Hej. Vi har precis skrivit på papper med LB-hus i hässleholm och om allt går som det ska kommer vårt hus att stå klart i april maj nästa år. Vi ska bygga ett tranan-hus och vi har fått informationen att inget sådant hus byggt tidigare. LÄSKIGT och spännande. Jag har dock svårt att omvandla ritningar till verklighet och har svårt att föreställa mig hur resultatet kommer att se ut.

Vi har varit på besök i ett nybyggt Korsnäbben hus för att titta på standarden. Är det någon annan som håller på att bygga Tranan? Eller som har byggt Fjällvråken (taklutningen påminner om varandra). Skulle gärna vilja se bilder för att få en klarare bild för mig.
 
Hej!

Huset ni ska bygga verkar vara jätte fint och med en bra planlösning, bamse stort kök (vilket jag verkligen gillar) och en extra entre(som inte går igen tvättavdelningen. Hoppas att ni blir nöjda!
Min fråga är vad ert kalas landar på? Då tänker jag på huset+grunden+ev. garage. Jag vore jätte tacksam om du vill svara på det.

Ha det gott i vårsolen (här skiner den för fullt)

Baggio
 
Hej! Tack för uppmuntarande ord om Tranan. Tyvärr då vill människor i ens omgivning ofta hitta negativa saker att påpeka när man pratar om att bygga nytt, tex: Ska ni verkligen bygga där? Kan man verkligen lita på den hurleverantören? Gud vad mycket pengar! Får ni verkligen låna så mycket??

Vi har valt att förlänga huset på långsidan och bygga in ett garage i huset. Det var mkt billigare än att bygga en fristående carport och passar bättra på tomten.

Med tillval såsom murad kamin, kökstillgägg, extra fönster, inbyggt garage så landar vi på ca. 2 miljoner (exl. tomt).

Känns inte som man hostar upp det på en eftermiddag direkt. Men man får se det ur ett långsiktigt perospektiv och vi får en låg månadskostand tack vare bra lånevillkor.
 
Hej! Jo, vi har funderat på köksö, men är oroliga att det kommer att bli trångt. I stället tänker vi bygga till en bänk på kökets högra sida rakt ut som ett L(om man har fönstret i ryggen) som "ramar in" köket mer. Konstig förklaring kanske. Den här ytan är tänkt som avlastningsyta/barhäng. Så att man kan umgås medan maten lagas. Vi ska dock till Ballingslöv ocgh titta på Köksöar innan vi bestämmer oss.

Vi har fått en månadskostand på ca 7300 av LB-hus, inkl drift, underhåll, räntor och amortering. De förespråkar Nordea eftersom de har bra avtal med dem och låga räntor. Vi kommer dock att lägga våra lån hos Handelsbanken. Vi har visat LB´s siffror för dem och de kommer att ge oss samma eller snäppet bättre. I summan 7300:- finns dock enbart en pytteliten amortering och vi kommer nog höja den kostanden till ca 9300, medan räntan är så pass låg.

Om man jämför 9300:- för drömhuset med 5000:- i hyra för en trea idag + el, känns det som en helt okej kostnad.
 
Åh, har ni varit o tittat på korsnäbben! Vi tyckte det var lite väl långt att åka 50 mil fram o tillbaka för o titta på det eftersom vi redan hade bestämt oss, men vad tyckte ni om huset? (inte svar på din fråga, jag vet)
 
Hej Hej!

Korsnäbben var ett underbart mysigt hus! Väldigt hög standard på allt tyckte vi. Vi lurade dock till oss en visning av en kompis kompis i Bromölla som byggt ett hus för ca 1 år sedan. De hade valt en planlösning där Klädvården låg vägg i vägg med köket. (Är inte helt klar över den ordinarie planlösningen). Stort, luftigt och lyxigt!

Hela det området var fullt av nybyggda LB-hus. Det vattnades i munnen och min sambo fick hålla hårt i mig för att jag inte skulle springa runt och ringa på allas dörrar.

Vi hade en diksussion om vi skulle bygga Korsnäbben eller Tranan, men Tranan vann med tanke på hur vår tomt ser ut.

Lycka till!
 
Åh, det låter ju jättebra =) Alltid skönt att höra från nån annan vad de tycker, de skriver ju en del illa om LB just nu här, men ALLA kan ju inte ha problem =) Tycker oxå deras hus är jättefina, med lite annorlunda planlösning! Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.