här kommer att kunna säga nu hur kommunen/bygglovshandläggaren kommer att se på det. Det är tyvärr lite godtyckligt i dessa sammanhang.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
W witten skrev:
I ärlighetens namn tror jag det är lönlöst att du försöker övertyga byggahus forum om dina planer utan det är kommunen du får försöka övertyga. Ingen här kommer att kunna säga nu hur kommunen/bygglovshandläggaren kommer att se på det. Det är tyvärr lite godtyckligt i dessa sammanhang.
Om du läser det första inlägget så efterfrågade jag om någon hade vetskap om en mur kan tillhöra huset.

Att jag allteftersom svarat på frågar handlar om artighet.
 
Det var inte min mening att verka oförskämd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.