Hej
Vet inte om denna tråd hamnar rätt nu. Men hoppas detta..

Jag sålde mitt hus lite på inpuls för någon månad sedan, tänkte flytta till stan, men känner nu att lägenhet på 60 kvm inte är min grej. Känns för trångt helt enkelt haha.. Så nu står jag i valet om att antingen köpa ett äldre hus och renovera, alternativt är att köpa tomt och sedan bygga eget hus. Dock funderar jag vad som egentligen är mest ekonomiskt och smartast?

Hus i mitt område på ca 100-150 m2 där allt behöver renoveras kostar ca 4-5 mkr + renoveringskostnader.

En tomt kostar ca 2-3 mkr beroende på storlek etc. VA + el + fiber anslutning hamnar på ca 330000:-

Säg att jag köper en tomt för 2,3 mkr, betalar 300' för anslutning. då ligger vi på 2,6 mkr.

Är det möjligt att stomresa ett 1-plan hus på ca 120-150 m2 alt 2 plan på ca 150-200m2 för kanske 1500000:- ink grund? Vad tillkommer för kostnader utom bygglov, lagfart, pantbrev, anslutningskostnader?

Kollar åt en Fiskarheden Tidlös 03

Oavsett om jag renoverar eller bygger nytt så gör jag allt invändigt själv (som är lagligt dvs)
 
harry73
Med de kvm-priser ni har kan det löna sig att bygga nytt och försöka maxa storleke ni får bygga enligt dp.
 
  • Gilla
Alleexs
  • Laddar…
Enligt detaljplan på tomten som jag har ögonen på så får jag bygga 150 m2 byggyta, får även bygga i två plan med högsta höjd av 7,5m.
Garage på 30 m2 får komplettera.

Någon som har koll på vad man kan räkna med för kvm pris på ett stomrest hus utan platta?
 
Har ingen prisuppgift, men om de gamla husen du tar som exempel ofta har garage så ska ju den kostnaden också med i jämförelsen, och kostnaden (tid eller pengar) för att få en trädgård i skick, om du inte vill bo med en trädgård bestående av endast fyllnadsmassor :)
 
harry73
A Alleexs skrev:
Någon som har koll på vad man kan räkna med för kvm pris på ett stomrest hus utan platta?
12 - 15 tkr?
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Vi bygger just nu med movehome, vi valde dem för att deras hus är prisvärda och pga. transparenta prissättningen. Gå in på movehome.se och kolla själv i deras kalkylator vad liknande hus hamnar på i din kommun (inkl. platta).

Det som tillkommer är pantbrev+ränta under byggtiden, extra markarbeten+makadam för t.ex. uppfart(~50-100kkr) eller ev. pålning, bortforsling av schaktmassor, VA/el/fiber anslutningar (~150/30/30kkr), kontrollansvarig (~25kkr) och så bygglovsrelaterade kostnader (~60kkr).
 
A Alleexs skrev:
Enligt detaljplan på tomten som jag har ögonen på så får jag bygga 150 m2 byggyta, får även bygga i två plan med högsta höjd av 7,5m.
Garage på 30 m2 får komplettera.

Någon som har koll på vad man kan räkna med för kvm pris på ett stomrest hus utan platta?

Vårgårda Hus 2-planshus:

1.
2,5-3,3 MSEK inkl. platta beroende på modell
"Nyckelfärdigt", dock ej utvändigt målat

2.
Plattan kostar 137-206 TSEK beroende på modell (schakt m.m. ingår ej)

3.
El, VVS, kakel, målning (invändigt) och färg kostar 435-550 TSEK beroende på modell

4. Ställ+bod 55-65 TSEK.

Dra bort nr 2, 3 och 4 så får du i princip stomrest hus :)

Det billigaste huset hos dem är Villa Klinten och det dyraste är Villa Solsidan.

Kolla kvm på dem så kan du få fram pris/kvm
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Bra enkel uppställning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.