Jag skulle behöva flytta elmätaren till andra sidan huset och gräva om serviskabeln en bit. Vad behöver man göra rent formellt för det (förutom att anlita rätt kompetens för jobbet)? Behöver man göra nån anmälan innan och få något godkännande av nätägaren? Eller är det bara att ringa och be dom bryta strömmen innan och plombera om mätaren/slå på strömmen efteråt?
 
Du kontaktar ditt nätbolag, det är deras mätare och de som utför flytt av dem.
(Kan säkert finnas något ställe i landet där nätägaren delegerar jobbet till din elektriker, men det är iallafall de som ska kontaktas först.)
 
Det ska vara en "behörig" installatör som tar kontakt med nätbolaget, finns man inte med på nätägarens lista över behöriga är det svårt att få dom att agera. Så ta kontakt med en installatör så sköter dom pappersexercisen efter konstens alla regler.
 
Jo, jag har en 'behörig' elektriker som var här och bytte huvudbrytaren och plomberade mätaren. Jag tänkte mest om man ska börja med att kontakta nätbolaget i god tid så att deras byråkrati får mala ett tag, eller om det bara är att be elektrikern göra jobbet.
Har nätbolaget några krav/synpunkter på vart mätaren sitter? Tidigare ville dom gärna ha den utomhus, men nu är ju alla fjärravlästa och fjärrstyrda.
 
De vill gärna ha mätaren åtkomlig. Snart dags för byte..
Be elektrikern dra igång processen så fort som möjligt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.